Frøken Pus Skrevet 24. mai 2006 #1 Skrevet 24. mai 2006 Katten min er nå over verste kattungestadiet og har passert 6 mnd. Den har hele tiden vekket meg om natten. Først var det halv sju, så halv seks, men nå kan det være så tidlig som i fire-tiden. Den gir seg ikke og skal gå på hodet mitt, velter ting på nattbordet og herjer på. Hva skal jeg gjøre? Den klarer å åpne soveromsdøren selv og har ikke samvittighet til å stenge han inne på badet. (Har åpen løsning kjøkken/stue).
Arkana Skrevet 24. mai 2006 #2 Skrevet 24. mai 2006 Vår katt er også slik i perioder. Det beste rådet er bare å overse det. Katten vil ha oppmerksomhet, så det er viktig å ikke gi den det. Du må kanskje klare deg uten særlig søvn en natt eller to, men det vil bli bedre!
Frøken Pus Skrevet 24. mai 2006 Forfatter #3 Skrevet 24. mai 2006 Det var det jeg fryktet. Men når den river ned alt som finnes i huset er det vanskelig å la være... Men men, det gjelder vel å smøre seg med tålmodighet. Det som er så rart er at den ikke vekker meg i helgene...
Gjest Miloine Skrevet 24. mai 2006 #4 Skrevet 24. mai 2006 Masse fine råd de andre har kommet med. Tilføyer dette: Husk å gi katten din mat før du legger deg, kanskje den vekker deg fordi den er sulten. (mest sansynlig er det fordi den vil ha din opmerksomhet) Syns forøvrig du ikke skal lukke igjen soveromsdøra, når katten din alikevel får den opp!( du kan jo låse den, men da blir den stående utenfor å skrape) Katter liker ikke dører som er lukket og kan lage mye leven av det. Det at den ikke vekker deg i helgene er vel fordi den vet at du kommer til å være hjemme! Katter har nemlig et bedre tidsperspektiv enn det vi har visst til nå!
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2006 #5 Skrevet 24. mai 2006 Masse fine råd de andre har kommet med. Tilføyer dette: Husk å gi katten din mat før du legger deg, kanskje den vekker deg fordi den er sulten. (mest sansynlig er det fordi den vil ha din opmerksomhet) Katter skal alltid ha mat stående framme. De er småspiste og velger selv når de vil spise. katten min spiser vel 3-4 kroketter av gangen, så går han og gjør noe annet. Men man kan jo gi litt ekstra god mat innimellom, det er jo sant Syns forøvrig du ikke skal lukke igjen soveromsdøra, når katten din alikevel får den opp!( du kan jo låse den, men da blir den stående utenfor å skrape) Katter liker ikke dører som er lukket og kan lage mye leven av det. Det at den ikke vekker deg i helgene er vel fordi den vet at du kommer til å være hjemme! Katter har nemlig et bedre tidsperspektiv enn det vi har visst til nå! ← Mange grunner til at folk holder katten ute fra soverommet, og det beste er å vende den til å dette helt fra starten. Feks er det folk som planlegger å få unger, og ikke vil at katten skal være vant med å komme på soverommet også etter ungen er født. Enkelte har mild form for allergi og vil slippe å sove i kattehår. Dette er jo helt greit, og katten vil etterhvert skjønne at døra ikke blir åpnet. Men da gjelder det å være konsekvent! Husker selv den perioden da mine katter var som verst. Fordelen for meg var at jeg tok til meg to stk fra samme kullet, og de hadde derfor hverandre de kunne leke med, når jeg ikke orket å leke tidlig på morgenen. Er dette en innekatt, eller skal den få gå ut etterhvert? Hvis det er en innekatt bør du uansett skaffe en katt til. Og selv om den etterhvert skal ut å få løpt av seg en del energi kan det faktisk være avlastende å ha to stk. Da kan de gallopere rundt sammen og fange hverandres hale. Dette kan de gjøre ute å vekke deg! Ellers vil jeg også råde deg til å ta en skikkelig lekestund med katten før du legger deg. Løp rundt med noen leker etter deg, så katten blir helt utslitt og legger seg til å sove sammen med deg. Katter er jo veldig vanedyr da. Så du kan fint vende dem til å sove natta gjennom. Men hvis de er vant med at du står opp kl 7 på hverdagene, vil de også stå opp kl 7 i helgene. Og katten er kanskje ikke kastrert enda? For det kan godt hende den er litt vårkåt nå og har mye hormoner i kroppen som gjør han urolig. Det er ikke uvanlig at katter blir kjønnsmodne så tidlig, særlig ikke hvis det er lyst vær ute (det har det jo vært i det siste..). Det er ikke for tidlig å kastrere katten nå (tvert imot er det mange fordeler ved å kastrere katter tidlig), så bare ring til veterinæren og avtal time
Gjest Skya Skrevet 24. mai 2006 #6 Skrevet 24. mai 2006 Jeg hadde akkurat det samme problemet med min katt. Jeg gjorde to ting: Jeg ga henne et skikkelig måltid med boksmat like før jeg la meg og så hengte opp fuglemat utenfor vinduet, så store deler av dagene hennes gikk med på å sitte å se på de. Jeg sørget ellers også for å holde henne i aktivitet på kveldstid. Og nå hører jeg ikke en lyd fra henne på nettene.
liv Skrevet 24. mai 2006 #7 Skrevet 24. mai 2006 Kjøp krok til å ha på døren så får han den ikke opp!
Pilar Skrevet 24. mai 2006 #8 Skrevet 24. mai 2006 For mange katter går dette med å være spinnvill på nattestid over med alderen, for andre går det ikke over. Enten må du se det an eller låse døra - da vil katten antakelig skrape på døra og sutre en stund, men ha is i magen så roer den seg når dne skjønner at den ikke får komme inn.
Gjest KATTAstrofe Skrevet 26. mai 2006 #9 Skrevet 26. mai 2006 Det tok fire måneder før vår pus sluttet å skrape på døra etter vi sluttet å ha henne på soverommet. Fire frustrerende måneder, men nå er hun så flink atte Det viktigste er å være konsekvent, IKKE gi henne oppmerksomhet! Og husk at negativ oppmerksomhet ikke funker i det hele tatt.
Gjest tingeling ikke innlogget Skrevet 26. mai 2006 #10 Skrevet 26. mai 2006 Katter skal alltid ha mat stående framme. De er småspiste og velger selv når de vil spise. ← Småspiste??? her spises det over en lav sko. Vi har utfordringen med en tynn katt og en fet... uansett: vi hadde det samme problemet ift dører. hannkatten (den fete ) hopper opp og henger seg i dørhåndtaket til døren åpner seg. Så vi har rett og slett snudd håndtakene på dørene vi ikke vil at han skal åpne, så de peker oppover. Frustrert katt i noen dager, men nå får vi fred for det meste. Ellers kan det hjelpe å ha spruteflasken klar. Her trenger vi ikkealltid bruke den, det holder med å vifte litt med den så stikker han som regel - klok av skade. Ser i en annen tråd at noen er redde for at katten skal få et negativt forhold til dem pga spruting. det har ihvertfall ikke skjedd her. Kattene er uredde og meget kosete, til tross for iherdig spruting i perioder med mange kattestreker. tingeling
Gjest Miloine Skrevet 28. mai 2006 #11 Skrevet 28. mai 2006 Katter skal alltid ha mat stående framme. De er småspiste og velger selv når de vil spise. katten min spiser vel 3-4 kroketter av gangen, så går han og gjør noe annet. Men man kan jo gi litt ekstra god mat innimellom, det er jo sant Mange grunner til at folk holder katten ute fra soverommet, og det beste er å vende den til å dette helt fra starten. Feks er det folk som planlegger å få unger, og ikke vil at katten skal være vant med å komme på soverommet også etter ungen er født. Enkelte har mild form for allergi og vil slippe å sove i kattehår. Dette er jo helt greit, og katten vil etterhvert skjønne at døra ikke blir åpnet. Men da gjelder det å være konsekvent! ← Ja jeg vet det. Katter skal alltid ha tørrfor og vann stående, men jeg tenkte på våtfor jeg da når jeg skrev det du siterer til.
Gjest titte-innom Skrevet 31. mai 2006 #12 Skrevet 31. mai 2006 Katten min er nå over verste kattungestadiet og har passert 6 mnd. Den har hele tiden vekket meg om natten. Først var det halv sju, så halv seks, men nå kan det være så tidlig som i fire-tiden. Den gir seg ikke og skal gå på hodet mitt, velter ting på nattbordet og herjer på. Hva skal jeg gjøre? Den klarer å åpne soveromsdøren selv og har ikke samvittighet til å stenge han inne på badet. (Har åpen løsning kjøkken/stue). ← Min lille kattefrøken (4 mnd.) er på badet om natten, der har hun mat, do og leker og trives godt. Blir det sent nok på kvelden så går hun inn der selv og legger seg til i vasken. Ikke noe problem, men hun er selvfølgelig kjempeglad når vi slipper henne ut på morgenen. Vi har hatt henne i kun en måned og de to første nettene var hun løs i huset og la seg ved siden av meg når jeg sov, men jeg kunne ikke lee på en finger før hun var klar for å leke. Og siden hun var på badet og trivdes der når ungene var på skolen så fant vi ut at hun kunne være der på natten også.
jordbær Skrevet 31. mai 2006 #13 Skrevet 31. mai 2006 Hihi.. Husker vi skjemte bort vår katt ved å la henne sove på soverommet vårt. Da var det full krig midt på natta! Matmor rørte på dyna! ANGRIPE! Og så ble vi vekt hver morgen med våte pusesuss midt i trynet, sammen med "Prrrprrrprr". Høres koselig ut, og av og til var det det. Men jeg er rimelig morgengretten, så den vanen med soverom på natta, sluttet vi med. Det ble en del mjauing og skraping på døra, men det har ordnet seg selv etterhvert. Nå slutter hun å skrape når vi sier "nei". Hender jo seff at hun størstejenta (som ikke bruker alt som ligger på gulvet, som toalett) får sove i senga. Men hun purrer så mye, at det er nesten umulig. Snur du deg, så kan du banne på purrende tråkkekatt midt i ansiktet
Gjest Elfrida Skrevet 31. mai 2006 #14 Skrevet 31. mai 2006 Katter skal alltid ha mat stående framme. De er småspiste og velger selv når de vil spise. ← Ikke alle katter er sånn. Jeg fulgte dette prinsippet og plutselig hadde jeg en overvektig katt. Nå har jeg brukt ett år på å slanke henne en kilo (som er omtrent nok) og det har IKKE vært lett. Nå får hun nøye tildelte porsjoner to ganger om dagen og det begynner å gå greit, selv om det blir litt skraping på døra der foret står, mjauing etc. Katta mi skraper også på soveromsdøra om morgenen, men for det meste holder hun seg til tider da vi pleier å stå opp. Litt ugreit i helga, og på de dagene da kl 5 virker som en fin tid å skrape og mjaue litt. Foreløpig er taktikken at vi aldri åpner døra når hun skraper, men venter til det har vært stille en stund. Håpet er at hun lærer av det etter hvert. Sambo insisterer på å sove for åpne vinduer, og da passer det ikke å ha døra åpen, særlig ikke om vinteren. Ikke om sommeren heller egentlig, pus blir sittende i vinduskarmen og kjefte på småfuglene...
Gjest Gjest1 Skrevet 1. juni 2006 #15 Skrevet 1. juni 2006 Katter er jo nattdyr, ikke rart de maser om natten! Hva med å slippe katten ut så den kan jakte, slik instinktene dens sier den skal?
Kvitil Skrevet 2. juni 2006 #17 Skrevet 2. juni 2006 Hei ! Ja katten min sover til jeg legger meg og da vil den ut ,da får den det. Men er det dårlig ver vil den vere inne. Man må prøve å forstå katten og la den bestemme. Selvfølgelig når veret er kalt vil den ikke ut de er selvstendige individer.
Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2006 #18 Skrevet 2. juni 2006 Katter er jo nattdyr, ikke rart de maser om natten! Hva med å slippe katten ut så den kan jakte, slik instinktene dens sier den skal? ← Katter er ikke nattedyr. De er skumringsdyr, og det er en stor forskjell. De ønsker å være ute når smågnagere er ute for å jakte på dem. Jeg vil fraråde å sende katter ut om natta, siden faren for å bli påkjørt er større da: bildene kjører raskere og de kan bli blendet av billyktene. For mange katter vil det også bli veldig kaldt på vinteren om natta. Det katter imidlertid ofte ønsker er å få komme ut i 4-5 tida, når smågnagerne våkner til liv, og de kan jakte på dem. At katten er et nattedyr er en myte som desverre lever i beste velgående. At den er skumringsdyr er noe annet!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå