Gjest FlyAwy Skrevet 24. mai 2006 #1 Skrevet 24. mai 2006 Mannen min er konsekvent oppe om nettene for å saumfare kjøkkenet etter søtsaker. Om jeg har handlet inn noe godt til venninnebesøk eller noe som vi skal kose oss med ved neste anledning, spiller ingen rolle der og da. ALT GÅR NED. Selv vanlig hvitt sukker... Nå er jeg så vanvittig lei og bekymret (mye unødvendig krangling), og jeg har bestilt time hos fastlegen hans for å måle insulinnivået. Noen kommentarer? Eller HJELP? Dette går jo ut over forholdet...
Sarah Salamander :-) Skrevet 24. mai 2006 #2 Skrevet 24. mai 2006 HALELUUUUJA!!! så det er ikke bare min mann som driver på sånn altså..... Takk :-) Venter i spenning på forslag til løsninger....
tuji Skrevet 24. mai 2006 #3 Skrevet 24. mai 2006 Sukker er faktisk like avhengighetsskapende som enkelte narkotiske stoffer, så det er ikke noen spøk hvis man har blitt hekta. Når det er så ille som du forteller, ville jeg søkt råd hos lege eller ernæringsfysiolog.
T.S Skrevet 24. mai 2006 #4 Skrevet 24. mai 2006 Spiser vi ikke mat i en lengre periode, er det forståelig at blodsukkeret blir lavt. Men man får det også når man spiser mye sukker/raske karbohydrater. Sukker blir tatt opp direkte og raskt i blodbanene i motsetning til langsomme karbohydrater, som for eksempel grovt brød. Ved inntak av langsomme karbohydrater skjer en langsom og naturlig økning av sukkerinnholdet i blodet, og dermed en avbalansert insulinproduksjon. Insulinet har til oppgave å gjøre cellene gjennomtrengelige for sukkeret. Får vi i oss for høye sukkerdoser, blir det satt i gang en høy insulinproduksjon, cellene blir svært gjennomtrengelige og slipper inn store menger sukker, og konsentrasjonen av sukke ri blodet faller raskt. På denne måten får vi lavt blodsukker. For å unngå ubehaget som lavt blodsukker medfører (jeg kommer tilbake til dette) vil kroppen ha behov for store mengder sukker. Man vil da søke mat med mye sukker ubevisst. Vi er da inne i en vond sirkel der man spiser feil hele tiden. Når blodsukkeret er ustabilt, er også barnet det; både psykisk og fysisk. Dette dårlige kostholdet vil også ha lite vitaminer og mineraler i seg, og man vil få virkninger av disse manglene også. Dette kan ses hos svært mange slappe, bleke tenåringer med ulike kroppslige smerter og konsentrasjonsproblemer i dag.
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2006 #5 Skrevet 24. mai 2006 Nattspising er et ganske vanlig fenomen, de regner med at det kan ha med hormonforstyrrelser å gjøre. Du finner litt om det om du googler. Kanskje din mann er en nattspiser?
Gjest Miloine Skrevet 24. mai 2006 #6 Skrevet 24. mai 2006 Huff, jeg kjenner meg igjen i dette. Det som hjalp meg var Krom tabletter. Noen studier viser at krom kan hjelpe enkelte av oss til å dempe søtsuget. Les mer om "sukkersug" her http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/4493383.html
Cuba Skrevet 24. mai 2006 #7 Skrevet 24. mai 2006 Hm.. Det kunne kanskje være noe for meg også! Har aldri tenkt på at det kan være noe for problemet mitt jeg! Har alltid vært veldig glad i søtt, og i perioder kan det bli mye! Spiser mye heller søtt godteri enn potetgull! det er det jeg koser meg med liksom! Og det går jo utover både huden, kroppen og tenna! huff.. kanskje jeg skal prøve meg på det krom-greiene!
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2006 #8 Skrevet 24. mai 2006 alternativet kan være å kutte sukker helt, altså en avvenningskur, akkurat som å slutte å røyke.nesten. sukker er jo avhengighetsskapende, og man vil bare ha mer og mer. kutter man det ut vil suget bli borte. jeg har prøvd det, og det funker. av og til spiser jeg selvsagt søtsaker og da går resten av dagen til å fylle søtsuget, og så må jeg på avvenning igjen. spiser heller frukt til vanlig.
Gjest splæsj Skrevet 25. mai 2006 #9 Skrevet 25. mai 2006 Dere kan jo slutte å handle inn søte ting, annet enn frukt. Og hvis du trenger noe til venninner, oa. så kan du jo gjemme det.
momo Skrevet 25. mai 2006 #10 Skrevet 25. mai 2006 Jeg har selv vært sukkeravhengig, så ille at det kjennes ut som jeg får abstinenser når jeg ikke får sukker. Jeg må bare kutte det ut helt. For meg så går det ikke bare med litt, da føler jeg at jeg bare må ha mer. Og da er det veldig vanskelig og stoppe. Hadde jeg vært deg, ville jeg sørget for at det ikke er noe kjeks, godteri eller annet søtt i huset. Skal du ha veninner på besøk kan du handle rett før de kommer. Sånn gjør vi det her hjemme, og lørdagsgodt til datteren våres handles inn på lørdag og bare litt, sånn så det bare er til henne. Skal mannen min spise godteri så må han spise det den dagen han har kjøpt det. Vi har kjeks i skapet da, men jeg er allergisk mot hvetemel, så det rører jeg uansett ikke. Ha heller god tilgang på frukt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå