Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som har vært med på pilotprosjekter, kommet langt i prosessen, eller har begrunnede tanker om hvor barneverntjenesten bør gjøre av seg i NAVens tidsalder?

Videoannonse
Annonse
Gjest Emera
Skrevet

Det kan se ut som om at overføring av Barnevernstjenesten ikke er tatt med i beregningen av myndighetene.

De fleste kommunene som er med i pilotprosjektet ser ut til å være kommuner hvor Barnevernstjenesten er skilt ut som egen seksjon under sosialtjenesten. Men en del mindre kommuner ønsker å overføre også barnevern til NAV, fordi det allerede er en naturlig del av tjenestene. Det er visst ingenting i loven som hindrer dem i dette.

Dette vil sikkert ende opp forskjellig i og med at det skal forhandles med hver enkelt kommune.

Skal jeg se positivt på dette, synes jeg vel at Barnevernstjenesten har en naturlig plass i NAV. Samarbeid er bra når det fungerer etter intensjonene! Men mange er redde for at vi kan ende opp med ett stort, stygt troll istedet for mange små...

Må tilføye at Trondheim ikke pilotkommune, så dette ble bare noe tanker fra meg...

Skrevet

Vi er helt i starten med å tenke på hvordan det kan bli for oss. Samarbeide vil vi jo så absolutt, men da gjerne med instanser som er de med mest mulig felles fokus og målgruppe. For meg er det ikke naturlig å tenke Aetat og trygdekontor her. Sosialtjenesten er vi jo i samme enhet som nå, så de kjenner vi jo, og er i samhandling med hele tiden. Men jeg tenker at det kan være noen fordeler med å skille lag i denne forbindelse, og heller søke samlokalisering og samorganisering med eks. PPT, helsesøstertjenesten, psykiatritjenesten, BUP osv. i en oppvekstetat.

Et annet alternativ er jo å tenke samarbeid med barneverntjenester over kommunegrensene, for å få et større faglig miljø.

Men så er det jo at å følge sosialtj. er det som vil ligne mest på det vi har fra før, og det er tryggest. Dette i forhold til merkantile funksjoner, lederskap osv.

Jeg er usikker jeg.

Gjest Gjesta
Skrevet (endret)

I første omgang vil vel svært få innenfor barnevernet merke noe særlig til NAV-reformen. Det er vel omtrent 20 pilotkommuner som skal i gang til høsten, men etter det jeg har fått med meg er det vel i utgangspunktet bare økonomisk sosialhjelp som SKAL følge med inn i NAV fra kommunal sektor..?

For å si det sånn: Jeg tror nok at NAV har mer enn nok av andre ting å tenke over, slite med og fokusere på enn barnevernet sin potensielle plass i en organisasjonsmodell langt inn i fremtiden.

Husk at det tidligere har vært på tale å slå hele sosial- og barneverntjenesten sammen med Aetat/trygdeetaten. Dette ble ikke noe av pga stor politisk motstand og stor motstand fra kommunene. Dagens NAV, eller det NAV som oppstår om en drøy måned, er det lengste det var mulig å komme i forhold til tjenester på tvers av statlig og kommunal sektor.

Og GUD som de skal få slite med ulike kulturer, ledelseskonflikter (statlig/kommunal ledelse), profesjonsstrider og ymse annet personalsnacks, samt 70 000 detaljer om lokalleie, strøm, avisabonnement og andre tenkelige og utenkelige detaljer.

Dog; tanken er god. Veldig god, faktisk, så jeg håper virkelig at man lykkes!

Endret av Kvinneguden
Gjest Embla s
Skrevet

I flere kommuner er Bv organisert sammen med f.eks. ppt og helsesøstertjeneste. Slik jeg kjenner disse tjenestene syns jeg det virker vel så naturlig som organisering sammen med Aetat, trygd og sosial. Helse, BV og PP jobber vel ofte med de samme problemene/klientene og et godt samarbeid mellom de tror jeg kan effektivisere tjenestene til gode for både ansatte, kommunen og ikke minst brukerne!

Skrevet
I første omgang vil vel svært få innenfor barnevernet merke noe særlig til NAV-reformen. Det er vel omtrent 20 pilotkommuner som skal i gang til høsten, men etter det jeg har fått med meg er det vel i utgangspunktet bare økonomisk sosialhjelp som SKAL følge med inn i NAV fra kommunal sektor..?

For å si det sånn: Jeg tror nok at NAV har mer enn nok av andre ting å tenke over, slite med og fokusere på enn barnevernet sin potensielle plass i en organisasjonsmodell langt inn i fremtiden.

Husk at det tidligere har vært på tale å slå hele sosial- og barneverntjenesten sammen med Aetat/trygdeetaten. Dette ble ikke noe av pga stor politisk motstand og stor motstand fra kommunene. Dagens NAV, eller det NAV som oppstår om en drøy måned, er det lengste det var mulig å komme i forhold til tjenester på tvers av statlig og kommunal sektor.

Og GUD som de skal få slite med ulike kulturer, ledelseskonflikter (statlig/kommunal ledelse), profesjonsstrider og ymse annet personalsnacks, samt 70 000 detaljer om lokalleie, strøm, avisabonnement og andre tenkelige og utenkelige detaljer.

Dog; tanken er god. Veldig god, faktisk, så jeg håper virkelig at man lykkes!

NAV tenker faktisk ikke i det hele tatt på barneverntjenesten... og ikke på noe annet heller. Dette er en reform initiert av staten, og i føringene er det ikke sagt noe om barnevernets plass, utenom det at det er kommunene selv som skal velge hvordan NAV og andre tjenester skal organiseres hos dem. Dvs det enkelte kommunestyre skal gjøre vedtak om hvordan det skal være i deres kommune. Dermed må vi som jobber i systemene legge klare føringer for hvordan vi ser at det faglig sett blir den beste måten å organisere oss. For det er helt klart ikke mulig at situasjonen blir slik som den er nå. Sosialtjenesten skal inn i NAV, og pr. nå er sosial- og barnevern organisert sammen her hos oss. Og mange andre steder. Så det er derfor jeg spør. Vi kan ikke vente på å se hva som skjer. For det er nå føringene blir lagt, og lokalpolitikerne begynner å danne seg formeninger om hvordan det skal bli rundt forbi.

Gjest Gjesta
Skrevet
NAV tenker faktisk ikke i det hele tatt på barneverntjenesten... og ikke på noe annet heller. Dette er en reform initiert av staten, og i føringene er det ikke sagt noe om barnevernets plass, utenom det at det er kommunene selv som skal velge hvordan NAV og andre tjenester skal organiseres hos dem.  Dvs det enkelte kommunestyre skal gjøre vedtak om hvordan det skal være i deres kommune.

Det enkelte kommunestyre bestemmer absolutt null og niks alene, det skal lages lokale avtaler med NAV i et såkalt "lokalt partnerskap." NAV tenker ikke på barnevern av den enkle grunn at de har fått beskjed om å ikke gjøre det.

Barnevernets plass i det kommunale systemet er derimot interessant å diskutere, men da må dere ikke mase mer om NAV.

Skrevet
Det enkelte kommunestyre bestemmer absolutt null og niks alene, det skal lages lokale avtaler med NAV i et såkalt "lokalt partnerskap." NAV tenker ikke på barnevern av den enkle grunn at de har fått beskjed om å ikke gjøre det.

Barnevernets plass i det kommunale systemet er derimot interessant å diskutere, men da må dere ikke mase mer om NAV.

Jeg har ikke sagt at NAV skal tenke på barnevernet, men det må kommunen gjøre. Og hadde det ikke vært for NAV, hadde vi ikke trengt å gjøre det nå og på denne måten. Alle involverte skal være deltakende i prosessen som former vår arbeidssituasjon i årene fremover.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...