Gjest Fruktfat Skrevet 25. mai 2006 #21 Skrevet 25. mai 2006 okay gjør det ikke lenger nå altså! (må bare ta litt med venstrehånda og på tastene her, så det ikke blir "urettferdig")
Gjest Gjest Skrevet 25. mai 2006 #22 Skrevet 25. mai 2006 Fastlegen til din datter har vel nå henvist dere til en nevrolog som igjen vil gi en henvisning til EEG og MR. skriver en av dere ovenfor,, nei han har henvist henne til BUP for utredning der... tror ikke det er periodisk, har vart en stund.. harking av vokale tics, og en del motoriske tics av forskjellige varianter.. godt å høre at dere kjenner flere som har klart seg fin,... er jo ikke noe galt intellektuelt.. ja hun har litt ekstra energi, kan være litt intens... men håper adhd ikke også er tilfelle hos henne.... vet det er mange som har det i tillegg...
Gjest Gjest Skrevet 25. mai 2006 #23 Skrevet 25. mai 2006 dette med tvangshandlinger som en beskriver ovenfor er ikke uvanlig i forhold til tourettes... For å få diagnosen tourettes må man ha minst ett vokalt tics og minst to motoriske tics,, de må ha oppstått før 18 års alder.. oftest i tidlig skolealder.. Jeg (trådstarter forresten) har også hatt tics hele livet, ikke veldig plagsomme, men synlige og jeg skulle gjerne vært foruten... går ikke på intelligens verken hos meg eller min datter.. hun er en populær jente med masse venner, og alt er bra foreløpig.. men hun er klar over at hun gjør ting, er lei seg for det sier hun... Ja det er arvelig, gutter får det oftere enn jenter og oftere blir de hardere rammet og.. er ca 50 % sjangse for at barna til en som har tourette får det tror jeg... Alle barn har forbigående tics i løpet av oppveksten, det er normalt.. alle må ikke bli stresset fordi deres barn gjør en eller annen rar ting.. min datter har både vokale tics, harking, og motoriske tics (ganske mange forskjellige).. det er nok stor sannsynlighet for at hun har toruettes desverre.. skulle ønske det bare var forbigående men har nok vart for lenge til det.. og har for mange tics til det tror jeg...
Gjest Gjest Skrevet 25. mai 2006 #24 Skrevet 25. mai 2006 Selv om et barn har tics, trenger det ikke være Tourettes. Det kan være noe annet, eller bare forbigående tics uten noen diagnose. Nei ikke hvis de bare har ett tics, men som jeg nevner ovenfor er det minst ett vokalt og minst to motoriske.. og varighet over ett år.. men tror ikke det er noen annen diagnose som er mulig dersom disse er tilstede slik som jeg nevner i følge litteratur jeg har lest.. En annen her skriver at tourettes er mer enn tics, det stemmer nødvendigvis heller ikke.. tourettes er tics i den form jeg nevner, men ca halvparten av alle med tourettes har tilleggsproblematikk som adhd, tvanstanker, tvangshandlinger med mer... asperger kan også forekomme sammen med tourettes.. men som nevnt tror jeg bare det er ticsa med min datter, vet hun kan klare seg fint med det... har jo tics selv og... Jeg har vært i kontakt med foreningen ja, de sa det var viktig med en utredning for mange med tourettes sliter virkelig og har et tøft liv.. Alle viser det kanskje ikke utad.. man vil gjerne ikke være annerledes, jeg for min del har aldri snakket om mine tics til noen før jeg nå så at min datter har det.. men jeg antar jo at folk har lagt merke til dem fordet... få som har sagt noe heldigvis... jeg har aldri visst hva det var, før jeg så et program om det.. når jeg var liten fikk jeg alltid beskjed om å skjerpe meg for alle grimasene jeg gjorde... det slipper min datter.. diagnose er viktig for å få svar på ting, vite hvorfor... Man er ganske hard med seg selv når man gjør tics, leddbånd kan f.eks slites av, og mange får hodesmerter eller nakkesmerter, muskelømhet.. min datter har av og til vondt som følge av ticsene... Livet er ikke lett, det er som regel noe til oss alle.. tourettes trenger ikke være det verste.. men hvem vil vel feile noe, og iallefall vil vi at våre barn skal være friske.. jeg for min del har dårlig samvittighet for at det er jeg som har påført henne dette.. vet det er banalt egentlig, jeg kan jo heller ikke for det.. har ikke gjort det med vilje liksom:)
Fia83 Skrevet 9. november 2017 #25 Skrevet 9. november 2017 Andre som har erfaring? Hvordan har det gått med jenta deres? Ser det er noen år siden denne tråden ble startet.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #26 Skrevet 9. november 2017 En i familien min har cerebral parece. Har ticks i blant. Anonymkode: 7c8a6...8fb
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #27 Skrevet 18. desember 2017 På 23.5.2006 den 22.47, Gjest bekymret mor skrev: Hei hei Jeg har ei datter som går i 2 klasse, de siste mnd er vi blitt oppmerksomme på at hun gjør en del tics.. i starten var det ikke så synlig, men nå er det blitt mer tydelig slik at det syns for andre.. Hun sier at de i klassen ikke erter henne, men noen litt større elever har ertet litt... irriterende at vi ikke kan la folk være i fred, vi er vel stort sett alle mestere i å henge oss opp i annerledeshet....... Vi har vært hos lege og hun er henvis videre til spesialist.. det kan sannsynligvis knyttes opp til diagnosen tourette syndrom, noen som har erfaring med dette?? utvikling og hvordan barna klarer seg?? Min datter har mange venner og fungerer helt fint intellektuelt - er skoleflink foreløpig.. Men det er klart at som mor er jeg bekymret for hvordan det vil utvikle seg, spesielt med tanke på mobbing og slikt i ungdommen.... Trenger råd og info om noen har, ikke om diagnosen eller noe sånn, bare erfaringer eller observasjoner dere har gjort eller hørt om... har lest det som går an å lese om det for å si det sånn.... Hvordan har det gått med din datter? Er i samme situasjon selv..😔 Anonymkode: 2cb06...a24
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå