Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I disse Ibsen tider har jeg lyst til å lese bøkene hans. Er godt voksen og har aldri lest en eneste Ibsenbok. Noen tips til hva jeg skal starte med? Trenger noe skikkelig fengene og engasjerende (og lettlest, dersom det finnes).

Videoannonse
Annonse
Gjest Ninakanin
Skrevet

Nå er jo jeg litt sær da, men jeg er veldig glad i Hedda Gabler (teaterstykke)

Og lettlest tror jeg desverre det er dårlig med ;)

Gjest gjest1
Skrevet

Vildanden er min absolutte favoritt. Hvis du er glad i å lese symbolikk på egen hånd går det fint, men hvis du vil gjøre det lettvint kan du lese litt OM boka før du tar fatt på den.

Den er vakker...

Gjest Gjest
Skrevet

Fengende, lettlest og Ibsen i samme setning, fungerer egentlig ikke! ;)

Måtte lese Vildanden på skolen for noen år siden. Synes den var skikkelig ille, i hvertfall i starten. Men etterpå skulle vi analysere den, og ha heldagsskriving om den. Nå synes jeg at den var veldig bra!

"Kvinnen fra havet" anbefaler jeg også...

Gjest Gjest
Skrevet
"Kvinnen fra havet" anbefaler jeg også...

"Fruen fra havet" heter den selvsagt... :)

Skrevet

Et dukkehjem bør du ha lest. Det er et teaterstykke, og om jeg husker lett er det ikke spesielt tungt.

Gjest Gjest
Skrevet

Lille Eyolf er fint, kort og ikke spesielt tungt synes jeg. Vil ellers tippe at de fleste finnes som lydbøker/radioteater hvor det kanskje er lettere å leve seg inn i teksten.

Synes egentlig ikke Ibsen er spesielt tunglest, selv om noen stykker kanskje er i lengste og mest innviklede laget å lese på egenhånd i hvert fall.

Gjest Gjest
Skrevet

"Fruen fra havet" heter den selvsagt... :)

:Nikke: helt enig, veldig bra stykke!

Synes egentlig ikke Ibsen er spesielt tunglest, selv om noen stykker kanskje er i lengste og mest innviklede laget å lese på egenhånd i hvert fall.

Enig, synes ikke Ibsen er så tunglest, men så engasjerende at man ikke klarer å legge bort boka!

DU bør også skru på NRK P2 på søndager kl 15, da er det radioteatertid! Nå har de begynt å sende Vildanden, tror de skal sende Ibsen hele sommeren! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...