Gå til innhold

Aldersgrense på instruktører?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Har noen greie på hvor gammel man må være for å være instruktør for barn? Noen har sikkert meninger om hvor gammel man bør være for at det er forsvarlig å være instruktør og ha ansvar for barn fra 8 - 12 år. Det er her snakk om å ha ansvaret for 6 barn.

Fra høsten av skal en ungdom på 13 år ha ansvaret for, og være instruktør for den aktiviteten mitt barn går på. Jeg og flere andre foreldre synes det er uforsvarlig å overlate ansvaret til en som bare er 13 år. Det bruker ikke å være andre voksn til stede, så vi er noen foreldre som har byttet på å være tilstede når 13 åringen hittil har vikariert for nåværende instruktør.

Vi har heller inen tro på at det blir noe system over aktiviteten da 13 åringen ikke er så ærfaren, og at h*n er på samme alder som noen av utøverne.

Har absolutt ikke noe vondt å si om 13 åringen, men uansett hvem ungdommen hadde vært så synes vi foreldre at h*n er for ung.

Videoannonse
Annonse
Gjest Miloine
Skrevet

Skal en på 13 år være instruktør for 6 barn alene? Jeg vet ikke helt i hvem setting du mener, men uansett er jo 13 år veldig ungt da! H*n er jo bare et barn selv!

Ja, jeg mener det er for ungt til å la en på 13 år ha et så stort ansvar alene!

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg var instruktør som trettenåring, men det var alltid andre voksne tilstede.......

Altså andre voksne instruktører som hadde ansvar for andre barn i samme rom.....

Dette dreide seg om turn og trampoline

Gjest tennåringsmor
Skrevet
Det bruker ikke å være andre voksn til stede, så vi er noen foreldre som har byttet på å være tilstede når 13 åringen hittil har vikariert for nåværende instruktør.

:overrasket: Alt for ung til å ha ansvaret ALENE. Sikkert greir nok om det er andre voksne til stede, men alene :riste:

Skrevet
:overrasket: Alt for ung til å ha ansvaret ALENE. Sikkert greir nok om det er andre voksne til stede, men alene  :riste:

Helt enig! Dersom noe skulle skje, om så "bare" et overtråkk - hva gjør h'n da? Nei, bør være eldre ja!!

Skrevet

når man er 13 år er man alt for ung til å ha ansvaret for 6 barn alene.

Hvis dere foreldre betaler for den aktiviteten synes jeg dere bør kreve at det er en voksen tilstede i tilleg til den unge instruktøren.

Hvis dette er en aktivitet dere ikke betaler noe for, bør dere foreldre bytte på å være tilstede slik at 13 åringen ikke sitter igjen alene med ansvaret.

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Dette er en aktivitet vi betaler for, å de siste mnd har hverken formann (forelder til ett av barna) eller aktivitetskontakt (forelder til 13 årige trener) vært til stede, de har nesten hver gang spurt meg om å kjøre barna deres hjem etter trening.

Jeg og et par andre foreldre synes dette er uforsvarlig, så nå skal vi kreve ett møte med alle foreldrene og de ansvarlige for å si hva vi mener.

Har som sagt ikke noe vondt å si om 13 åringen, dette er en ungdom som har lyst til å gjøre en god jobb, men h*n er ikke så mye mer ærfaren innen aktiviteten enn det de andre utøverne er, så vi er redd for at ungene ikke vil komme videre, men fortsette å terpe på det de allerede kan året rundt.

Det vi er mest redd for er om noe skulle skje med noen av barna. En 13 åring som er helt alene med flere barn har ikke muligheten til å yte øyeblikkelig hjelp og samtidig ha ansvar for de andre barna.

Tror også at 13 åringen har problemer med å gripe inn ved konflikter som kan oppstå siden h*n er på nesten samme nivå som de andre.

Fint å se at det ikke bare er jeg som reagerer på dette.

Gjest Rognebær
Skrevet

Jeg synes dette er helt uproblematisk.

Du sier dere ikke har noen problemer med den aktuelle ungdommen, men at h*n likevel er for ung. Se nå an personen!

Da jeg var 13, var jeg både trener for et volleyballag og patruljefører i speider'n, og det gikk HELT fint. Selv med små skader og konflikter.

Tenk på at 13-åringen godt kan være et forbilde for de som er litt yngre på en måte som en voksen absolutt ikke kan.

Gjest Rognebær
Skrevet

... en ting til:

Jeg synes ikke dere gjør noe galt i å ta opp det at det bør være en voksen tilstede, men det bør være i tillegg til 13-åringen, ikke i stedet for. Det siste en 13-åring som er engasjert og vil ta ansvar, trenger, er at noen voksne ikke har tiltro til henne og vil ha henne bort, bare fordi hun er for ung.

Da blir det neppe noe instruktørrekruttering å snakke om, og det ville være veldig synd.

Skrevet

Jeg er ansvarlig for instruktørene i vår klubb, og vi har vært veldig nøye med å ha noen over 18 år på hver trening. Det går på ansvar, det handler om å ha noen som kan kjøre hvis noe skulle skje. Vi hadde en lang periode unge instruktører på 16-17 år, da var det bare helt unntaksvis at de hadde partiet alene - hvis en av de voksne hovedinstrutørene var syke. Vi har også sørget for at det er voksne som trener etter barna, slik at det kommer flere voksne mot slutten av treningene for barna - det øker tryggheten for at noen kan hjelpe til hvis noe skjer i løpet av en trening.

Det er jo faktisk et problem at mange foreldre overhodet ikke stiller opp, og det hender at barn står igjen alene fordi foreldrene glemmer å hente...... det er dessverre ting vi som instruktører er nødt til å ta hensyn til. Vi går aldri fra unger som ikke er blitt hentet, selv om det kan føre til mye ekstra arbeid.

Skrevet
Helt enig! Dersom noe skulle skje, om så "bare" et overtråkk - hva gjør h'n da? Nei, bør være eldre ja!!

For å tydeliggjøre: bør være eldre for å være ALENE ja... slik flere har sagt:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...