Gå til innhold

Tjukkasdyr

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=117396

Hvis du ser dyret ditt er for feit (...)

Hva er for tjukt til å være katt da? Fant ikke noe i linken.. min er ikke i nærheten av Mons i artikkelen, men da hun var liten og ble sterilisert fikk hun plutselig tjukkashengemage.

Kan hengemagen forresten ha kommet av at hun skulle ha kattunger men ble sterilisert for hun ble betent og ødela livmora mens de var underveis til å vokse inni der?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Katten min har også hengemage, og han er hannkatt. Dyrlegen sa at det er vanskelig å gjøre noe med den magen når den først har kommet, det er egentlig mest en hudfold som henger ned. Han ser litt rar ut med den, siden han også går litt svai i ryggen og med litt luskende gange. Og så er han ikke så glad i mosjon, liker best å ligge i sofaen.

Om katten din er overvektig kjenner du enkelt ved å kjenne over ribbeina. Du skal kjenne ribbeina uten at de stikker ut. Hvis du ikke kjenner ribbeina i det hele tatt er det ikke fordi den er et bløtdyr, men fordi spekklaget har blitt for tykt.

Mange klarer ikke å slanke dyra sine, de synes det er vanskelig å si nei til pus når den maser om godbiter. Men man gjør jo bare pus en bjørnetjeneste, siden det er helseskadelig å være overvektig. Det er skremmende hvordan vi mennesker overfører våre livsstilssykdommer på dyra våre. Feks er det blitt bevist at katter i større grad smaker smaken av sukker nå i dag, enn for 20 år siden. De har altså utviklet sanseapparatet etter den usunne maten vi gir dem. Villkatter evner ikke å smake sukker, tamkatter smaker det bare såvidt. Og diabetes er blit mer vanlig blant katter. I tillegg er en rekke andre sykdommer forbundet med overvekt.

Det er vi katteeiere som er asnvarlige for kattens overvekt, og det må vi klare å forhindre. De selger light-for på dyrebutikken/veterinær :)

Gjest gjest1
Skrevet

Takk for svar, løper ned og sjekker etter ribbein nå! :tommelsmil:

Vi kjøper dyrebutikkmat, men hun fikk mye friskies først, før jeg faktisk leste på kg at det er junkfood..

Gjest gjest1
Skrevet (endret)

Jøss, treig data! Innlegget er ikke postet ennå og jeg har vært nede og sjekket pus. Jeg kjenner de, med masse tjukkasfett i mellom, men de er der ennå. Da går det vel bra? Hva er idealvekt for pus forresten?

Endret: det ble visst postet likevel :sjenert:

Endret av Towelie
Gjest Gjest
Skrevet
Hva er idealvekt for pus forresten?

Det er like vanskelig å kunne si noen idealvekt på oss mennesker. :sjenert:

Det kommer jo an på langden til katten, hvor mye muskelmasse den har osv.

Jeg har to katter som veier omtrent det samme: han ene har tendens til overvekt, mens han andre er slank og muskuløs. Men siden han har så mye muskler veier han også mye(han har flere korte intense treningsøkter i løpet av hele dagen ;) )

Typisk er vel at hannkatter veier en 5-8 kg og hunnkatter 3-6 kg.

Men jeg har truffet på en katt som veide over 10 kg og ikke var sykelig overvektig. Og jeg har truffet på en katt på 8 kg som så ut som han veide 10 kg :forvirret: Min mors katt veide på et tidspunkt ca 6 kg og var kraftig overvektig, men det er fordi katten i utgangspunktet er en liten katt. Veterinæren anbefalte en kraftig slankekur, og det gikk bedre enn min mor hadde fryktet (hun hadde fryktet at katten skulle begynne å hate henne osv). Men så lenge man er flink til å gi katten oppmerksomhet på annen måte mens man slanker katten går det jo fint. Og katten til min mor har mye mer energi og virker glad og fornøyd når hun har nådd matchvekt igjen :)

Gjest Gjesta
Skrevet

Fra artikkelen:

Mellom 40 og 44 prosent av alle hundene er overvektige, og det samme gjelder for mer enn en tredjedel av kattene.

Dette er jo helt vanvittig. Greit nok at dyrene er glad i mat, men jeg kan ikke tenke meg at de har det så veldig bra når de blir feite. Sånn som den hunden det var bilde av som ikke orker å gå mer enn 20 meter før den må hvile :overrasket: . Nå er riktignok dette i Australia, og jeg håper virkelig ikke at tilstanden for kjæledyr i Norge utvikler seg i samme retning.

Når det gjelder normalvekt hos katter varierer det etter hvor store de er. Mine katter veier 3,5 kilo (hun) og 9 kilo (han), og de er begge normalvektige.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg målte kattene mine rundt ribbena og rundt det tykkeste på magen. De er begge kastrerte og har blitt litt vel drøye rundt maen. Har nettopp byttet ut friskien med spesialfor for kastrerte katter...

Hunnkatten målte ca 32cm rund ribbena og 38 over magen, hannkatten målte ca 34 rundt ribbena og like mye rundt magen...

Har egentlig vært gla for at hunnkatten la på seg og heller ble litt stor, fordi hun var altfor tynn før hun ble kastrert....

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_Yashica_*
Skrevet

Noen som kan svare på hvordan mine katter ligger ann i løypa? Hann katten min på 6,5 mnd er 3,5 kg og ho katten min på 3,5 mnd er 1,5 kg. De er begge av rasen hellig Birma.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...