Lourdes Skrevet 25. mai 2006 #1 Skrevet 25. mai 2006 Skjønner at dette blir et litt dumt spørsmål siden det ikke er slik at 1 stk hus koster X kroner. Det jeg derimot er ute etter er ca priser på ulike hustyper. Siden jeg er så vag i min formulering er jeg ute etter litt mer spesifikt fra dere. Altså dere som har bygget hus: Hva kostet huset deres? Hvor stort er det? Hvordan er badet (fliser? størrelse?)? Hvordan er kjøkkenet (fliser, type kjk., størrelse)? Andre spesielle egenskaper som koster litt ekstra bør selvsagt også nevnes dersom det er inkludert i totalsummen dere oppgir? Noen som har bygget tomannsbolig og har litt oversikt over priser der? Er veldig interessert å høre!
Lourdes Skrevet 25. mai 2006 Forfatter #2 Skrevet 25. mai 2006 Glemte jo forresten å presisere at jeg ikke er interessert i pris med tomten. Bare selve huset.
Shanka Skrevet 25. mai 2006 #3 Skrevet 25. mai 2006 Jeg skal flytte inn i et flankende nytt hus nå i sommer. Huset er på et og samme plan, og 175kvm uten verandaen.. Badet og kjøkkenet har litt ekstraordinære fliser og standarden er over det normale.. Huset ligger på landet, så det er mye billigere å kjøpe hus her.. Huset har en verdi på 2 150 000 kr.. Hadde dette huset stått for eksempel i Tønsberg hadde det ihvertfall hatt en markedsverdi på over 3 000 000 kr!
Gjest Gjest Skrevet 25. mai 2006 #4 Skrevet 25. mai 2006 Å bygge hus er dyrt! Finner du et hus i en katalog som du liker godt har som regel leverandøren en fast pris på det eksakte huset. Legger du da til elektriker, rørlegger, tomtearbeid, grunnmur, kjøkken og malearbeid, kan du vel nesten dobble den prisen du får oppgitt. Det er i hvert fall min erfaring. Uansett, å bygge hus blir vel nesten alltid dyrere enn det skulle være i utgangspunktet, derfor er det lurt å ta litt hardt i når en setter opp budsjett. Har du tenkt å bygge råder jeg deg til å bruke gule sider for å skaffe flest mulig kataloger/ alternativer. Få pris på det huset du liker best, eks. alt annet enn huset. Ring så til de andre entreprenørene du trenger og få ca priser på hus tilsvarende den størrelsen du har valgt. Rørlegger og elektriker har alltid mye bedre oversikt over hva du trenger enn husleverandøren. Uansett så er det mye penger å spare på å velge egne leverandører, og ikke la byggefirmaet ta seg av hele prosessen. De legger nemlig på egen fortjensete på andres arbeid. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå