Gjest Godjenta79 Skrevet 24. mai 2006 #1 Skrevet 24. mai 2006 Lurer jeg, for det nemlig det vi gjør nå....
Gjest Miloine Skrevet 24. mai 2006 #2 Skrevet 24. mai 2006 Du kan bli gravid selv om det ja! Anbefales ikke dersom du ikke vil bli gravid
Gjest Godjenta79 Skrevet 24. mai 2006 #3 Skrevet 24. mai 2006 ...jeg vil, men ikke så mye samboeren min, men han har gått med på å leve litt usikkert i første omgang....
doodles Skrevet 24. mai 2006 #5 Skrevet 24. mai 2006 Ulempen er at man ikke alltid kan vite når svingen slutter.
Gjest Godjenta79 Skrevet 24. mai 2006 #6 Skrevet 24. mai 2006 Ulempen er at man ikke alltid kan vite når svingen slutter. ← .....jeg mener selv jeg er ganske flink til å si ifra når jeg er "usikker", og da har vi brukt kondom.... Ellers er det ikke alltid han hopper av i svingen heller, kommer an på dagens angstnivå
Gjest Miloine Skrevet 24. mai 2006 #7 Skrevet 24. mai 2006 Avbrutt samleie og sikre perioder regnes som «naturmetodene». Metodene er ikke sikre, men i en "nødsituasjon" (kan jeg kalle det det ) er denne metoden tross alt bedre enn ingenting. Før de modene prevensjonsmidlenes tid var avbrutt samleie den mest brukte prevensjonsmetoden, men nå finns det jo så mye annet en kan ty til isteden. Jeg vet at ikke alle tåler P-piller. Dersom din samboer ikke er klar til å bli far riktig enda bør dere være mer forsiktig.
Gjest Godjenta79 Skrevet 24. mai 2006 #8 Skrevet 24. mai 2006 Vi er skikkelig forsiktige synes jeg da, og jeg er MINST like forsiktig som han, har til og med kjøpt kondomer til han jeg Men, han vil ikke bruke dem da.....
Ciara Skrevet 24. mai 2006 #10 Skrevet 24. mai 2006 ...jeg vil, men ikke så mye samboeren min, men han har gått med på å leve litt usikkert i første omgang.... ← Beklager, men dette synes jeg er direkte uansvarlig. Denne metoden er avleggs og du kan fort bli gravid. Ettersom jeg forstår lekker mannen sædceller gjennom hele samleiet. Og hvis samboeren din ikke har særlig lyst til å bli gravid, men går med på å leve usikkert, da skjønner jeg dere virkelig ikke. Man bestemmer selvfølgelig over seg selv, men jeg tror nok det beste for dere ville være å bestemme dere for om dere vil ha barn nå eller ikke, og handle deretter.
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2006 #11 Skrevet 24. mai 2006 Enig med både Ciara og Miloine, dere må være mer forsiktig enn dette
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2006 #12 Skrevet 24. mai 2006 Kan jo hende mannen hennes "egentlig" vil bli far, men syns det er for skummelt å bestemme det sånn direkte. Og dermed vil la naturen medbestemme litt. Hadde han absolutt ikke vært klar for barn, så hadde han passet seg.
Frida Frosk Skrevet 24. mai 2006 #13 Skrevet 24. mai 2006 Kan jo hende mannen hennes "egentlig" vil bli far, men syns det er for skummelt å bestemme det sånn direkte. Og dermed vil la naturen medbestemme litt. Hadde han absolutt ikke vært klar for barn, så hadde han passet seg. ← Enig. Samboeren min føler seg heller ikke helt klar til å bli far, men vi skal begynne å prøve til høsten. Inntil da hopper vi av i svingen vi også. Samboeren min er nok mest redd for å ta den store avgjørelsen om å få barn, så om vi skulle blitt gravide ved et uhell ville han nok blitt glad og ønsket barnet velkomment like mye som jeg ville. (Ok, nesten da. Jeg har jo vært babysyk i laaang tid ) Han har til og med bedt meg om å "lure" han ved å si at jeg tar p-piller. Så det kan nok hende at godjentas mann er som min og ikke så fremmed for tanken på barn likevel. Hvis ikke regner jeg med at han ville beskyttet seg bedre.
Elle Melle Skrevet 24. mai 2006 #14 Skrevet 24. mai 2006 Vi brukte sikre perioder, og da mener jeg sikre (med pc-program, temperaturmåling hver morgen og nøye kalkulering). Problemet er bare at hvis man skal være skikkelig nøye man må ta den korteste syklusen man har hatt noensinne, trekke fra 14 dager (som er den "vanligste" tiden fra eggløsning og til mensen kommer), og beregne noen ekstra dager siden sædceller kan leve i opp til fem dager. De dagene du står igjen med da er de dagene du har til rådighet som sikker periode før eggløsning. Med andre ord ikke mange, for de fleste kun de første dagene av mensen... Etter eggløsning er det sikkert, men da må du vite når denne skjedde. Vi gikk for "mest sansynlig sikker periode", men plutselig fikk jeg en syklus som var en uke kortere enn normalt. Hups! En veldig skjønn hups på ett år.
liv Skrevet 24. mai 2006 #15 Skrevet 24. mai 2006 Lurer jeg, for det nemlig det vi gjør nå.... ← Sitter her og er 5 måneder på vei!
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2006 #16 Skrevet 24. mai 2006 Vi brukte sikre perioder, og da mener jeg sikre (med pc-program, temperaturmåling hver morgen og nøye kalkulering). Problemet er bare at hvis man skal være skikkelig nøye man må ta den korteste syklusen man har hatt noensinne, trekke fra 14 dager (som er den "vanligste" tiden fra eggløsning og til mensen kommer), og beregne noen ekstra dager siden sædceller kan leve i opp til fem dager. De dagene du står igjen med da er de dagene du har til rådighet som sikker periode før eggløsning. Med andre ord ikke mange, for de fleste kun de første dagene av mensen... Etter eggløsning er det sikkert, men da må du vite når denne skjedde. Vi gikk for "mest sansynlig sikker periode", men plutselig fikk jeg en syklus som var en uke kortere enn normalt. Hups! En veldig skjønn hups på ett år. ← Kunne vært interessant å visst om ting hadde gått “bra” om du hadde benyttet deg av sekret og/eller livmortapp som indikator på at EL var i anmarsj?
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2006 #17 Skrevet 24. mai 2006 Lurer jeg, for det nemlig det vi gjør nå.... ← Uff,da da tar du virkelig sjansen. Hvor gammeler du egentlig?
Kelsey Skrevet 25. mai 2006 #18 Skrevet 25. mai 2006 Jeg tror at sikre perioder/hoppe av i svingen metodene i seg selv ikke er så alt for usikre, men at de ofte utvikler seg til å bli relativt usikre metoder (samme hvor forsiktig man egentlig hadde tenkt å være).
Gjest Gjest Skrevet 25. mai 2006 #19 Skrevet 25. mai 2006 Samboern og jeg har hoppet av i svingen i ca halvannet år nå, fordi jeg ikke takler å gå på p-piller og vi ikke har somlet oss til one annen prevansjon. Det har gått fint så langt. Vi gambler ikke på sikre perioder, hopper alltid av. Men begge er inneforstått med at det er en sjanse å ta - selvsagt KAN jeg bli gravid (om kroppene våre er i orden, da), og sannsynligheten er større enn om man bruker prevansjon. Så det er uansevarlig og litt dumt å bruke disse metodene om en absolutt ikke ønsker seg barn med hverandre. Om det er mer et tidsspørsmål er det "sikkert nok" for oss i hvert fall...
Leo Skrevet 25. mai 2006 #20 Skrevet 25. mai 2006 Svinger er vanskelige og det er lett å bomme på idealsporet. Enda vanskeligere blir det når det tillærte idealsporet endrer seg... Hilsen ei som ideelt sett skulle vært på Rudskogen på banekjøring i morgen tidlig...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå