Gå til innhold

hvordan oppdra en katt...

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_ellen_*
Skrevet

har en katt på 4 mnd som jeg strever med å oppdra....er på benker og bord, i gardinene og klorer alle plasser han ikke skal klore. (har klorebrett)sier nei og tar han vekk 100 ganger for dag. i dag fant jeg fram spruteflasken for første gang...syns det er litt brutalt, men, men... :forvirret: har dere noen gode tips? nå i kveld har han fakisk gjort rask retrett et par ganger når jeg har sagt nei..er det håp? er jo litt redd for å få en utrygg og sint katt. trenger råd!!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Eneste jeg kan si er at han lærer etterhvert og roer seg ned når han blir større. Ellers så er det bare å være konsekvendt..

Kattunger er som regel "overalt"..

Gjest Pusemamma
Skrevet

Måtte smile litt. Du kan ikke oppdra en katt altså. Dessuten er den en kattunge så velkommen i klubben. Kattunger er som regel overalt, men du kan få den til og kun bruke klorebrettet men da må du slite litt. Jeg har nylig kassert min sofa og en stol som min lille skatt har brukt som klorebrett i et par år. På dagtid gjør hun som hun vil så det er vanskelig og holde kontroll. Hun nekter og bruke klorebrettet uansett hvor mye jeg bærer henne bort der. Da hun var liten pleide hun og dingle i toppen av stuegardinene rett som det var. Du får trøste deg med at de fleste nykkene vokser den av seg, mens andre vil nok bli. Jeg har fått ny billig sofa så eg håper den varer noen år. :sexy:

Gjest Miloine
Skrevet (endret)

Som det blir nevnt over her er jo kattunger overalt!

2 av mine 3 katter er svært "lydige" De vet at når vi sier nei, så slutter de med kattestrekene sine. Har eks. et glasskap i stua, hvor de alltid har hatt lyst til å hoppe oppå. Det tok ikke lange stunden før de sluttet med det, da de fikk høre nei konsekvent hver gang vi så at de var klare til å hoppe. Nå prøver de seg ikke engang.

Ja, så det er håp for pusekatten din også ;)

Han som er ulydig er så sær at han bryr seg ikke døyten om hva vi sier, han er sjef han :ler: Han slutter først når vi reiser oss og går bort til han. Kaller han for Særpus. Han er forøvring altfor tung til å hoppe opp på det forbudte skapet i stua. :sjarmor:

Så dette med katter er veldig individuelt.

Kattene mine reagerer også på forskjellige lyder jeg lager, noen betyr kom og da kommer de løpende. Hvis de hopper opp på kjøkkenbenken (når jeg tar fram maten dems) eller når de hopper opp på bordet for å spise opp den nye blomsten jeg har stående der - knipser jeg 2 ganger mens jeg sier nei, og da hopper de ned med engang.

Ikke Særpus da, han må dyttes vekk ;)

Endret av Miloine
Skrevet

Enig med de andre her. En kattunge må man nesten bare holde ut med - den gjør som den vil. Men katter flest kan godt lære seg noen grunnregler, som å ikke hoppe på bordet og slikt. Det er mange metoder, men jeg ville kanskje forsøkt å avlede i første omgang. Spruteflaske er også fint, men husk å ikke la katten se at det er du som spruter på den. Ellers så er det mange som har suksess ved å klikkertrene kattene sine. Lykke til! :)

Gjest Ninakanin
Skrevet
Måtte smile litt. Du kan ikke oppdra en katt altså. Dessuten er den en kattunge så velkommen i klubben. Kattunger er som regel overalt, men du kan få den til og kun bruke klorebrettet men da må du slite litt. Jeg har nylig kassert min sofa og en stol som min lille skatt har brukt som klorebrett i et par år. På dagtid gjør hun som hun vil så det er vanskelig og holde kontroll. Hun nekter og bruke klorebrettet uansett hvor mye jeg bærer henne bort der. Da hun var liten pleide hun og dingle i toppen av stuegardinene rett som det var. Du får trøste deg med at de fleste nykkene vokser den av seg, mens andre vil nok bli. Jeg har fått ny billig sofa så eg håper den varer noen år.  :sexy:

:ler:

Nå er det MIN tur til å le her :ler:

Hvis du har den holdningen at katter ikke kan oppdras, så er det ikke rart du har en som gjør som den vil :ler:

Trådstarter:

Du kommer en lang vei ved å lære pusen at NEI betyr vannstrålen.

Da slipper du å sprute vann på alt han gjør. Legg for eksempel noe fristende på bordkanten, noe som han normalt vil snappe til seg. Når han er på vei til å ta maten, ikke før eller ikke etter, men akkurat i det han er på vei, sier du bestemt og tydelig NEI!!! (Ikke neeeei pusen neeeeeeei eller lignende ting.) mens du treffer ham med vannspruten.

Gjenta dette til du ser at katten reagerer på NEI'et alene!

Nå har katten lært at NEI betyr vann i trynet, og du kan bruke nei på å klore i sofa, gå på bord, henge i gardiner, gå på benken, ja hva som helst.

Mine katter er som knoll og tott, men de vet begge hva NEI betyr. Går en av dem på benken, hopper den rett ned om jeg sier nei. Av og til må man friske opp gamle minner, men som regel går det supert!!

Den ene katten min er kattunge som er ganske ny ennå, som ennå er i opplæringsfasen.

Den eldste derimot vet hvilke steder han får gå og ikke gå, og har en så sterk forståelse for NEI at han slutter midt bevegelsen når han er på vei til å gjøre fanteri :) Tilogmed når han er for røff i leken med kattungen!!

Så at det ikke går an å oppdra katt? :hoho:

Hvis du vil trene katten til andre kjekke ting kan du jo prøve klikkertrening for katter :) Har ikke prøvt selv, men det skal være kjempegøy visstnok! :)

Gjest ellen trådstarter
Skrevet

eeeeh... hvorfor kan ikke katten se at det er jeg som spruter? han har sett meg hver gang siden jeg startet dette i går...stor tabbe? :grine: skal jeg sprute etter at han har komt opp på bordet, eller idet jeg ser han er på spranget dit? hvor spruter jeg? kroppen eller ansiktet? :forvirret:

Gjest Miloine
Skrevet (endret)
eeeeh... hvorfor kan ikke katten se at det er jeg som spruter? han har sett meg hver gang siden jeg startet dette i går...stor tabbe?  :grine: skal jeg sprute etter at han har komt opp på bordet, eller idet jeg ser han er på spranget dit? hvor spruter jeg? kroppen eller ansiktet? :forvirret:

Fordi den da kan forbinde deg med noe ubehagelig! Det er bare å dusje den litt (IKKE hard stråle) og det er jo ikke så vanskelig å skjule at det er du som gjør det!

Ingen tabbe er begått, men bare sørg for neste gang at den ikke ser at det er deg som gjør det ;)

Forøvrig syns jeg Ninakanin hadde noen fine triks å komme med.

Endret av Miloine
Skrevet
eeeeh... hvorfor kan ikke katten se at det er jeg som spruter? han har sett meg hver gang siden jeg startet dette i går...stor tabbe?  :grine: skal jeg sprute etter at han har komt opp på bordet, eller idet jeg ser han er på spranget dit? hvor spruter jeg? kroppen eller ansiktet? :forvirret:

Jeg vet ikke hvor viktig dette er, men det jeg har lest er at katten ikke bør se at det er du som spruter, for da kan den forbinde sprutingen med DEG og ikke med rampestreken. Og det vil du jo ikke. Jeg ville nok også sprutet mot hodet, slik at den merket at den ble våt. Men spruter du med hard stråle må du selvsagt ikke sikte på ansiktet for da kan du lett treffe øynene.

Skrevet

Jeg har to katter som er veldig forskjellig av vesen. Den eldste er 10 måneder og vet godt hva han har lov til og ikke lov til. Dersom han gjør noe galt behøver vi kun å vise ham spruteflasken og så holder han opp med det han gjorde. Den lille katten min er 6 1/2 måned og gjør som han vil. Det nytter ikke med spruteflaske fordi han faktisk syns det er gøy med vann. Han leker i vasken når den renner og kommer til og med inn i dusjen når jeg dusjer. Han har likevel begynt i det små å forstå stemmen vår. Tonefall er viktig, lyse toner er gode toner, men hvis man senker stemmen samtidig som man sier nei, er det som om han forstår at det ikke er lov. Må likevel ofte reise oss før han reagerer, men gjentar da kommandoen i det samme tonefallet.

Katter kan trenes opp, noen tar bare litt lenger tid enn andre. Det er skrevet bok om klikkertrening til katter, og det har vi tenkt å prøve. Har faktisk hørt at det skal være ganske effektivt.

Skrevet
Eneste jeg kan si er at han lærer etterhvert og roer seg ned når han blir større. Ellers så er det bare å være konsekvendt..

Kattunger er som regel "overalt"..

Ja,mien katter vet godt at de ikke får på kjøkken benken feks.Prater omtrent til de som jeg gjør til ungene.Så når jeg sier et høyt pssssss,gå ned!,så hører de som regel.Gjør de ikke,så "puffer" jeg de ned..Kattunger er litt lønnhørte vettu,men det blir nok ;)

Gjest Hippopotamus
Skrevet

Synes det er ganske idiotisk å bruke ordet nei som fy-ord. Da risikerer man å få en svært forvirret liten katt, siden ordet nei brukes i så mange ulike sammenhenger. Hører man ordet nei når man går på kjøkkenbenken, når man ligger på fanget og koser, når man leker med sin egen og fullt tillatte leke og når man hviler i sin egen kurv, er det ikke lett å forstå hva det betyr til slutt...

Prøv å legg merke til hvor mange ganger dere egentlig sier nei i nærheten av katten i løpet av en dag. Og dere som snakker mye med katten; hvor mange ganger sier dere det direkte til katten uten å mene å kjefte?

Vi bruker ordet fy, og det fungerer veldig bra. Det er et ord vi sjelden bruker i andre sammenhenger.

• 2 år senere...
Gjest jon anders
Skrevet

du må ta han i et rom der han ikke komme segut og ikke noe å kløn på :d

• 1 måned senere...
Gjest eline katte jente
Skrevet

hvis du trenger hjelp med katten din eller noen råd send et brev

Skrevet

Jeg brukte en risteboks.

En boks fylt med småstein, slik at det bråkte. Den fungerte utmerket.

Som ord, brukte jeg "Appappapp!". Sa det høyt.

Boksen var mest for å få oppmerksomheten hans bort fra det han holdt på med.

Funka kjempegodt på katta, vann var bare tull. Da det hendte både titt og ofte at katta tok en svømmetur i badekaret. Hvis noen glemte å lukke døra, når de skulle bade.

• 6 måneder senere...
Gjest Gjest_Hilde_*
Skrevet
:ler:

Nå er det MIN tur til å le her :ler:

Hvis du har den holdningen at katter ikke kan oppdras, så er det ikke rart du har en som gjør som den vil :ler:

Trådstarter:

Du kommer en lang vei ved å lære pusen at NEI betyr vannstrålen.

Da slipper du å sprute vann på alt han gjør. Legg for eksempel noe fristende på bordkanten, noe som han normalt vil snappe til seg. Når han er på vei til å ta maten, ikke før eller ikke etter, men akkurat i det han er på vei, sier du bestemt og tydelig NEI!!! (Ikke neeeei pusen neeeeeeei eller lignende ting.) mens du treffer ham med vannspruten.

Gjenta dette til du ser at katten reagerer på NEI'et alene!

Nå har katten lært at NEI betyr vann i trynet, og du kan bruke nei på å klore i sofa, gå på bord, henge i gardiner, gå på benken, ja hva som helst.

Mine katter er som knoll og tott, men de vet begge hva NEI betyr. Går en av dem på benken, hopper den rett ned om jeg sier nei. Av og til må man friske opp gamle minner, men som regel går det supert!!

Den ene katten min er kattunge som er ganske ny ennå, som ennå er i opplæringsfasen.

Den eldste derimot vet hvilke steder han får gå og ikke gå, og har en så sterk forståelse for NEI at han slutter midt bevegelsen når han er på vei til å gjøre fanteri :) Tilogmed når han er for røff i leken med kattungen!!

Så at det ikke går an å oppdra katt? :hoho:

Hvis du vil trene katten til andre kjekke ting kan du jo prøve klikkertrening for katter :) Har ikke prøvt selv, men det skal være kjempegøy visstnok! :)

Hva slags fristende er det smart å legge på bordkanten for en kattunge ? Det er vel best å starte med denne opplæringen så tidlig som mulig eller.. ?

Gjest Gjest_tine_*
Skrevet

Ser det er mange som har skrevet at man kan bruke vann som hjelpemiddel hvis man vil korrigere "uønsket oppførsel". Vi fikk en 4mnd gammel katt for et år siden, som var sosialisert, men ganske frekk (=kattunge :D ). Vi definerte en del ting han ikke skulle få lov til; hoppe opp på benker og bord, klore andre steder enn på klorebrettet og klatre/hoppe etter gardiner/planter. Ellers har han hatt "fri tøyler". Hvis han gjorde en av disse tingene sa vi tydelig "nei", tok han lett i nakkeskinnet og løftet han ned/bort (løftet ikke bare i nakken da). Det har vært supereffektivt for oss, føler ikke at han har blitt noe mer redd for oss/forbinder oss med "vondt". Han lærte veldig raskt hvor han kunne gå og ikke gå, og etter at vi har flyttet til nytt hus har han ikke vært på bordene en eneste gang.

Det eneste vi hadde litt problemer med var kloring på møbler - men det løste seg da vi kjøpte et klatrestativ - det elsker han og har aldri klort noe annet sted etterpå.

Bare lurer på om det er veldig brutalt å ta dem i nakkeskinnet? Har liksom ikke sett noen andre skrive noe om det? Det har blitt gjort på en veldig "snill" måte - og kun for at han skal få en reaksjon på det som er feil. Nå holder det å si "NEI" hvis han skulle nærmer seg planter/gardiner..

PS: min katt er også vann-katt som gjerne sitter oppi vasken og leker, så vet ikke hvor effektivt vann hadde vært..

Skrevet

Det går ikke ann å oppdra en katt ;)

Gjest Blubberella
Skrevet

Jeg pleier å lære kattene mine at et skarpt "Duuuuuu!" Eller "Neei!" med mørk stemme betyr at de gjør noe galt. Pluss et stirrende blikk. Det har alltid fungert til slutt. Skulle de prøve seg til tross for dette, løfter jeg dem bort og gjentar et skarpt "NEI".

Vannsprut fungerte dårlig da ingen av mine katter har hatt noe imot vann...

Kattunger er jo barn, så man må bare være konsekvent, aldri gi seg og smøre seg med tålmodighet. Å oppdra en kattunge tar tid og krever standhaftighet. Men er man standhaftig, blir man til slutt belønnet med en veloppdragen katt som ikke ødelegger møbler eller stjeler mat.

Jeg er ikke enig med den som mener at katter blir forvirret av at ordet "nei" fordi det brukes i andre sammenhenger. Katter reagerer på lyder, ikke ord. Et strengt og skarpt "NEI" klarer katter fint å skille fra et vanlig "nei" som inngår i en samtale i vanlig stemmeleie. Faktisk vil jeg påstå at katter flest overhodet ikke legger merke til vanlige nei-ord i en samtale.

Et tips til slutt for dem som ikke får katten til å bruke klorebrettet; kjøp kattemynte/catnip og spray litt på klorebrettet. Katter flest elsker lukten av dette, og vil elske klorebrettet sitt etterpå! Hvis du ikke får tak i kattemynte, eller ikke vil bruke det, kan du prøve å ta noe katten sover på (pledd e.l.) og gni mot klorebrettet. Da vil katten kjenne egne duftstoffer og ønske å fortsette å duftmerke området, og da ofte ved å kvesse klørne sine :)

Noen katter er også kresne på hvor klorebrettet er plassert, så man kan prøve å flytte rundt på det for å se om katten blir mer fornøyd.

Lykke til med kattepusen, Ellen! Du skal se det blir et prakteksemplar av den når den blir voksen og mer rolig av seg. ;)

Gjest Tufsen
Skrevet

Jeg hadde stor suksess da jeg og pappa skulle være kattungen å holde seg unna sofaen. Vi slapp henne ut på terassen som "konsekvens" hver gang hun hoppet opp i sofaen. Resultat: Hun begynte å hoppe raskt opp i sofaen og rett ned på golvet igjen med en gang hver gang hun ville ut :fnise:

Går fint an å lære opp katten på et vis :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...