Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på snart 21/2 har i det siste blitt fæl til å bite. Senest i dag tok jeg ham i å bite lillebror i kinnet. Prøver å forklare at slik gjør vi ikke og at det gjør vondt for den som blir bitt, men vet ikke hvor mye han forstår/vil forstå.... (Han har inntatt trassalderen, så han tester oss ofte om dagen :forvirret: ) Så vidt jeg vet gjør han det ikke i barnehagen da jeg ikke har hørt noe fra dem.

Noen som har tips om hvordan jeg kan få ham til å slutte å bite??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min erfaring er at biting er et "symptom" på frustrasjon. Mange barn som har dårlig utviklet språk finner ut at dette er en effektiv måte å si i fra på. Ofte blir det bedre når de får bedre ordforråd og lærer seg å si i fra verbalt i stedet.

Har også opplevd at barn i den alderen rett og slett biter fordi de har sett at de enda mindre barna på småbarnsavdelingen gjør det, og når de gjør det så skjer det noe!

Noen barn prøver jo også ut de mest utrolige ting for å få oppmerksomhet!

Snakk med han og forklar på en enkel måte at sånn gjør man ikke, den han biter får vondt / blir lei seg etc.

Skrevet

Takk for svar. Tror nok ikke det er fordi han er frustrert fordi han ikke gjør seg forstått,han er veldig flink til å prate (høres ut som om han har svelget en radio til tider... :) )

Skal sjekke tipsene på linken du sendte Thomasine!!

Skrevet

Hos noen barn kan dette være en måte å oppnå oppmerksomhet på. Hos en bekjent av meg var sønnen også fæl til å bite en stund. De løste det ved å ikke gi han oppmerksomhet når han gjorde det. De tok han isteden unna å gav oppmerksomheten til de barna han var slem med. Selvsagt prøvde de å forklare for han at sånn gjorde man bare ikke. Der gikk det etter en stund over av seg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...