Gå til innhold

Når lot dere barna bade alene?

Anbefalte innlegg

Gjest Vinga
Skrevet

Sønnen min fylte 3 i februar og bader i en blå IKEA-balje inni dusjkabinettet flere ganger i uka. Han elsker å bade. Enda tør jeg ikke å forlate ham på badet alene mens han bader... er jeg hønemor? Har mareritt-tanker om å plutselig ikke høre en lyd, komme inn på badet i full panikk og få mitt livs verste syn...

Når lot dere barna deres bade alene?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Synes du klarer dette bra jeg!

At barna klarer seg godt i baljen eller badekaret, er vant med å bade og til og med er veldig flinke til å vaske seg har ingenting å si når de bader i den alderen. For når det skjer noe, så får de panikk og klarer ikke å hjelpe seg selv.

Vi lot ikke barna bade alene før i 6-8 årsalderen. Vi hadde badet vis-a-vis soverommene, og før de badet helt alene, så stod dørene åpne og vi tusket med noe i gang eller soverom så vi kunne alltid holde et øye ledig. Og til og med etter de begynte å bade alene, så kunne dørene stå åpne, være ulåst etc. Var døra igjen så banket vi på å spurte med jevne mellomrom at det gikk bra. De fikk ikke lov til å låse før de var ganske gamle. Ulykker skjer fort og da må hjelpen komme fort også.

Synes ikke vi var høneforeldre, sikkerhet må man også tenke på samtidig som man tenker at barna må få klare seg selv og at de har rett til å få bestemme selv.

Gjest gjesta
Skrevet

Jeg tror ikke jeg lot jenta mi fikk bade alene før hun var 6-7 år. Hun gikk i hvert fall på skolen.. Døra til badet sto da selvfølgelig på vidt gap og jeg var like ved.

Gjest gjesta
Skrevet

...men nå er det vel ikke så lenge gutten din kan bade i den balja? (I hvert fall ikke i tre år til :ler:)

Gjest Primula
Skrevet

Mulig jeg blir sett på som totalt uansvarlig her, men jenta mi er fire og et halv og har badet alene en stund.. Døra er åpen, jeg er i naborommet eller gangen og bretter sammen klær, rydder e.l Jeg sjekker inn ofte, og heldigvis både synger hun og prater hele tida, så jeg går med en gang dersom det skulle bli stille.

Gjest gjesta
Skrevet
Mulig jeg blir sett på som totalt uansvarlig her,

Av noen så gjør du sikkert det ja. ;) Her inne får man pepper for det utroligste. :roll:

Med døra åpen og du i umiddelbar nærhet, så tror jeg ikke du gjør noe grusomt galt i alle fall.

Dattera mi ville gjerne ha meg på badet hun, hun ville ikke være der alene. Mulig det er derfor det drøyde så hos oss?

Skrevet

Minste lillegutt på 3 bader alene, med døra helt oppe og alltid en i nærheten. Badet er heldigvis midt i huset, ved kontoret og kjøkkenet. Han synger og snakker hele tida, og er han for stille roper jeg etter svar og er fornøyd... ;):Nikke:

Eldstemann (8,5 år) bader med døra på gløtt, men jeg er alltid i nærheten der også...;) Ikke snakk om å låse døra for ham...:riste::)

Skrevet

Jenta våres på snart 5 bader alene, har vel gjort det i en 6 mnd ca.

Hun vil bade alene og, men døra står på vidt gap, vi er i rommet rett ved siden av og hun synger og skravler så fælt at vi hører henne hele tiden, blir det stille sjekker vi med en gang.

Skrevet

Jeg kan tenke meg fra 3-årsalder, kanskje tidligere. Husker ikke helt nøyaktig, men jeg vet at minsten fikk gå alene i svømmehallen - dvs. med en venninne - fra hun var sju.

Gjest Gjest
Skrevet

Her har ikke barn under 10 år lov å bade i svømmehall uten voksne.

Ellers lar jeg min 3 åring bade mens jeg bretter klær rett utenfor døren. Men jeg ville ikke gått bort uten å kunne høre ham så mye som 1 minutt.

Skrevet

Da jeg var liten, husker nøyaktig hvor gammel jeg var, men sikkert rundt 5, hadde jeg en svær kubjelle i badekaret som jeg måtte plinge med innimellom slik at foreldrene mine ikke trengte å sitte ved siden av hele tiden. :ler:

Skrevet
Mulig jeg blir sett på som totalt uansvarlig her, men jenta mi er fire og et halv og har badet alene en stund.. Døra er åpen, jeg er i naborommet eller gangen og bretter sammen klær, rydder e.l Jeg sjekker inn ofte, og heldigvis både synger hun og prater hele tida, så jeg går med en gang dersom det skulle bli stille.

Samme her og gutten min er 2.5 år. Jeg er ofte på rommet hans i naborommet med begge dørene på vid gap og rydder på rommet hans. Hvis han bader er jeg nok litt mer inne hos han enn når han dusjer.

Nå blir jeg meldt til barnevernet her :sjenert:

Gjest lilletroll
Skrevet

Når snuppa på 4 og et halvt bader forlater jeg ikke badet. Det er SÅ fort gjort at noe kan skje at jeg tar rett og slett ikke sjansen. Historiene er mange! Èn gang gikk jeg fra badet og inn på rommet hennes for og hente et eller annet (husker ikke hva, men det er heller ikke relevant for historien :ler: ) og da sa jeg at hun måtte synge HELE tiden til mamma var tilbake :ler: Hun gjorde som hun fikk beskjed om men syntes det var liiitt merkelig oppførsel :ler:

Når hun dusjer går jeg til og fra, men er stort sett der da også. (Når hun dusjer samler jo ikke vannet seg nok til at hun kunne druknet om hun hadde forsøkt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...