Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2009 #21 Skrevet 2. mai 2009 Nå er det MIN tur til å le her Hvis du har den holdningen at katter ikke kan oppdras, så er det ikke rart du har en som gjør som den vil Trådstarter: Du kommer en lang vei ved å lære pusen at NEI betyr vannstrålen. Da slipper du å sprute vann på alt han gjør. Legg for eksempel noe fristende på bordkanten, noe som han normalt vil snappe til seg. Når han er på vei til å ta maten, ikke før eller ikke etter, men akkurat i det han er på vei, sier du bestemt og tydelig NEI!!! (Ikke neeeei pusen neeeeeeei eller lignende ting.) mens du treffer ham med vannspruten. Gjenta dette til du ser at katten reagerer på NEI'et alene! Nå har katten lært at NEI betyr vann i trynet, og du kan bruke nei på å klore i sofa, gå på bord, henge i gardiner, gå på benken, ja hva som helst. Mine katter er som knoll og tott, men de vet begge hva NEI betyr. Går en av dem på benken, hopper den rett ned om jeg sier nei. Av og til må man friske opp gamle minner, men som regel går det supert!! Den ene katten min er kattunge som er ganske ny ennå, som ennå er i opplæringsfasen. Den eldste derimot vet hvilke steder han får gå og ikke gå, og har en så sterk forståelse for NEI at han slutter midt bevegelsen når han er på vei til å gjøre fanteri Tilogmed når han er for røff i leken med kattungen!! Så at det ikke går an å oppdra katt? Hvis du vil trene katten til andre kjekke ting kan du jo prøve klikkertrening for katter Har ikke prøvt selv, men det skal være kjempegøy visstnok! Hva er vitsen med å bruke SÅ MYE PLASS? Skjerp deg! Ang. oppdragelse av katt. Har selv hatt katt i flere år, og har funnet ut at dette er særdeles selvstendige dyr. Om du sier at den ikke får gå på bordet, så finner du den likevel på bordet når kommer hjem. En katt gjør akkurat som den vil. Burde du ikke vite det?
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2009 #22 Skrevet 20. mai 2009 Det er ikke umulig og oppdra en katt. jeg er 15 år gammel, og eg har lært katten min sitt på kommando, og hun holder på og lære og gi labb. Det tar mer tid med katter en hunder, men viss du vinner respekt og tilliten til katten går det med got tolmodighet!! Det hjelper som regel ikke og straffe katten!
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2009 #23 Skrevet 21. mai 2009 Tenk på katten som en litt egenrådig og tunglært hund.. Og en hund kan man jo trene uansett, sant? Katter har stort potensiale til å lære. Det er bare du som eier som setter begrensninger! Du må være konsekvent og tålmodig. Så skal du se du kan få en katt du kan leve med. Noen praktiske råd; Ikke la katten din være noe sted i huset/leiligheten uten oppsyn. Har det gått mer en 5 min siden du sist så katten din; fin den. Hvis du ser den, kan du korrigere oppførselen dens med en gang. Hvis den gjør noe galt på soverommet, er det lite du kan gjøre hvis du er i stua. Ikke la katten ha hele huset for seg selv når du er ute (skole/jobb/butikk etc.) eller sover. La den enten være utforbi eller steng den inne på badet etc. Katten har ikke vondt av det, og du slipper å bekymre deg for hva katten finner på når du ikke er tilstede. Vannflaske og andre straffmetoder trengs ikke om du er istand til å "skremme" katten med kroppsspråk og stemme slik at den slutter med det den gjør og løper vekk. Katten vår sitter når den får mat. Og den vet nøyaktig når på kvelden den skal legge seg. Da går den selv inn på vaskerommet og hopper opp i kurven, så slukker vi lyset og lukker døren. Neste morgen kl 8 slipper vi den ut. Så er den ute mesteparten av dagen.. En flott katt som vi aldri kjefter på, for den oppfører seg helt eksemplarisk!
Black Eyed Susan Skrevet 21. mai 2009 #24 Skrevet 21. mai 2009 Skjønner ikke at det skal være nødvendig med vann. Katten min korrigeres lett ved at jeg sier navnet hans om han skulle gjøre noe som ikke passer. Som oftes kommuniserer vi ved blikkontakt og han har ikke det miste problem med å forstå.
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2010 #25 Skrevet 3. februar 2010 Tenk på katten som en litt egenrådig og tunglært hund.. Og en hund kan man jo trene uansett, sant? Katter har stort potensiale til å lære. Det er bare du som eier som setter begrensninger! Du må være konsekvent og tålmodig. Så skal du se du kan få en katt du kan leve med. Noen praktiske råd; Ikke la katten din være noe sted i huset/leiligheten uten oppsyn. Har det gått mer en 5 min siden du sist så katten din; fin den. Hvis du ser den, kan du korrigere oppførselen dens med en gang. Hvis den gjør noe galt på soverommet, er det lite du kan gjøre hvis du er i stua. Ikke la katten ha hele huset for seg selv når du er ute (skole/jobb/butikk etc.) eller sover. La den enten være utforbi eller steng den inne på badet etc. Katten har ikke vondt av det, og du slipper å bekymre deg for hva katten finner på når du ikke er tilstede. Vannflaske og andre straffmetoder trengs ikke om du er istand til å "skremme" katten med kroppsspråk og stemme slik at den slutter med det den gjør og løper vekk. Katten vår sitter når den får mat. Og den vet nøyaktig når på kvelden den skal legge seg. Da går den selv inn på vaskerommet og hopper opp i kurven, så slukker vi lyset og lukker døren. Neste morgen kl 8 slipper vi den ut. Så er den ute mesteparten av dagen.. En flott katt som vi aldri kjefter på, for den oppfører seg helt eksemplarisk! Synes ikke det er en bra ting å stenge katten inne på et rom. Tror det er få katter som liker det.. Og man skal ha rimelig god tid og ork hvis en skal følge etter katta hele dagen lang. Blir litt tullete.
oven Skrevet 16. februar 2010 #26 Skrevet 16. februar 2010 Her må jeg bare få korrigere dere som sier at det ikke går an å oppdra en katt. Jeg har hatt flere katter, men de har alltid vært ute-katter så jeg har aldri hatt noe behov for å oppdra dem, det har jeg derimot gjort på hundene mine. Da jeg og sambo fikk oss katt nå så har vi vært konsekvente, som med en hund, fra dag en. Vi ventet til hun var 12 uker før vi fikk henne, slik at hun var klar til å slippe seg løs fra moren. Hun kom fra gård, hadde aldri vært inne før, og vi var litt spent på hvordan det skulle gå til. Det første hun gjorde var å gå opp i sanden for å tisse, og da var vi kry gitt! Hun var jo en kattunge og spratt opp på border og klorte på tapet. Men hun var ikke gamle skrotten da bordet ikke var spennende lengre. Vi sa skarpt "NEI", tok henne i nakkeskinnet og la henne i "skammekroken." Hun ligger alltid og sover i trappen og ser ut vinduet og det er samme plassen som vi gikk og la henne da hun hadde gjort noe som vi ikke synes noe om. Å ta en katt i nakkeskinnet er helt akseptabelt, da det er det samme som moren deres gjør med dem. Hvis vi i dag f.eks. ser henne oppi vedkorgen for å hente seg noen leker (hehe) så holder det med å reise seg opp fra sofaen, si "NEI" så springer hun opp i trappen av seg selv og blir der til vi henter henne og gir henne en kos. Ellers så lærte vi henne veldig tidlig med sitt, gi labb, ligg og rull rundt. Det tok sin tid, det satt langt inne, men nå er hun kjempekry når hun husker rett. Vennene våre reagerer jo på den utrolige oppførselen til pus, men vi må si oss fornøyde med oppdragelsen. Klorebrettet ser hun på som en bonus, og hver gang matfatet er tomt og jeg går for å fylle på står hun og klorer det hun makter på brettet og maler i vei til maten er klar. Hun får bruke hele huset siden hun kun er en innekatt, og må få trimme seg litt når vi er på arbeid om dagene. Eneste som jeg syns er irriterende med henne er at hun kun spiser tørrfor. Har prøvd å gi henne fisk, men da fikk jeg det dummeste uttrykket noensinne om hva i all verden jeg prøvde på? Men hun får en slik pose med våtfor hver lørdag, og da klarer jeg av og til å få i henne noe fisk
Troyamin Skrevet 17. februar 2010 #27 Skrevet 17. februar 2010 Hvis vi i dag f.eks. ser henne oppi vedkorgen for å hente seg noen leker (hehe) så holder det med å reise seg opp fra sofaen, si "NEI" Eneste som jeg syns er irriterende med henne er at hun kun spiser tørrfor. Har prøvd å gi henne fisk, men da fikk jeg det dummeste uttrykket noensinne om hva i all verden jeg prøvde på? Men hun får en slik pose med våtfor hver lørdag, og da klarer jeg av og til å få i henne noe fisk Og hva får deg til å tro at en katt respekterer dine nei når du er ute av huset? Mine katter holder det også bare å si nei til så hopper de bort. Men likevel så driter de i meg når jeg ikke er tilstede. INGEN katter har så respekt at de lar vær med å gjøre ting de vet de kan komme unna med... Hvorfor i all verden ønsker du å gi katten din annet enn tørrfòr? Den har ikke behov for annet, så hvorfor skal du pleie egen samvittighet ved å gi våtfòr? En annen ting er at du tar en gårdskatt som er vant til å løpe fritt til å bli en innekatt?! Synes det er ubetenksomt og egoistisk!
oven Skrevet 17. februar 2010 #28 Skrevet 17. februar 2010 Hehe, skjønner den gjør ting når vi er borte, men det er minimalt. Vi merker f.eks. med en gang at den har vært i vedkorgen (smuler av ved rundt på gulvet...) men det er så skjeldent, og da vet jeg at hun har rotet bort alle de andre lekene sine mens vi har vært borte og da er det bare å starte jakten. Hun er kjempeflink med å underholde seg selv og så lenge vi har lekene på plass er det de og sovingen hun bryr seg om. Når det gjelder det at vi tok inn en gårdskatt så hadde vi noen betenkeligheter med det, men vi sjekket grundig rundt og fikk beskjed om at så lenge den fikk holde seg i aktivitet ville den ikke få noe plager av det. Vi bor rett ved en vei og stadig ser jeg påkjørte katter når jeg kjører, og der vil ikke jeg se vår pus en dag. Hun er ute med meg i hagen og sånn, men når jeg går inn tar jeg henne med igjen. Syns forresten det er trist at du kaller oss for ubetenksomme og egoistiske når valget til livet til pus her var oss elle døden. (Men du synes kanskje at døden er bedre enn et liv fullt av kjærlighet innendørs?) Når det gjelder tørrfôr så er jeg strålende fornøyd med at hun spiser det, misforstå meg rett, men skulle ønske hun kunne spise fisk slik som "normale" katter
Xtra_lilje Skrevet 17. februar 2010 #29 Skrevet 17. februar 2010 (endret) Blir litt banalt å tenkte på en katt som en tunglært hund. Katter og hunder er totalt ulike sosiale vesener. Mens en hund er veldig sosial og er et flokkdyr som må tilpasse seg flokken den er i for å få mat, er katten mye mer avhengig og har ikke grunn til å lære noe av flokken der er i. En katt lærer seg det den synes er viktig, mens en hund er lærevillig fordi den har behov for å passe inn i flokken. Og et lite apropos: vi har lært katten vår å sette seg på badevekten han var veldig tung en periode så da lærte vi ham å veie seg selv :D Nå setter han seg alltid på badevekten når vi tar den frem. Endret 17. februar 2010 av Xtra_lilje
Troyamin Skrevet 17. februar 2010 #30 Skrevet 17. februar 2010 Syns forresten det er trist at du kaller oss for ubetenksomme og egoistiske når valget til livet til pus her var oss elle døden. (Men du synes kanskje at døden er bedre enn et liv fullt av kjærlighet innendørs?) Nei, jeg mener du burde valgt en rase som er avlet over lang tid som innekatt. En blandingskatt har alt for mye instinkt igjen til å leve livet fullt ut innendørs resten av livet.
oven Skrevet 17. februar 2010 #31 Skrevet 17. februar 2010 Hmm, du svarte ikke på spørsmålet mitt! Jeg vil nok aldri kjøpe en katt, men tar gjerne til meg dyr som trenger et hjem, som denne pusen gjorde! Men du om det, og jeg vet at pusen min har det topp, som er det viktigste for henne!
inga:) Skrevet 17. februar 2010 #32 Skrevet 17. februar 2010 nei, det er ikke mulig. katter gjør som de vil, uansett. bare ikke slå dem eller mishandle dem hvis de ikke gjør som du vil, de forstår ikke uansett...
Troyamin Skrevet 17. februar 2010 #33 Skrevet 17. februar 2010 Nei, jeg mener du burde valgt en rase som er avlet over lang tid som innekatt. En blandingskatt har alt for mye instinkt igjen til å leve livet fullt ut innendørs resten av livet. Hmm, du svarte ikke på spørsmålet mitt! Jeg vil nok aldri kjøpe en katt, men tar gjerne til meg dyr som trenger et hjem, som denne pusen gjorde! Men du om det, og jeg vet at pusen min har det topp, som er det viktigste for henne! Joda, jeg svarte deg jeg. Katter som ikke får et fullverdig liv burde heller avlives... Samme gjelder alle andre dyr. Innekatt for en kort periode-greit. Men ikke for et helt liv.
Xtra_lilje Skrevet 17. februar 2010 #34 Skrevet 17. februar 2010 Joda, jeg svarte deg jeg. Katter som ikke får et fullverdig liv burde heller avlives... Samme gjelder alle andre dyr. Innekatt for en kort periode-greit. Men ikke for et helt liv. Synes det der er temmelig svart/hvitt.. vet faktisk om flere katter som lever et fullverdig, lykkelig liv som innekatter. Katten til mine foreldre har for eksempel alle muligheter til å gå så mye ut som han bare lystrer, men han velger selv å være inne. Det har han gjort de siste 4-5 årene. Han vil kun ut når det er sol og da skal han helst ha med seg noen mennesker. Nå er han veldig gammel også da, nesten 22 år, men han lever godt og er frisk og rask - skulle de avlivet ham fordi han etter din definisjon ikke lever etter fullverdig liv? Dersom det ikke er noen andre muligheter enn å la katten bli innekatt, ser jeg ikke hvorfor det er så ille å gjøre et forsøk.
Troyamin Skrevet 17. februar 2010 #35 Skrevet 17. februar 2010 Synes det der er temmelig svart/hvitt.. vet faktisk om flere katter som lever et fullverdig, lykkelig liv som innekatter. Katten til mine foreldre har for eksempel alle muligheter til å gå så mye ut som han bare lystrer, men han velger selv å være inne. Det har han gjort de siste 4-5 årene. Han vil kun ut når det er sol og da skal han helst ha med seg noen mennesker. Nå er han veldig gammel også da, nesten 22 år, men han lever godt og er frisk og rask - skulle de avlivet ham fordi han etter din definisjon ikke lever etter fullverdig liv? Dersom det ikke er noen andre muligheter enn å la katten bli innekatt, ser jeg ikke hvorfor det er så ille å gjøre et forsøk. Så lenge katten selv har valget mellom å være ute eller inne, så er det ikke noe problem. Men å tvinge en katt til å være inne, er galt!
oven Skrevet 18. februar 2010 #36 Skrevet 18. februar 2010 Jeg også synes "Troyamin" ser veldig svart og hvitt på det, det er enten dens vei eller ingen. Men men, plager ikke meg, alle må ha lov til å ha sine meninger. Vi har en lykkelig pus som har 300 kvm lekeplass innomhus. Jeg er en god dyrekjenner, oppvokst på gård og har hatt omsorgen for mange dyr oppover årene. En ser fort når et dyr ikke har det bra. Hadde pus vist tegn til mistrivsel eller at den ikke hadde det bra med tilværelsen inne, hadde jeg nok fått henne omplassert. Igjen så var den stakkars tråden her om hvordan å oppdra et katt, og jeg vet ikke hvor interessert "Gjest_ellen_" er i at du snakker mot at jeg har en katt inne.
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2010 #37 Skrevet 18. februar 2010 Til dere som vil lese om trening av katt, så anbefaler jeg boken Don't shoot the dog av Karen Pryor. Den handler om trening av alle dyr, ikke bare hunder (som tittelen antyder). Den er veldig annerkjent, og er også svært interessant å lese. Finnes norsk oversettelse.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå