Gå til innhold

Sår nedentil og rift ved endetarmen

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Heisann!

Jeg har en liten stund hatt to problemer nedentil. Det ene er rundt kjønnet. Det klødde så mye en gang at jeg klødde kraftig igjen, og nå er det sårt der pluss at det klør! :sur:

Det andre er at jeg har en rift i endetarmsåpningen som heller ikke vil gro...

Har en liten tro på at det første problemet kan ha startet når jeg brukte Veet hårfjerningskrem, det svidde noe veldig, det har det aldri gjort før... :tristbla: Jeg prøver å smøre med pyrisept-krem, men det har vel egentlig ingen hensikt. Jeg har også kjøpt en mild såpe på apoteket som jeg bruker morgen og kveld.

Noen som har råd? :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Livsnyter_*
Skrevet

Hårfjerningskrem nede der bør du være forsiktig med,en venninne av meg brukte det og det resulterte i at noe kom innen for grensen :forvirret: Hun hev seg i dusjen og det sved noe jævlig,det spørs om du må søke lege for å få en bakterie drepende krem,fusiden men kun til utvordes bruk :) Lykke til

Gjest Gjest
Skrevet

Sår "nedentil" (eller vulva som det så fint heter) kan være mange ting:

-Allergisk eksem

-Ulike hudsykdommer: psoriasis, eksem, osv

-Herpes Simplex type 2 blære som har sprukket og blitt sår.

-Hudforandringer som kan være forstadier på kreft - eller kreft.

-Infeksjon: sopp, bakt. osv...

I ditt tilfelle høres det ut som eksem/utslett pga allergi etter Veet hårfjerning: du vet jo at du ikke skal bruke sånt der nede!!!!!! :frustrert: Men du , jeg vil ikke skremme deg, men "sår som ikke vil gro" er cancer til det motsatte er bevist. Så hvis dette er et sår du har hatt rimelig lenge, uten at det blir gradvis bedre, eller hvis du merker at såret og symptomene blir verre, så vil jeg anbefale deg en tur til gynekolog. Men før det: ikke bruk Pyrisept! (Ikke bruk noesomhelst der nede :frustrert::grine::forvirret: visste du ikke det!?) Vask med lunkent vann. Ikke skrubb, ikke klø, ikke pirk. Vask forsiktig men nøye med ren klut hver kveld før du legger deg. Hvis dette er forårsaket av Veet, så har du fått allergi/kjemisk brannsår på huden din og da må den få ro til å helbrede seg selv. Hvis ingen bedring på en uke, gå til doktor. :sur: (må være bestemt her)

Skrevet

Bruk sinksalve (samme som på såre barnerumper)

Ikke vask med klut, men dusj med lunkent vann, ikke bruk såpe (ev. dr. Greves)

Klapp tørt med håndkle, eventuelt føhn med kaldluft.

Så kan du smøre med sinksalve (fås i dagligvare sammen med barnepleieproduktene), og bruke bomullstruse (ikke string så lenge riften bak ikke vil gro).

Lykke til!

Skrevet

Dersom det er et sår som klør veldig, og ikke vil gro, ville jeg prøvd med Brulidine (reseptfri salve fra apo.) Hadde selv engang et sår som klødde og ikke grodde over lang tid, og da jeg prøvde denne salven, gikk det bort på få dager.

Gjest Gjest
Skrevet

Hei igjen, og takk for svar :)

Det klør ikke, det var det første "problemet" som klødde, det rundt kjønnet, men det har sluttet å klø:) Men jeg må bruke ett eller annet der nede, for jeg orker ikke hår, det er vondt!:( Det virker som om det blir bedre om natten, men "sprekker" opp om morgenen...

Riften har muligens komt av hard avføring, jeg vet ikke helt... :S Kanskje jeg prøver zinksalve..:)

• 5 år senere...
Gjest anne hansen
Skrevet

Små rifter som ikke vil gro i endetarmen er analfissurer!

Først fikk jeg sheriproct mot hemorider, så ble jeg sendt til akutten som også bare så hemorider.

Jeg raste i vekt, og dro til privatklinikk,istedet for å vente på videre undersøkelse av en lege under spesialisering.

Der ble det påvist en analfissur(sprekk).

Jeg fikk beskjed om å IKKE bruke sheriproct da dette kun vil lage huden mer sår.

Jeg fikk foreskrevet Recogensalve 4mg.

ca 700,-for 30g

...men den hjalp!

Den fikk igang blodsirkulasjonen i området slik at såret grodde. ellers bør en dusje etter hvert dobesøk og føne tørt. :gjeiper:

Å vaske med grønnsåpe før føning er også anbefalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...