Gå til innhold

Overgangsstønad under permisjon?

Anbefalte innlegg

Gjest tjina
Skrevet

Om to måneder er fødselspermisjonen slutt.

Jeg har fått et dilemma, for jeg har søkt og fått et vikariat. Jeg vil forlenge permisjonen, men siden jeg har fått et vikariat betyr det at jeg må ta ulønnet permisjon. Hadde jeg ikke sagt ja til vikariatet hadde jeg vært arbeidsledig og kunne vært hjemme med guttungen og fått dagpenger istedet.

Nå lurer jeg på om jeg skal si nei takk likevel til vikariatet. Men hvis ikke kan jeg ta permisjon og likevel få overgangsstønad? Kan jeg være arbeidsledig og få overgangsstønad sammen med dagpenger? Har jeg ødelagt muligheten til å være hjemme og samtidig motta støtte når jeg har sagt ja til vikariatet?

Videoannonse
Annonse
Gjest Piper
Skrevet

Er du alene med barnet ditt, har du rett på overgansstønad opp til 3 år, om du ikke er i jobb. Er du ikke alene med barnet, har du ikke rett på det.

Gjest tjina
Skrevet
Er du alene med barnet ditt, har du rett på overgansstønad opp til 3 år, om du ikke er i jobb. Er du ikke alene med barnet, har du ikke rett  på det.

jeg er alene og har rett på stønad. men kan jeg få den selv om jeg er i vikariatet? Altså om jeg har ulønnet permisjon fra vikariatet?

Gjest allium
Skrevet
jeg er alene og har rett på stønad. men kan jeg få den selv om jeg er i vikariatet? Altså om jeg har ulønnet permisjon fra vikariatet?

Ja, hvis barnet ditt er under 3 år stilles det ingen krav om at du studerer, jobber eller er arbeidssøkende.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Ja, hvis barnet ditt er under 3 år stilles det ingen krav om at du studerer, jobber eller er arbeidssøkende.

jo det stilles krav. dette er en stønad for de som ikke kan forsørge seg selv, det kan trådstarter. du kan ikke være i permisjon og få overgangsstønad, siden du da selv har valgt å ikke ha inntekt.

Gjest Piper
Skrevet
jo det stilles krav. dette er en stønad for de som ikke kan forsørge seg selv, det kan trådstarter. du kan ikke være i permisjon og få overgangsstønad, siden du da selv har valgt å ikke ha inntekt.

Og enkelte bør ta rede på fakta, før de uttaler seg om noe de tydeligvis ikke har peiling på., Man kan til og med få overgangsstønad om man er i full jobb, for det går på inntekt. Tjener man så og så mye, trekker de fra så og så mye på overgangsstøanden. Så har ikke trådstarter inntekt i tre måneder, har hun rett poå overgangsstønad. Hun kan til og med få litt overgangsstønad, etter hun ahr begynt i vikariatet igjen.

Hun må bare sørge for å gi trygdekontoret riktige opplysninger.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Og enkelte bør ta rede på fakta, før de uttaler seg om noe de tydeligvis ikke har peiling på., Man kan til og med få overgangsstønad om man er i full jobb, for det går på inntekt. Tjener man så og så mye, trekker de fra så og så mye på overgangsstøanden. Så har ikke trådstarter inntekt i tre måneder, har hun rett poå overgangsstønad. Hun kan til og med få litt overgangsstønad, etter hun ahr begynt i vikariatet igjen.

Hun må bare sørge for å gi trygdekontoret riktige opplysninger.

Men om hun sier opp vikariatet sitt for å få overgangsstønad kan vel ikek det være riktig? Hadde hun tatt vikariatet så hadde hun jo tjent egen penger. Mener du hun kan si opp eventuelt ta permisjon og likevel få overgangsstønad?

Gjest Piper
Skrevet
Men om hun sier opp vikariatet sitt for å få overgangsstønad kan vel ikek det være riktig? Hadde hun tatt vikariatet så hadde hun jo tjent egen penger. Mener du hun kan si opp eventuelt ta permisjon og likevel få overgangsstønad?

Ja, det er slik reglene er, for trygdekontoret krever ikke at de skal være i jobb de første tre årene. Har hun ikke inntekt, så har hun rett på overgangsstønad. Og hvordan hun bla arbeidsledig osv, bryr ikke trygdekontoret seg om. De ser bare på hva hun har i inntekt.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Ja, det er slik reglene er, for trygdekontoret krever ikke at de skal være i jobb de første tre årene. Har hun ikke inntekt, så har hun rett på overgangsstønad. Og hvordan hun bla arbeidsledig osv, bryr ikke trygdekontoret seg om. De ser bare på hva hun har i inntekt.

Men da må hun si opp jobben sin? Hun kan ikek ha ulønnet permisjon og motta stønad, tror ejg. Hun må altså si opp vikariatet. Eller misforstår jeg?

Gjest Piper
Skrevet

Hun kan søke om overgangsstønad. Skrive på at hun nå har permisjon uten lønn, skrive hva hun vil få i lønn den dagen hun kommer i jobb igjen osv, da vil hun få stønaden. Hun har jo ikke lønn under permisjonen, og det er det trygdekontoret tar hensyn til.

Gjest Gjest_wow_*
Skrevet
Hun kan søke om overgangsstønad. Skrive på at hun nå har permisjon uten lønn, skrive hva hun vil få i lønn den dagen hun kommer i jobb igjen osv, da vil hun få stønaden. Hun har jo ikke lønn under permisjonen, og det er det trygdekontoret tar hensyn til.

du vet så mye om så mye piper!

:klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...