Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Utrolig vanskelig å svare på for mange tror jeg, men jeg har en klar favoritt. Det er nemlig Eric Maria Remarque med Tre kamerater. Noen som har lest den?

Begrunnelse: utrolig flott kjærlighetshistorie og spennende personer, samtidig som du kan lese litt om hvordan det var i Tyskland etter første verdenskrig.... Nyt og lær?!:)

Akkurat nå leser jeg Eremittkrepsene av Anne B. Ragde og Gnostiske skrifter. Snart ferdig- tips til hva jeg kan lese nå?

Takker.....

Videoannonse
Annonse
Gjest gjesta
Skrevet

Vindens skygge synes jeg var en fantastisk bok. Den var spennende, og... ja, hva skal jeg si, jeg synes stemningen var så fin. Begynner å bli en stund siden jeg leste den nå, så kanskje jeg skal ta den med meg på ferie :) Kom altså ikke med noen fantastisk god begrunnelse her, men stemningen og beskrivelsen av Barcelona er grunnen til at du bør lese nettopp den boka.

Gjest Gjesta
Skrevet

Prosessen av Franz Kafka er favorittboken. Ganske enkelt fordi jeg blir like (ufrivillig) forbannet hver gang jeg leser den, og det er ganske imponerende når jeg sikkert har lest den et tosifret antall ganger.

Skrevet

Min favorittbok er nok Halvbroren av Lars Saabye Christensen. Grunnen? Tja. Jeg er veldig glad i oppvekstromaner fra Oslo i etterkrigstiden. :ler:

Skrevet

Min favoritt er Sirkusbarn av John Irving. Jeg syns India er et utrolig spennende land, og så elsker jeg alle de surrealistiske historiene som veves sammen på det utroligste vis. Stikkord fra boka er; misbilligende, dvergblod, hårløs og bougainvillea :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg klarer aldri å velge èn, men får vel gå for Forbrytelse og straff av Dostojevski. Jeg har lest den flere ganger, med stadig ny innsikt... Den er intens - jeg klarte nesten ikke å legge den fra meg, og det er en ekstremt god menneskeskildring. Jeg drømte om den etter at jeg hadde lest den.

Jeg har ellers lest Tre kamerater, og likte den godt første gang jeg leste den (andre gangen ble den kanskje litt for sentimental, men kan godt gi den et forsøk til). Gråt meg vel gjennom halve boka. Intet nytt fra Vestfronten er også en veldig sterk bok av samme forfatter.

Skrevet

Prøv "Snø vil falle over snø som har falt" av Levi Henriksen. Utrolig fascinerende og litt "lurvete" fortelling om livet i Kongsvingertraktene/ved svenskegrensa.

Skrevet (endret)

Jeg klarer ikke plukket ut bare en. Jeg vil si " Fange hos satan" av "lukas", Engler og demoner av Dan Brown og 1984 av George Orwell

Fange hos Satan fordi det er en strek bok som skal være fra virkeligheten. Det skal sies at jeg bare var tenåring når jeg leste den, men den brente seg fast.

Engler og demoner fordi jeg liker temaet og den er jo spennende så det holder.

1984 fordi det er en klassiker og en utrolig bra bok. Store bror ser deg ;)

Endret av Cherie
Gjest Gjesta
Skrevet

Allen carrs "endelig ikke- røyker" for den gjorde meg røykfri.

Gjest Gjest
Skrevet

vil anbefale en uhyggelig, spennende bok av donna tarrt : den lille vennen.

det er ikke en krimbok altså.det er mer uhyggelige ting som skjer på og under overflaten.

Gjest allium
Skrevet
Utrolig vanskelig å svare på for mange tror jeg, men jeg har en klar favoritt. Det er nemlig Eric Maria Remarque med Tre kamerater. Noen som har lest den?

Åja... for mange år siden. Utrolig bra. Jeg hadde en periode der jeg leste mye av ham, og det meste var veldig bra.

Det er så mange bra bøker, så jeg svarer bare det som faller meg inn først nå: "Elskede", av Toni Morrison, og "Det store eventyret" av Jan Kjærstad.

En bra bok som må leses på engelsk: "The Poisonwood Bible" av Barbara Kingsolver.

Og dropp daVinci-koden, les heller "Foucaults pendel" av Umberto Eco.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er mange bøker jeg liker godt, så det er vanskelig å velge ut den beste. Derfor nevner jeg en bok som jeg har tenkt mye på i ettertid: Life of Pi, Yann Martell.

Skrevet

Veldig vanskelig å svare på.

Tror kanskje den som gav meg mest å tenke på, og en hjelp til å se ting på nye måter er Milan Kunderas "Tilværelsens uutholdelige letthet".

Rent estetisk er nok "Doktor Zhivago" av Pasternak min favoritt.

Hvis jeg bare skal kople helt av så liker jeg Den blå sykkelen serien. Vel å merke bare de tre første, deretter er de enten ille dårlig oversatt (en annen oversetter enn for de tre første) eller så er det forfatteren selv som begynte å gå fullstendig i surr.

Gjest Dolce
Skrevet

Det er mange bøker jeg liker veldig godt, men favoritten må nok være Shadow of the Wind av Carlos Ruiz Zafón.

Skrevet (endret)

Oi, jeg har mange favorittbøker egentlig. Er veldig glad i Tornefuglene av Colleen McCullough, som er en vakker kjærlighetssaga. Ellers er jeg glad i Stolthet og fordom, Emma og Overtalelse av Jane Austen, som alle er flotte kjærlighetshistorier på sin måte. Krig og fred av Lev Tolstoj er en spennende fortelling som omhandler både krig og kjærlighet. Eller så har du jo de søte Bridget Jones-bøkene av Helen Fielding. Aldri ledd så godt av noen bøker noen gang. Så har man selvsagt klassikere som North and South av Elizabeth Gaskell, som tar for seg mange forskjellige perspektiver på livet og Jane Eyre av Charlotte Brontë som rett og slett bare er søt. Ellers har man også mesterverkene som Victoria og Pan av Hamsun, norsk litteratur på det beste. Det kan vel også sies om de gode bøkene Ingvar Ambjørnsen har skrevet i fortellingene om Elling. Favoritten er Elsk meg i morgen. En trist, rørende, pirrende og søt bok.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av yvonne
Gjest King James
Skrevet (endret)

Jeg kan ikke velge mellom mine barn.....

Men for og svare skikkelig....

Idioten av Dostojevskij.. Hvorfor...jo fordi jeg selv er en Idiot

Endret av King James
Gjest Embla s
Skrevet

Vanskelig å velge favorittbok/bøker, men det må kanskje bli:

Victora av Hamsund,

Fluenes herre av William Golding,

Mannen som elsket Yngve og Kompani Orheim av Tore Renberg

Beatles av Saabye Christensen

Anna Karenina av Leo Tolstoy

Skrevet (endret)

Enig med deg i at Tore Renberg sine bøker er helt spesielle, de er ihvertfall spesielle for meg.... Hele mannen Tore Renberg er spesiell faktisk, men det liker man..... :)

Ellers- må si tusen takk for utrolig mange gode tips. Ser at flere har tipset om Vindens skygge og Victoria bla. så dem må jeg nok lese! Kjenner at jeg får utrolig lyst til å grave meg ned i en bok nå, men jeg har dessverre ikke tid i dag....

Men, for all del, fortsett å gi meg gode tips! Setter stor pris på det.

Noen flere tips fra meg:

Triumfbuen av Eric Maria Remarque (svak for ham:)) Ensomhet og umulig kjærlighet...

Sofies Valg av William Styrnton (må oppleves!) Ensomhet, galskap, tragiske skjebner, krig og kjærlighet....

Brennende Kyst av Wilbur Smith. Eventyr på sitt beste med en dæsh av brutalitet og kjærlighet. Ingen skildrer så bra som W. Smith om du spør meg!

Kan komme med flere tips siden. Leser heller en bok enn ser en film, jeg får flottere bilder da.... :)

Endret av Ck- one
Skrevet

Den boka jeg er mest glad i, er kanskje Rosens navn av Umberto Eco. Den er både en spennende mordgåte, om bøker, kristendom og filosofi. Avansert og utrolig berikende. Har lest den mange ganger :)

Gjest Gjesta
Skrevet

Mor gifter seg av Moa Martinson kommer i alle fall høyt på listen over favorittbøker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...