Gå til innhold

Skal lage svinesteik

Anbefalte innlegg

Skrevet

I morgen får vi gjester, og jeg skal servere svinesteik. Dette trenger jeg en plan for.

Stekingen går sikkert greit, for d står på pakken. Tenker å steke den i dag (hvis den tiner en gang...), skjære den i skiver og varme opp i morgen.

Men hva skal jeg varme den opp på (hvor mange grader), og hvor lang tid tar det cirka?

Saus vurderer jeg å gjøre enkelt, da jeg ikke er så flink på å variere brun og hvit saus. Repertoaret mitt stopper liksom der. Har derfor tenkt å kjøpe inn posesaus og bruke sjyen fra steken i sausen i steden for annen væske. Er det noen som har en posesaus å anbefale som passer til? Og gjerne med forslag til hvordan denne kan piffes opp også?

Jeg skal servere kokte poteter til, samt ertestuing (fra boks), kokte gulrøtter og svisker. Er det noe som mangler da? Må jo ut og handle i dag.

Videoannonse
Annonse
Gjest LoisLane
Skrevet

Knorr har en supergod posesaus - fløte og konjakk, tror jeg det er.

Jeg varmer ofte steik i mikroen, jeg.

Ertestuing fra boks hørtes ikke veldig godt ut... Tror heller jeg hadde gått for å koke selskapserter.

Skrevet

Hvor er surkålen??? :sikle:

Skrevet
Ertestuing fra boks hørtes ikke veldig godt ut... Tror heller jeg hadde gått for å koke selskapserter.

Jeg synes i alle fall den er veldig god. Men kan noen fortelle meg hvordan jeg lager ertestuing selv?

Skrevet
Hvor er surkålen??? :sikle:

Jeg har en mistanke om at ingen av oss liker surkål... ;)

Gjest Espera
Skrevet (endret)
Knorr har en supergod posesaus - fløte og konjakk, tror jeg det er.

Jeg varmer ofte steik i mikroen, jeg.

Ellers er pose-ertestuingen god synes jeg - til og med godkjent av min bestemor som ofte bruker den om hun har glemt å legge erter i bløt. :ler:

Fløtesaus fra Toro er vel safe ift skinkestek tror jeg?

Oppvarming - pakk inn i aluminiumsfolie (viktig! Kan fort bli tørt om du ikke gjør det), grader og tid tror jeg jeg hadde prøvd meg litt fram på... 200 gr kanskje?

Endret av Espera
Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Hvorfor ikke steke den samme dagen som du skal servere? Den ordner jo seg selv i ovnen :)

Jeg pleier å lage saus selv, lager bruning og sper med vann og sjy fra steika, smaker til med salt og pepper. Enkelt og godt.

Tilbehør vi bruker mye av er rosenkål eller broccoliblanding og surkål og selvsagt kokte poteter.

Skrevet

Ah, rosenkål er godt. D kan vi ta. ;)

Gjest KATTAstrofe
Skrevet
Ah, rosenkål er godt. D kan vi ta. ;)

Ja, det er kjempegodt. Babygulrøtter er også godt :)

Skrevet

Da var vi i gang!

Bare ett spørsmål:

Det er en surret steik jeg bruker. Når skal jeg ta av strømpa?

Gjest vimse
Skrevet

Når steken er ferdig stekt, og klar for å skjæres opp.

Skrevet

Tusen takk! :)

Fantastisk herlig figur du har i signaturen din forresten, Vimse... :ler:

Gjest vimse
Skrevet (endret)

Takk!

:ler:

Endret av vimse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...