Gjest Lea Skrevet 8. desember 2002 #1 Skrevet 8. desember 2002 Jeg trenger litt julegavehjelp igjen jeg... Leter etter sitater eller ordtak (eller små dikt) som kan kobles ti en måned eller en årstid. De må ikke være FOR lange, men gjerne 2-4 linjer. Forslag?
Gjest Kinga Skrevet 8. desember 2002 #2 Skrevet 8. desember 2002 Om somrane kunne det ein hende gong skje at skuggen laut krype inn under skosålane mine for å berge skinnet sitt. Men utpå hausten blæs det stundom så fælsleg at låvetaka kom siglande i grågåsformasjonar innetter fjordarmane. -Arthur Klæbo Våren er vakker for den som lenge har hatt vinter. -Bjørnstjerne Bjørnson Dersom skaren ber på jonsokeftan, då vert det sein vår. -Ordtak fra Hallingdal Vårkveldens gjennomsiktige lys, som bante seg fram overalt, sto for ham som et varsel om at hans store og høgtflygende forhåpninger ville bli virkelighet. -Boris Pasternak Våren - jovel, dens hastighet og galskap og henrykkelse; men høsten! Den stemte til mørkreddhet og kveldsbønn, man ble synsk og hørte varsler. -Knut Hamsun Du skal ikkje sova bort sumarnatta, ho er for ljos til det -Aslaug Låstad Lygre Noe gråter lydløst allevegne. Eller er det bare sommerregnet? -Inger Hagerup Sommeren føder, vinteren øder. -Dansk ordtak August er det mykeste myke jeg kjenner, denne skjelvende streng mellom sommer og høst, denne dugg av avskjed i mine hender. -Einar Skjæråsen Gjennom et nattlig Bergen, der september hadde krafset sine første klor av kommende kulde på himmelen, og stjernene - som liksom hadde vært borte hele den lange, lyse sommeren - var tilbake igjen, større og klarere enn noensinne. -Fra 1900 Morgenrød av Gunnar Staalesen+ Jeg tror at naturen har sitt deiligste liv, når den blekner. Intet dør så vakkert som blader. I de varmeste, vakreste farger jorden eier, kler de seg. -Sigbjørn Obstfelder Høsten går over jorden og alt er for lengst for sent og for tidlig. -Erling Christie Det skal en hard vinter til før ulv spiser ulv. -Dansk ordtak Nu har vi på rad disse måneder med navn som lyder som trusler, november og desember… -Sven Elvestad Alle julekort til Svalbard må sendes i fora konvolutt, for det skal visst være svært kaldt der oppe på denne årstida. -Ukebladhistorie Mannen er snill som dagen er lang - i Longyearbyen på juleaften. -Sjølsagt Den norske vinteren bør tilbringes ved Middelhavet. -Jens Bjørneboe Vinteren, den grumme gjest, sitter hjemme hos meg. Mine fingre er blå av hans vennskapelige håndtrykk. -Friedrich Nietzsche Ja visst gör det ont, när knopper brister. Varför skulle annars våren tveka. -Karin Boye I et landskap, nytt og uten minner, står et epletre i blomst og skinner. Epletreet dufter nyskapt sommer. Her har tiden aldri vært. Den kommer. -Inger Hagerup Det er sju slags vær i ei høstnatt. -Nordisk ordtak Mange kjende seg framandgjorde etter at vermeldinga vart omlagd, men ein ting er i alle fall sikkert - veret vart mykje betre. -Herbjørn Sørebø NRK-TV 1985 Alle snakker på været, men ingen gjør noe med det. -Mark Twain I Norge har vi mer vær enn vi har bruk for. -Herodes Falsk Dialekten til innflyttere i Bergen blir fort utvatna. Er det på grunn av alt regnet? -Sjølskrevet Da Gud hadde skapt Bergen sa han: Denne byen er så vakker at den må vaskes hver dag. -Kurt Oddekalv, stillferdig bergenser Når det regner på presten, så snør det på klokkeren. -Munnhell fra Ørsta/Volda, pga. store lokale temperaturforskjeller Regn uten torden, er som ord uten handling. -Ordtak fra Burma/Myanmar Ja, se den gamle gullsmed, morgensolen,/ har atter hamret havet til et fat, der skaperen med ødsel hånd har drysset/ en håndfull holmer som nå bader i karat. -Erik Bye, 2. vers av Hildringstimen+ Og sola skinner fra en himmel som er aldeles lyseblå, og det kan jeg så godt forstå. -Fra Svantes lykkelige dag av Benny Andersen - fritt omsatt Sola som får voksen til å smelte, er den samme som får leira til å hardne. -Ukjent Kan det virkelig finnes steder på jorda der regn og snø faller oppover? Det er slike tåpelige ideer som oppstår når man påstår at jorda er rund. -Firmianus Lactantius, huslærer hos Konstantin den store, 4. århundre e. Kr. Det fins mer mellom himmel og jord enn de fleste andre steder. -Harald Heide Steen jr. I evighetens perspektiv er selv stjernene døgnfluer. -Stein Mehren For ikke sant! I sin kamp, i sin higen må menneskene ha høyt på sin drømmehimmel glimt av en stjerne. -Nils Collet Vogt Stjerner begjærer man ikke, man gleder seg over deres prakt. -Goethe Sikt gjerne på månen, for sjøl om du bommer, havner du blant stjernene. -Les Brown Vi ligger alle i rennesteinen, men noen av oss løfter blikket mot stjernene. -Oscar Wilde Jeg i slett lune, Morgenblad? Jeg som kun trenger et glimt av solen for å briste i høy latter. -Henrik Wergeland Det er slektskap mellom sjelen og stjernene. -Henrik Wergeland Klag ikke under stjernene over mangel på lyse punkter i ditt liv. -Henrik Wergeland
Gjest Lea Skrevet 8. desember 2002 #3 Skrevet 8. desember 2002 Tusen takk Vibeke.. Der var det mye å velge mellom! Frem med sølvtusj og fargeblyanter.
nostalgia Skrevet 10. desember 2002 #4 Skrevet 10. desember 2002 JULEN Året er aldri så langt at julaften ikke kommer uventa på somme. Ordtak Det er ikkje kjerringa julekvelden "kjem på". Det er oss middelaldrande menn. Det er vi som ringjer frå jobben ein time før stengetid og spør kva ho ønskjer seg. Arve Thorvik Somme tider slår det meg at vi venter oss for meget av julen. Vi prøver liksom å presse inn i den alt det vi er kommet på etterskudd med av kjærlighet og vennlighet i resten av året ukjent SOMMER En svale gjør ingen sommer. Men den gjør hva den kan. Villy Sørensen http://www.webland.no/sitater/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå