melina Skrevet 23. mai 2006 #1 Del Skrevet 23. mai 2006 Har tenkt å male kjøkkenet og lurer på om jeg må bruke et spesielt type vaskemiddel å vaske veggene med før jeg setter i gang med malingen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 23. mai 2006 #2 Del Skrevet 23. mai 2006 Du bør vaske, ja. Jeg bruker en blanding av grønnsåpe og Salmiakk. Salmiakk fjerner fett og uten det vil malingen løsne. Særlig viktig på kjøkken hvor man lager mat, det samler seg mye usynlig fett der selv om man har avtrekksvifte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twigi Skrevet 23. mai 2006 #3 Del Skrevet 23. mai 2006 Jeg ville ikke anbefale grønnsåpe - den legger igjen et belegg. Men salmiakk er fint, og det holder lenge med varmt salmiakkvann - det stinker, men fjerner fettet. Og så slipper du å skylle veggen før maling, noe som kan bli nødvendig hvis du bruker mye såpe som skummer. Men ja, du må absolutt vaske veggen, særlig på kjøkkenet, for at malingen skal sitte bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest -eline- Skrevet 23. mai 2006 #4 Del Skrevet 23. mai 2006 Kraftvask har jeg brukt hver gang jeg har malt i hvertfall, den avfetter veggen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 24. mai 2006 #5 Del Skrevet 24. mai 2006 Vi bruker salmiakk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasha Skrevet 24. mai 2006 #6 Del Skrevet 24. mai 2006 bruk kraftvask eller salmiakk grønnsåpe bør man ikke bruke.. den er alt for fett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tosca Skrevet 24. mai 2006 #7 Del Skrevet 24. mai 2006 Jeg bruker også salmiakk som avfetter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2006 #8 Del Skrevet 24. mai 2006 Bruk salmiakk eller kraftvask. Unngå grønnsåpe pga belegget som ligger igjen. I tillegg til å fjerne fett o.l. vil o.n. vaskemiddel matte ned. Vi har brukt Pingo produktene i omlag 15 år - både utvendig og innvendig på ulike underlag. Har alltid vært fornøyd med sluttresultatet. Her kan du lese om Pingo kraftvask: http://www.jotun.com/jotun/product/dekorat...20KRAFTVASK.pdf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirito Skrevet 24. mai 2006 #9 Del Skrevet 24. mai 2006 Husk å bruke hansker når du vasker med salmiakk eller andre sterke vaskemidler! Jeg vasket med sterkt salmiakkvann for et år siden, og først nå er hendene mine som før igjen. Har gått et år med tørre hender og sprekker i huden som blør. Ikke særlig festlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
melina Skrevet 26. mai 2006 Forfatter #10 Del Skrevet 26. mai 2006 Uff, kan bare ikke fordra lukten av salmiakk, så tror jeg må satse på noe annet.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirito Skrevet 26. mai 2006 #11 Del Skrevet 26. mai 2006 Uff, kan bare ikke fordra lukten av salmiakk, så tror jeg må satse på noe annet.. ← Da er kanskje kraftvask noe for deg? Uansett hva du bruker, bruk hansker! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 27. mai 2006 #12 Del Skrevet 27. mai 2006 Lurt å vaske på et kjøkken, men jeg hadde nok ikke giddet andre rom, med mindre det var synlig møkkete Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. mai 2006 #13 Del Skrevet 27. mai 2006 Lurt å vaske på et kjøkken, men jeg hadde nok ikke giddet andre rom, med mindre det var synlig møkkete ← Man vasker veggene før maling for å få vedheft for malingen Evelina. Som jeg skrev til deg i en annen tråd, så er det viktig med riktig grunnarbeid for å få malingen til å sitte - både ute og inne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 27. mai 2006 #14 Del Skrevet 27. mai 2006 Dust *sur* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elfrida Skrevet 27. mai 2006 #15 Del Skrevet 27. mai 2006 (endret) Rødsprit er også OK som avfetting og støvfjerning. Bruk en stor fille med godt med rødsprit til å dra over veggen med. Endret 27. mai 2006 av Elfrida Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. mai 2006 #16 Del Skrevet 27. mai 2006 Dust *sur* ← Godt svar av en som opplever at malingen flasser pga dårlig grunnarbeid. Kanskje ikke videre snilt å anbefale andre å velge samme dårlige fremgangsmåte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå