kipa81 Skrevet 24. mai 2006 #1 Skrevet 24. mai 2006 Klassikere innenfor barne- og ungdomslitteratur! Hva likte dere med nettopp denne boken? Helst gode klassikere som man "bør ha lest", men også gjerne innefor den nye litteraturen på markedet! Hva fenget dere og hvorfor?
Gjest gjest1 Skrevet 24. mai 2006 #3 Skrevet 24. mai 2006 Bøkene om sjøormen Ruffen. Jeg elsker disse den dag i dag. Masse eventyr, humor og sårbarhet. Fantastiske!
Gjest StoreSky Skrevet 24. mai 2006 #4 Skrevet 24. mai 2006 Astrid Lindgren -trengs vel ikke utdypes. (ronja røverdatter, mio min mio, pippi, brødrene løvehjerte etc) Av nyere liker jeg "gubben og katta" serien. av Ulf(?) lundquist. Flotte og morsome tegninger, men mange lag.
Gjest Gjesta Skrevet 24. mai 2006 #5 Skrevet 24. mai 2006 Astrid Lindgren. Trenger nok ikke noe særlig ekstra beskrivelse. Dessuten elsket jeg historiene til Elsa Beskow, og Thorbjørn Egner.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 24. mai 2006 #6 Skrevet 24. mai 2006 Alle de som er nevnt tidligere, pluss Narnia-serien, Hobbiten, Harry Potter og alt av Roald Dahl. Og Ole Brumm. Masse mer også, så klart, men dette var det jeg kom på i farten...
Blueberry Skrevet 24. mai 2006 #8 Skrevet 24. mai 2006 I tillegg til flere av de nevnte: - Thomas-bøkene! De er korte, lettleste, enkle bilder og oppbyggelige... - Folk og røvere i Kardemomme by. - Asbjørnsen og Moe, bl.a. Askeladden - Ludde - De store hvite - Bukkene Bruse - Hans og Grete
Varja Skrevet 24. mai 2006 #9 Skrevet 24. mai 2006 Av klassikere leser jeg for tiden Thomas og Emma bøkene for datteren min på snart 2 1/2 år. Av nyere litteratur er hun kjempeglad i bøkene til Thor Åge Bringsvær om Berthe. Det er de som heter "Når to går på tur", "Når to skal stå opp", "Når to er sinte på hverandre" osv. De har også utrolig fine tegninger, men husker dessverre ikke navnet på hun som har illustrert dem. Anbefales! Da hun var mindre leste vi bøkene om Lille Leo. Disse er ideelle for helt små barn for de er uhyre enkle og handler om dagligdagse situasjoner som kjennes igjen. "Lille Leo er sulten", "Lille Leo er skitten", "Lille Leo er trøtt" og så kommer hele historien om hvordan han spiser, bader og legger seg. En bok for hver hendelse. Når hun blir eldre håper jeg å få lest Egner, Prøysen, Anne Cath Vestly, Andre Bjerke og Astrid Lindgren + folkeeventyr og andre eventyr.
Gjest LoisLane Skrevet 24. mai 2006 #10 Skrevet 24. mai 2006 "Farvel Rune" av Marit Kaldhol. Sterk bok! "Onkel Toms hytte" av Harriet Beecher Stowe "Mio min Mio" og "Brødrene Løvehjerte" av Astrdi Lindgren Anne Cath. Vestly - seff! Thomas- og Emmabøkene av Gunilla Wolde
pus_85 Skrevet 29. mai 2006 #11 Skrevet 29. mai 2006 Jeg elsket bøkene til Anne-Cath Vestly, særlig de med mormor og de åtte ungene, Ole Aleksander og de om Lillebror og Knerten. Ellers er jo Astrid Lindgren sine bøker veldig fine, "Brødrene Løvehjerte", "Lotta i Bråkmakergata" "Madicken", "Emil", "Pippi", "Karlson på taket", "Ronja Røverdatter", "Mio min Mio" (nå har jeg vel snart ramset opp alle) Også er jo Torbjørn Egner og Alf Prøysen sine historier gode Når jeg var veldig liten likte jeg godt boka om "Lille Rosin", den er veldig søt :D
Gjest gjest1 Skrevet 29. mai 2006 #12 Skrevet 29. mai 2006 Albert Åberg, husker ikke forfatteren Alt av Lindgren og Vestly Egner og Prøysen Roald Dahl Thomas-bøkene
hustufta Skrevet 29. mai 2006 #13 Skrevet 29. mai 2006 Anne Cath Vestly Astrid Lindgren Annas barn av Unni Lindell
Cherie Skrevet 29. mai 2006 #15 Skrevet 29. mai 2006 "Farvel Rune" av Marit Kaldhol. Sterk bok! ← Mener å huske denne som pensum på lærerskolen. Billedbok dette? Med malerier?
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2006 #17 Skrevet 29. mai 2006 Astrid Lindgren, anne Cath Vestly og utallige eventyr. Narnia bøkene er også bøker som er herlige Ellers vil jeg anbefale alle om å lese en bok som heter sommerlandet. Den nydeligtse boken, som er flott å lese uansett alder! Jeg leste den som barn og det tok bort min frykt for døden. Rett og slett nydelig bok
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2006 #18 Skrevet 29. mai 2006 Den Hemmelige Hagen, Frances Hodgson Burnett. En spennende klassiker som gjorde inntrykk på meg
Gjest Virvel Skrevet 30. mai 2006 #19 Skrevet 30. mai 2006 "Farvel Rune" av Marit Kaldhol. Sterk bok! Åja, den er kjempefin. Jeg brukte den i særemnet mitt i norsk på vgs faktisk. Illustrasjonene er helt nydelige, de ser liksom tårevåte ut. Vet ikke om jeg har så mye nytt å komme med ellers, ser at de fleste favorittene mine er nevnt alt. :icon_smile: Jeg var veldig glad i de gamle "pikebøkene" til mamma, særlig Frøken Detektiv og Fem-serien.
Gjest Gjesta Skrevet 30. mai 2006 #20 Skrevet 30. mai 2006 Jeg har lest de fleste bøkene som er nevnt i tråden, spesielt Farvel Rune av Marit Kaldhol gjorde inntrykk. Jeg har lest den flere ganger, men stortuter like mye hver gang. *Tom Sawyer og Hucleberry Finn av Mark Twain *Huset på prærien av Laura Ingalls Wilder *Den vesle vampyren av Angela Sommer-Bodenburg *Oliver Twist av Charles Dickens *Jorden rundt på 80 dager av Jules Verne *Skatten på sjørøverøya av R.L. Stevenson *Heidi av Johanna Spyri *Den sorte hingsten - husker ikke forfatter
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå