Gå til innhold

Om jentefosterabortering i Asia

Anbefalte innlegg

Gjest Embla s
Skrevet

Denne artikkelen tar for seg fenomenet med abortering av jentefoster i land som India, Kina osv.

Artikkelforfatteren reiser imidlertid et interessant paradoks i slutten av artikkelen, der hun påpeker at vi i Vesten mener det er en selvfølge med selvbestemt abort. "Skal selvbestemt abort kun gjelde i Vesten?" spør hun..

Videoannonse
Annonse
Gjest Elfrida
Skrevet

Såklart ikke selvbestemt abort bare gjelder for vesten, men i mange tilfeller av abortering av jentefostre i Asia er det nettopp ikke selvbestemt... sterkt press fra familie og lokalsamfunn ligger bak.

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Jeg syntes avslutningen av artikkelen var ganske søkt og på siden av hva saken egentlig handler om.

Selvsagt skal ikke selvbestemt abort kun gjelde for vesten. Det er jo ikke abort som er problemet eller spørsmålet, men holdningene som ligger til grunn i det indiske samfunnet.

Gjest Gjest
Skrevet

Så klart set er snakk om selvbestemte aborter, Eldrida! De aller, aller fleste av kvinnene i disse landene det gjelder som tar abort når de har jenter, vil ta abort selv. Det er fordi deres holdninger til at jenter er bortkastet er like sterkt som i samfunnet deres ellers.

Jeg synes faktisk at denne utviklingen er svært skremmende. For det første er holdningen til kvinners og barns verdi skremmende, og for det andre så synes jeg at Krf's standpunkt til at vi går mot et seleksjonssamfunn er faktisk har et veldig godt poeng.

Hvor går grensen etterhvert som teknologien blir bedre? Etikk i denne debatten har faktisk manglet totalt etter mitt syn, det er dessverre bare Krf som har engasjert seg i saken, og det vitner ikke godt for menneskeheten synes jeg.

Gjest Embla s
Skrevet
Såklart ikke selvbestemt abort bare gjelder for vesten, men i mange tilfeller av abortering av jentefostre i Asia er det nettopp ikke selvbestemt... sterkt press fra familie og lokalsamfunn ligger bak.

Vel, skal vi tro på denne artikkelen er det kvinnene selv, og gjerne de mest ressurssterke som ønsker dette. Men saken er sikkert langt mer komplisert enn det som kommer fram fra en VG artikkel...

Gjest Elfrida
Skrevet

Saken er definitivt mere komplisert enn det kommer fram i den artikkelen! 'Ressursterke' kvinner aborterer jentefostre fordi de har råd til det. Fattige kvinner dreper, eller familien dreper, fosteret etter at det er født, dette gjelder særlig India.

Jeg mener at dette har mye mere med kvinnens stilling i disse samfunnene, enn med selvbestemt abort å gjøre. Uønskede jentefostre kvitter de seg med enten det skjer under graviditeten eller etter fødselen.

Gjest Gjest
Skrevet

Kvinnene må selv begynne å ta tak... En morbid bivirkning av å bare ønske gutter, de kommer til å sitte med et vanvittig kvinneunderskudd innen noen generasjoner. Skal tro om de vet å omprioritere sine verdier da... :grine:

Gjest baby-E
Skrevet
Artikkelforfatteren reiser imidlertid et interessant paradoks i slutten av artikkelen, der hun påpeker at vi i Vesten mener det er en selvfølge med selvbestemt abort. "Skal selvbestemt abort kun gjelde i Vesten?" spør hun..

Selvfølgelig skal det ikke det. Men de aborterer pga kjønn. Det har vi i norge ikke lov til. Det står faktisk i loven at man ikke har lov til å opplyse om kjønn før etter 12svangerskaps uke..

Gjest Sexy Sadie
Skrevet

Var det ikke et par i Bergen for noen år siden som søkte om senabort fordi fosteret var en pike? Jeg mener bestemt å huske en slik sak i avisene.

Så kanskje vandrer slike ting i nordmennenes sinn også.

Skrevet
Jeg synes faktisk at denne utviklingen er svært skremmende. For det første er holdningen til kvinners og barns verdi skremmende, og for det andre så synes jeg at Krf's standpunkt til at vi går mot et seleksjonssamfunn er faktisk har et veldig godt poeng.

Er det en utvikling da? Slik har det vel alltid vært, med andre metoder eller evnt sette ut barna i skogen. Jeg syns også det synet på jenter er skremmende, og det vil ta lang tid å endre det. Nå har ikke jeg lest om metodene for abort der, men i Kina tok (tar?) man abort helt fram til fødselen (ofte ikke selvvalgt men likevel) og jentebabyer settes ut i skogen for å gi plass til en gutt. Sånne konsekvenser er verre enn abort tidlig i svangerskapet.

Gjest Gjest
Skrevet
Var det ikke et par i Bergen for noen år siden som søkte om senabort fordi fosteret var en pike? Jeg mener bestemt å huske en slik sak i avisene.

Så kanskje vandrer slike ting i nordmennenes sinn også.

Ja, men dette paret var ikke norsk... !

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Jeg er forsåvidt enig i at indere må få lov til å abortere bort jentefostere. Alternativet er faktisk at disse jentebarna blir "ligget ihjel", gravd ned i sanden for dø, eller tatt livet av på andre bestialske måter. Og da er det mye bedre for dem å slippe å bli født, uansett.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er jo ikke abortene i seg selv som er sjokkerende her, i Norge foregår det jo også mange aborter, men holdningen til kvinner. Abortene er jo bare en KONSEKVENS av kvinnesynet og manglende likestilling. Det DER vi må ta tak, ikke i abortlovgivningen.

Selv trodde jeg at forskjellene var større enn det som fremgår i artikkelen. Naturlig blir det født 950 jentebarn pr 1000 guttebarn. I India blir det født 927 jentebarn pr 1000 guttebarn, altså 23 færre. Pr 1000. Det blir jo naturligvis svimlende tall når man tenker på fødselsraten i India, men jeg trodde altså at forskjellen var større.

Gjest Gjest
Skrevet

Og abort pga press fra familie/lokalsamfunn er uvanlig i Norge? Hvor mange får ikke slengt etter seg “du er for ung/gammel/syk”, “du må utdanne deg ferdig først”, “du har jo flere barn fra før”, “tror du noen vil ha en alenemor med flere barn?”, “barnet er sykt, vet du hva du går til?” osv. Er det egentlig så stor forskjell?

Gjest Elfrida
Skrevet
Og abort pga press fra familie/lokalsamfunn er uvanlig i Norge? Hvor mange får ikke slengt etter seg “du er for ung/gammel/syk”, “du må utdanne deg ferdig først”, “du har jo flere barn fra før”, “tror du noen vil ha en alenemor med flere barn?”, “barnet er sykt, vet du hva du går til?” osv. Er det egentlig så stor forskjell?

Ja, det er stor forskjell på dette og 'hvis du ikke kvitter deg med det barnet så dreper vi det, du blir utstøtt av familien og vi blir lutfattige fordi vi må betale medgift'.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...