Gå til innhold

16 mnd - sovne selv?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Lurte bare på hvordan dere andre gjør det om kvelden når den lille skal sovne. Er det rett i seng for så å forlate rommet og barnet sovner av seg selv. Eller er det synging, holde i hånda e.l. helt til hun/han sovner?

Tulla her har vært veldig grei til å sovne på kvelden lenge nå. Litt sang og så har jeg gått ut og hun har på kort tid sovnet.

Faren har praktisert å synge henne i søvn eller i allfall være på rommet til hun sovner. Selv med ulik praksis har hun roet seg greit.

Men nå har hun funnet ut at vi ikke får forlate rommet i det hele tatt før hun sovner. Synes det er greit å ikke venne henne til at vi må være der. Særlig ettersom vi har flere barn som skal i seng.

Har også sluttet med nattpose, så det kan jo være litt av årsaken.

Tips og erfaringer noen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv forumet på AP-norge.com. Der er det mange gode råd. Lykke til. :)

Skrevet

Jeg har stortsett gått i fra barnet etter å ha sunget en sang eller to, slik at de kunne finne søvnen selv. Hos den store leses det en historie før vi sier god natt og går ut av rommet. Hadde en liten periode da vesle jenta var 7/8 mnd og vi prøvde å få henne til å sove selv og ikke ved puppen, da sto jeg inne på rommet til hun sovnet. Men kun for en kort periode.

Her gå det stortsett greit at vi går ut, for de vet at det er slik vi gjør det. Men det kan nok bli noen kvelder med litt uro hvis dere skal innføre dett nå,men det er så absolutt verdt det.

Skrevet (endret)

Jeg tror sånt går i perioder. Ihvertfall gjorde det det med datteren min. Som regel sovnet hun greit, men av og til gikk det noen uker der hun hadde problemer med å sovne. Da tok jeg henne rett og slett oppi sengen vår og lå der sammen med henne til hun sovnet for så å flytte henne over i egen seng, eller jeg gjorde som dere, var inne hos henne og sang eller bare lå på gulvet ved sengen hennes en stund til hun sovnet. Slike perioder er slitsomme, men jeg syntes det var bedre å ta det på den måten enn å prøve gråtemetoder og annet som jeg egentlig er i mot. Viktigste tror jeg er å ha en kveldsrutine med en flaske melk eller lese en bok i armkroken før barnet legger seg. Nå er datteren over 2 år og hun sovner nesten alltid av seg selv. Hvis hun ikke vil sove spør hun om å få en bok eller et Donaldblad å "lese" eller hun ligger og prater og synger for bamsene og dokka en stund. Er hun redd holder det at jeg går inn og forteller at mamma og pappa sitter i rommet ved siden av. Det synes hun er greit.

Endret av Varja
Skrevet

Her i huset prøvar vi å roe ned før ho (19 mnd) legg seg, kosa oss med, sang, bøker el. tv før vi legg ho. Då seier ho natta til dei andre, og legg seg i senga. Vi går ut med det same ho har komt under dyna. Slik har vi gjort det sidan ho var veldig liten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...