Gjest Dallandra Skrevet 25. mai 2006 #1 Del Skrevet 25. mai 2006 Jeg har lyst på rabarbra i hagen, tante har en svææær rabarbra...hmmm... busk? ..plante? Vel, svær er den iallfall. Noen som vet hvordan jeg skal bære meg at for å ta avlegger av den til hagen min? Og ikke minst, - hvordan jeg skal få den til å overleve? Er det bare å kappe av ei grein og putte den i jorda, eller skal jeg ta en bit av rota, eller eller? :icon_question: :icon_question: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin Skrevet 25. mai 2006 #2 Del Skrevet 25. mai 2006 Du må nok ta med en del av rota... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cherie Skrevet 25. mai 2006 #3 Del Skrevet 25. mai 2006 Jepp, en del av rota sier min erfaring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mini_me Skrevet 25. mai 2006 #4 Del Skrevet 25. mai 2006 Du setter spaden i rota og tar av litt av rota. Dette planter du.... enkelt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. mai 2006 #5 Del Skrevet 26. mai 2006 Rabarbra er en hardhaus til å overleve. Ta en spade, stikk den ned i jorda 15-20 cm og ta ei rot på diameter ca 20. Det må vel holde til å ta en avlegger. (Du kan selvfølgelig ta mer hvis du får). Plant den i litt feit moldjord. Vann. Selv kastet jeg gamle rabarbrarøtter i komposthaugen i fjor. I år har det kommet opp flere steder. Husmusa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dallandra Skrevet 26. mai 2006 #6 Del Skrevet 26. mai 2006 Tusen takk, da skal jeg ta med meg spade en dag jeg drar på besøk. Jeg får sikkert lov å ta så stor rot som jeg bare vil, har ikke hørt så veldig mye positivt om den rabarbraen enda, den er visst bare stor og i veia. Men rabarbrapai og -likør er jo så godt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 26. mai 2006 #7 Del Skrevet 26. mai 2006 Jeg stakk rett og slett en rabarbra stilk ned i jorda. Året etter hadde jeg nok, året etter der igjen hadde jeg for mye Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 27. mai 2006 #8 Del Skrevet 27. mai 2006 Tusen takk, da skal jeg ta med meg spade en dag jeg drar på besøk. Jeg får sikkert lov å ta så stor rot som jeg bare vil, har ikke hørt så veldig mye positivt om den rabarbraen enda, den er visst bare stor og i veia. Men rabarbrapai og -likør er jo så godt... ← Oppskrift på rabarbralikør? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dallandra Skrevet 28. mai 2006 #9 Del Skrevet 28. mai 2006 Oppskrift på rabarbralikør ja... Jeg husker ikke helt hvilken oppskrift jeg brukte, og har flyttet litt rundt på ting siden i fjor, men mener å dra kjensel på denne oppskriften. Antageligvis var det den jeg brukte: Grunnoppskrift likør: Oppskriften kan varieres i det uendelige med forskjellige bær og frukttyper og ulike typer brennevin. KRydder, som kanel, vanilje og kryddernellik kan også tilsettes. 1 kg bær 0,5 kg sukker vodka til det står over bærene. Ha bær og sukker i glass. Fyll på med vodka til det står over bærene. La stå i romtemperatur i 4 uker, vend og rist på glasset hver dag. Sil av bærene og smak til med sukkerlake hvis likøren ikke er søt nok for deg. (En del kokende vann og en del sukker. Avkjøl og smak til). Hell på flaske og la flasken stå kaldt i minst en måned. Vi har hatt et hektisk år med totalrenovering og -restaurering av hus, så likørflaska ble plassert på kjøkkenbenken til mamma, og der ble den stående. Jeg luktet på den til jul og fant ut at den ikke luktet noe godt, men nå for en måned siden fikk jeg sms fra mamma om at likøren var god den... Så nå er den trygt bragt i hus, har fått seg en fin karaffel, og står og venter på hyggelig lag. I år skal jeg kjøpe nett til de gamle kirsebærtrærne våre og prøve samme oppskrift på kirsebæra(hvis det blir noen bær da, trærne er minst 50 år gamle og har bare stått for seg selv nesten like lenge). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Try2 Skrevet 29. mai 2014 #10 Del Skrevet 29. mai 2014 Jeg stakk rett og slett en rabarbra stilk ned i jorda. Året etter hadde jeg nok, året etter der igjen hadde jeg for mye Når på året plantet du stilken? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå