Gå til innhold

Til dere som har giftet dere i utlandet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Linnea:

Du skal ta med deg ekteskapsattesten du har fått fra Folkeregisteret til Las Vegas.

Den må oversettes til engelsk slik at de i Las Vegas forstår den. Det vanlige er å gå til en autorisert translatør. Da leverer du begge to i Las Vegas.

Folkeregisteret har allerede beholdt en kopi av denne for å ha i sitt arkiv.

I Las Vegas må du sikkert utfylle noen papirer i tillegg til å levere ekteskapsattestene (norsk original + engelsk oversettelse) som du får der.

Vigselsattesten (Marriage License) som du får etter vielsen må du levere til Folkeregisteret når du kommer tilbake til Norge, slik at ekteskapet blir registrert her.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Meg igjen

"Ein stadfesta kopi skal returnarast prøvestyresmakta innen 3 dager. [...]

Dette er ment for vigsleren, ikke brudeparet.

Men jeg lurer litt på om dere har fått feil papirer siden dere skal gifte dere for en utenlandsk myndighet.Denne er nok ment for norske myndigheter.

Dette bør du spørre Folkeregisteret om.

Gjest gjesta
Skrevet

Jeg får tilsendt engelsk vigselsattest---prøvingsattesten på egngelsk. er det ikke det samme åssen prøvingsattest det er jeg tar med til dem? du sa at jeg kanskje har fått feil... hmmm :tristbla: blir himla forvirra... DET ER IKKE LETT Å BLI GIFT I UTLANDET

Skrevet

Ja jeg har SSN men jeg vet ikke om det var et midlertidig et eller om det var "varig for alltid". Sambo har ikke nei.

Jeg har ikke undersøkt noe enda siden vi ikke skal gifte oss før i mars 2007. Men når jeg skal det skal jeg bare be bryllups planleggern om hjelp. Hun kan sikkert alt sånt :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg skrev tidligere om SSN - dette er tilsvarende personnummer/fødselsnummer i Norge. Man får et SSN nr i USA når man har gyldig oppholdstillatelse (visa, jobb visa, grønt kort, student visa etc ettersom dette nr er nødvending for å jobbe, få førerkort, ha bankkonto etc) - på lik måte får utenlanske statsborgere (tom svensker!) som bor/jobber lovlig i Norge. Nok om det, dere får bruke norske personnr. Du som har hatt amerikansk kan bruke dette - de finner nok tilbake til deg.

EN annen viktig ting som jeg IKKE visste og ingen sier noe om er at amerikanske marrige certificates må ha noe som heter APOSTILLE stempel for å bli godkjent av folkeregisteret. Mannen min er amerikansk og vi har vært gift i 3 år og bodd i USA - jeg har vært utflyttet fra Norge også. Vi flyttet nettopp tilbake til Norge og her blir vi ikke sett på som gift inntil vi får dette stempelet - noe vi ikke får gjort før vi reiser over en tur i sommer. MEN det gjelder med tanke på hans oppholdstillatelse (UD)- utrolig teit...no big deal. Vi får ordnet det.

Jeg vet ikke, men det kan være at andre stater og spesielt Las vegas hvor mange utlendinger gifter seg har dette stempelet automatisk.

Gjest Gjest
Skrevet

Tusen takk for tipset Gjest!!! det skal jeg huske på!

Skrevet
er det ikke det samme åssen prøvingsattest det er jeg tar med til dem?

Nei, det er ulike papirer for vigsel for norske og utenlandske myndigheter.

Prøvingsattest gjelder for norske myndigheter.

Ekteskapsattest gjelder for utenlandske myndigheter. Denne forteller vigsleren at det ikke er noen hinder etter norsk lov for at du gifter deg. Hvis han du gifter deg med også er norsk, skal han ha en slik også. Altså en til dere hver.

Når dere leverer disse til vigsleren i utlandet, skal dere sikkert fylle ut noen papirer der, før de skriver sine papirer som blir tilsvarende vår prøvingsattest. Et av disse skal dere nok undertegne etter vigselen. (Hadde det vært en norsk vielse, skulle dere jo ha undertegnet et av arkene på prøvingsattesten etter vigselen. (Det arket skulle vigsleren ha beholdt i sitt arkiv).

Håper ikke at jeg har gjort deg urolig. Men jeg må bare si at det dessverre høres ut som om dere har fått feil papirer utlevert. Men kanskje jeg tar feil.

BTW - Husk at dersom dere senere trenger en ny vigselsattest (den kan jo komme bort), må dere henvende dere til Las Vegas for å få en ny. Derfor kan det være lurt å spørre dem om dere får 2 stk. med en gang, og får apostille på begge. Og oppbevare dem et trygt sted.

Apostillen mener jeg at blir utstedt av den amerikanske ambassaden, hvis jeg ikke tar feil. Derfor ville jeg ha spurt den am. ambassaden i Oslo om de kan gi en apostille når dere kommer hit. Da slipper dere alt peset i USA.

Apostille er forresten et stempel som ambassaden setter som en bekreftelse på at stempelet fra den de bekrefter (her vigsleren i Las Vegas) er autorisert.

Gjest gjesta
Skrevet

Takker for svar :tristbla: må prøve å finne ut av dette før jeg reiser... må ringe til ligningskontoret å be dem skrive ut 2 ekteskaapsattester, en for hver av oss på engelsk, ikke prøvingsattest. men vi kan jo få dette også... uff...

Skrevet

Lykke til Linnea.

Jeg er så glad for at vi får tildelt en sånn "wedding planner" der vi skal gifte oss. For de er vant til utlendinger som skal gifte seg der o vet hva som trengs. Så da regner jeg med jeg bare kan gjøre som de sier også orner alt seg :)

:klem:

Gjest gjest1
Skrevet
Ja jeg har SSN men jeg vet ikke om det var et midlertidig et eller om det var "varig for alltid". Sambo har ikke nei.

Jeg har ikke undersøkt noe enda  siden vi ikke skal gifte oss før i mars 2007. Men når jeg skal det skal jeg bare be bryllups planleggern om hjelp. Hun kan sikkert alt sånt :)

Et SSN er bare gyldig i den tiden man har visum(ol)/oppholdstillatelse.

Jeg stresset veldig med å få det da jeg bodde i USA. Jeg holdt på å ta lappen der borte, men hadde glemt å søke om SSN. Man får det ikke automatisk selv om man har visum.

Anyway, jeg snakket med søsteren min som reiste bort i Februar til Ohio for å gifte seg. Det eneste de gjorde var å vise passene sine, så fikk de utdelt time for å bli vigslet.

Eneste som har vært litt stress i ettertid er at USA har vært treg med å sende papirene om at de er gift til Norge. Men de fikk de nå for ikke så lenge siden og nå er de offisielt gift i Norge også ;)

Skrevet

Apostillestempel får man hos fylkesmannen.

Tror det enkleste er å kontakte den amerikanske ambassaden i norge direkte, de vet helt sikkert hva dere trenger, og hvordan dere får tak i det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...