Gå til innhold

Jobb som førstkonsulent UiO, trenger råd

Anbefalte innlegg

Gjest Evangelina ikke innl.
Skrevet

Har fått et jobbtilbud som førstekonsulent ved uio, og har takket ja. Lønnen skulle ligge innenfor ramme 35-41, og jeg fikk i dag i posten tilbud om l.tr 36. Hadde kanskje tenkt meg litt høyere, siden jeg har mastergrad og i tillegg en del arbeidserfaring. Men det er fra fylkeskommunal sektor, og den får man visst ikke uttelling for i staten?? (i følge ny arbeidsgiver)

Er veldig glad for jobben, den er meget relevant for meg. Sånn sett tenker jeg at lønnen er ok. Men så er det dette med om man kan ha krav på mer..

Hva sier dere? Setter pris på innspill :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det var dårlig lønn. Jeg er førstekonsulent ved et annet universitet. Jeg har hovedfag, og ca 1,5 års arbeidserfaring. Jeg startet på høyeste lønnstrinn i rammen (for meg var det lønnstrinn 44).

Skrevet

Jeg er førstekonsulent i et departement. Har syv års utdannelse, men høyeste grad er siv.øk. Jeg begynte på lønnstrinn 38 som var gjengs for nyutdannede i vårt dep. Dette er jo staten, men jeg har sett andre dep. som har høyere lønn som nyutdannede med samme utdanning. 36 synes jeg nok var litt lavt, særlig nå som markedet er så godt, men det kommer kanskje litt an på arbeidsoppgavene. Jeg fikk iallfall beskjed om at lønnen ble revurdert når prøvetiden er ferdig.

Skrevet

Lønnsrammen for min stilling var forresten 36-42

Skrevet

En venninne av meg er førstekonsulent i staten og hun har lønnstrinn 48. Jeg synes 36 var lavt som begynnerlønn.

Skrevet

Hva tilsvarer det i årslønn? Med ferdig master og noe arbeiderfaring burde rundt 350000 eller mer værenormalt, eller? Jeg er ikke så velbevandret i dette, men det er inntrykket mitt, i allefall.

Gjest gjesten
Skrevet

Synes også at lønnstrinn 36 var litt lavt. For førstegangsjobber, etter endt master/ hovedfag, er lønnstrinn 39- 40 gjennomsnitt (statistikk hentet fra www.samfunnsviterne.no). Om du har noe relevant arbeidserfaring i tillegg til utdannelsen, så bør du kanskje be om en revurdering av lønn etter endt prøveperiode? Tror det er ganske vanlig også.

Skrevet

Ltr 36 er vel innenfor lønnsstigen for førstekonsulentstillinger, men jeg synes likevel det var en lav plassering. For bare noen år siden var det folk med Cand Mag og lavere utdanning som gikk inn i den stillingskategorien, mens kandidater med hovedfag stort sett gikk inn i høyere stillingskategorier. Jeg var førstekonsulent i vikariat i et direktorat for et par år siden og begynte da i ltr 41. Det syntes jeg var litt lavt da husker jeg.

Men det er vanskelig arbeidsmarked for akademikere nå, så hvis du vil fremme krav om bedre lønnsplassering ville jeg ikke stilt noe ultimatum hvis jeg var deg, hvis stillingen ellers er av interesse for deg.

Skrevet

Jobber i staten, og startet som seniorkonsulent. Hadde begynnerlønn på ltr 45. Syv års utdannelse. Enig med de fleste her om at 36 er litt lavt...

Gjest Gjest
Skrevet

Tusen takk for svar. Jeg føler også at dette var litt lavt, samtidig som jeg virkelig ønsker jobben og ikke minst erfaringen. Kontrakten ligger her hjemme nå, og jeg har ikke undertegnet den ennå. Kunne jo tatt en telefon til sjefen (starter ikke før i neste uke) og forhørt meg litt, men er så redd for å kreve for mye.. Hva tenker dere?

Jeg ønsker jo så veldig denne erfaringen, og det vil jo forhåpentligvis åpne dører senere. Årslønnen er ca 280.000. Jeg er relativt nyutdannet, men har hatt jobb ved siden av studier som er i allefall litt relevant. Men regner med dette ganske lave lønnstrinnet kommer av at jeg karakteriseres som nyutdannet.

Kom gjerne med innspill til hva dere hadde gjort/ tenker om dette. :)

Skrevet

280 000 er jo det nyutdannede førskolelærere får i Oslo Kommune!

Skrevet

Hvis du bare har jobbet ved siden av studier og ikke hatt fulltidsjobb, så kan dette være grunnen til at du ikke får noe ansiennitet for dette. Jeg vet at mange har regler om at det må jobbes x antall timer pr uke for å få godkjent ansiennitet.

Ellers synes jeg at 36 var lavt med den utdanningen. Jeg har ingen utdanning, men max ansiennitet og har høyere enn det du er tilbudt.

Skrevet
280 000 er jo det nyutdannede førskolelærere får i Oslo Kommune!

Helt utenom tema - det skrives Oslo kommune (liten k) - i hvertfall i følge deres egen designhåndbok.

:):sjarmor:

Gjest Gjest
Skrevet

Tror man ofte må forvente en slik begynnerlønn, vet det er ganske vanlig. Men etter prøvetiden kan du nok reforhandle, og har du gjort en god jobb og de er fornøyde skal du bare se at du går opp litt. Det skjedde med meg, ikke mye men litt :)

Skrevet

Hva tilsvarer lønnstrinn 36?

Skrevet
Tusen takk for svar. Jeg føler også at dette var litt lavt, samtidig som jeg virkelig ønsker jobben og ikke minst erfaringen. Kontrakten ligger her hjemme nå, og jeg har ikke undertegnet den ennå. Kunne jo tatt en telefon til sjefen (starter ikke før i neste uke) og forhørt meg litt, men er så redd for å kreve for mye.. Hva tenker dere?

Jeg ønsker jo så veldig denne erfaringen, og det vil jo forhåpentligvis åpne dører senere. Årslønnen er ca 280.000. Jeg er relativt nyutdannet, men har hatt jobb ved siden av studier som er i allefall litt relevant. Men regner med dette ganske lave lønnstrinnet kommer av at jeg karakteriseres som nyutdannet.

Kom gjerne med innspill til hva dere hadde gjort/ tenker om dette. :)

ca 280 000 iflg et tidligere innlegg.

Skrevet

Du kan feks kontakte sjefen og spørre hva som er grunnen til at du blir plassert såpass lavt, og be om at lønnsspørsmålet tas opp til revurdering etter endt prøvetid. På den måten får du tatt opp saken og sendt et signal, uten å være negativ og uten å sette hardt mot hardt. I samme slengen kan du passe på å be om å få noen "resultatmål" el.l. som revurderingen skal foretas i forhold til, slik at du får en målbar mulighet til å synliggjøre at du mer enn leverer varene jfr stillingsinstruksen. Det kan være vanskelig å få individuell lønnsjustering i det offentlige uten objektive kriterier å gå etter. Men det er nokså vanlig å foreta en justering etter prøvetiden.

Gjest Gjest
Skrevet

jeg syns også lønn var litt lav. Jeg har akkurat det sammen lønnstrinnet som deg, og jeg er kun 21 år og har en bachelor. Jeg har absolutt ingen arbeidserfaring og fikk førstekonsulent stilling, så jeg er kjempe fornøyd jeg. Men jeg skjøøner deg godt, for jeg syns du fortjener høyere lønnstrinn.

Lykke til i alle fall!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes for det første at det høres "ulovlig" ut å si at fylkeskommunal erfaring ikke er relevant erfaring! Du har erfaring fra administrasjon i det offentlige, og stillingen ved UiO er administrasjon (og i det offentlige). Erfaringen er i høyeste grad relevant, den skal med i utregningen av din ansiennitet.

Så var det lønnen. Jeg er enig med de fleste andre her i at 280.000,- er altfor lavt, selv som begynnerlønn, i en slik stilling. Har man hovedfag/Masterutdanning i tillegg, er den hvertfall klart for lav.

Jeg har selv erfaring fra kommuner, fylkeskommune og departement, og vet at vanlig startlønn (selv i distriktene) ofte er på minst kr. 350.000,- i slike stillinger, med en slik utdannelse.

Jeg vil anbefale deg å være litt hard og stille litt krav når det gjelder lønn.

Gjest Gjest
Skrevet

Til dere alle, takk for flere gode svar. Jeg skjønner at jeg kanskje bør prøve å få litt høyere lønn, må jo ærlig talt si at jeg hadde forventet litt høyere..

Til siste gjest: Jeg trodde også at erfaring fra annen offentlig sektor ville telle, men da jeg fikk tilsendt skjema for tilsetting var det strøket over flere felt, som jeg ikke behøvde fylle ut. Blant annet "tidligere ansennitet". La ved et spørsmål da jeg sendte inn igjen skjemaet, der jeg skrev at jeg jo hadde erfaring fra fylkeskommunal adm og lurte på om dette ikke skulle telle med.

Jeg ga på intervjuet sterkt uttrykk for at jeg virkelig ønsket denne jobberfaringen, det er også innen et felt jeg virkelig ønsker jobbe i. Jeg ønsker jo på en måte å stille spørsmål ved lønnen (mye takket være dere som har kommet med gode innspill!), samtidig som jeg så veldig vil ha denne erfaringen om det så tilsier en ganske lav lønn. Så hva gjør man?

Jeg grubler veldig på dette...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...