Gå til innhold

Haugesund?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, jeg er helt ny her og håper dette spørsmålet hører hjemme her...

Jeg bor for tiden i England, men flytter forhåpentligvis til Haugesund i løpet av sommeren. Jeg har aldri vært i Haugesund, og vi flytter p.g.a. samboers jobb. Derfor lurte jeg på om det er noen her som bor i eller er fra Haugesund so kan gi noen råd om fine boligområder, skoler, barnehager osv. Vi regner med å leie i et år før vi kjøper noe, samboer er engelsk, så vi må være sikre på at han trives i Norge før vi kjøper noe. Vi har et barn, og nummer to er på vei, så eventuelle boligområder bør helst være barnevennlige.

Hvis noen har litt peiling på leiemarkedet i Haugesund hadde det vært fint – er det mange boliger til leie? Og hvor mye må vi regne med å betale for 2 – 3 soverom? Hage hadde vært fint, men så lenge det er en balkong eller terasse så klarer vi oss.

På forhånd takk for all hjelp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann. Nå er det noen år siden jeg flyttet fra Haugesund, men det er mange fine områder som passer for barn. Jeg ville nok anbefalt Brakahaug, Lysskar, Jamnhaug og kanskje Bleikmyr.

Disse stedene er boligområder/byggefelt som er ganske trygge for barn. Hvis dere har bil er det et boligfelt på Spanne også som er rolig og trygt. Det hører til fastlands Karmøy, men er ikke lange kjøreturen fra sentrum.

Brakahaug ligger i nærheten av Amandasenteret hvor en har post, bank, Obs og mange andre butikker. I tillegg ligger også hage og el-butikker i samme område. Dette er på andre siden av innfartsveien. Innfartsveien deler nemlig dette området fra Brakahaug, men det er ikke slik at det er gjort i en håndvending for et barn å komme seg til veien. ;)

Lysskar ligger litt sørøst for Brakahaug. Her er det enda mer avskjermet og rolig. Jamnhaug ligger også i søre bydel, ikke så veldig langt fra Spanne. Her er det rolig. Også i området rett ved siden av er det rolig og fint. Veien deler seg i to når en skal til Jamnhaug. Jamnhaug er på en høyde og et annet boligfelt på nabohøyden. ;)

Bleikmyr er i nordre bydel. Det er flatere terreng der og muligens også en del mer trafikk, men det er rolige strøk der og. Uansett hvor i byen en ønsker å bo, så er det ikke lange kjøreturen til sentrum. Byen er ikke så stor. ;)

Spanne, som jeg har nevnt er rett i nærheten av bygrensa. Det samme kan jeg forøvrig si om Nordheim. Der er det også mange fine steder. Vil dere bo et stykke utenfor selve byen kan dere se etter noe i Vormedal, men da har dere en lenger kjøretur for å komme til sentrum.

Bosetter dere dere i søre bydel (Jamnhaug, Brakahaug), på Spanne eller Nordheim har dere en kjapp kjøretur til både Amandasenteret og Oasen.

Rossabø skole er den skolen barn fra søre bydel går på. Det er en grei skole. På fastlandskarmøy er det Nordheim skole. PÅ Vormedal er det vel Vormedal skole, som sist gang jeg kjente noen som gikk der, var både barne- og ungdomsskole.

Ungdomsskolen i søre bydel er Håvåsen skole. Jeg gikk på den og på Rossabø. ;)

Hvordan leiemarkedet er i dag, aner jeg ikke. Det er nok en del for leie, uten at jeg kan komme med garantier. Jo fortere dere får kjøpt noe eget, jo bedre.

Haugesund er en koselig by som virkelig våkner til liv under filmfestivalen, sildajazzen og prikkedagen. Men det har også de litt meindre sjarmerende trekket som de fleste småbyer har, nemlig sladder. Det er vel ikke så ille blant voksne, men blant unge var det hvertfall mye sladder når jeg var i tenårene.

Gågata i sentrum er liten/kort men det er til gjengjeld koselig å tusle i den. I sentrum er det også kjøpesenter, nemlig markedet. Vinmonopol er det også i byn.

Dere må ha lykke til med flyttingen. Håper dere trives i sildabyen. ;)

Skrevet

jeg bor i haugesund og har alltid bodd her og kommer alltid til og bo her, trives kjempe godt!

du kan jo se i haugesunds avis?her er det annonser til det meste, hus, leilighet, bil, dyr, ting, reiser...u name it! og masse nyheter om byen:)

Saeria har svart på det meste her, men hvis det er noe som helt annet om byen du lurer på så har jeg svaret på det, det er bare til og sende pm meg!

Skrevet

Næmmen en felles Haugesunder :-D ...dog jeg var innflytter der og. ;)

Og nå har jeg gjort Bergenser av meg og trives med det. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...