Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Random
Skrevet

Til høsten skal jeg begynne på skole igjen (voksenopplæring)..

Begynte å jobbe i kommunen nå i januar, hvor lønnssystemet er annerledes. Det jeg jobbet for i januar fikk jeg utbetalt i mars osv. Dette resulterte i masse ubetalte regninger. Vet rett og slett ikke hvorfor jeg ikke bare ringte og fikk utsatt disse regningene. Uansett, så ble dette en inkassosak, og jeg fikk betalingsanmerkning. Jeg er avhengig av studielån for å kunne gå voksenopplæring, da dette koster nærmere 15000,-

Noen som vet om jeg fremdeles får dette? :forvirret:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke, men tror ikke det har noe å si...

Uansett, hvis du betaler det du skylder skal betalingsanmerkningen din slettes med en gang!

Gjest Random
Skrevet

Ja, jeg er fullt klar over det, men dette har jeg ikke mulighet til siden den gikk til inkasso, og da ble det plutselig 3000,- +/- mer å betale.. har fått ordnet det nå sånn at jeg betaler det ned over noen mnd., men søker jo lånekassen før det.. kan rett og slett ikke begynne på skolen om jeg ikke får støtte fra lånekassen. Finner heller ikke noe info om dette på lanekassen.no :grine:

Skrevet

Okey. Da lønner det seg nok å ringe lånekassen eller sende en mail! Da kan du jo forklare situasjonen også.

Men jeg blir overrasket om du ikke får studielån. Det er jo ikke et vanlig lån, og lenge (ihvertfall forholdsvis) til du skal betale tilbake!

Gjest Random
Skrevet

I og med at dette er voksenopplæring, så er det bare skole 2 dager i uken åsså. Har jobb, og de skal lage en ordning for meg sånn at jeg får jobbe mest mulig utenom. For engangs skyld går ting min vei her i livet, så det vil være en skikkelig nedtur om jeg ikke får studielån. Skulle jo tenkt på dette før, men det ble altså ikke sånn :forvirret:

Gjest Piper
Skrevet

Du får studielån uansett, og du behøver ikke ta kontakt med lånekassen for å spørre de. Jeg kjenner flere som har hatt inkasso, men som likevel har fått lån og stipend.

Gjest Gjest
Skrevet

Men du får jo uansett ikke så mye låv hvis dette bare er et deltidsstudium. Og du får iallefall ikke noe stipend hvis du jobber 100% ved siden av.

Gjest Gjest
Skrevet

Dette teller som et fullt studie, da det blir ekstremt mye lesing utenom. Er aof som arrangerer. Har snakket med andre som går akkurat det samme. En venn av meg betaler 100% utenom. Og han får ca. 90000,- i året.

Gjest Gjest
Skrevet

skulle stå "arbeider" istedetfor "betaler" :P

Skrevet
Dette teller som et fullt studie, da det blir ekstremt mye lesing utenom. Er aof som arrangerer. Har snakket med andre som går akkurat det samme. En venn av meg betaler 100% utenom. Og han får ca. 90000,- i året.

Han får ikke, han låner. Når man jobber fulltid ved siden av studiene blir ikke noe av lånet gjort om til stipend. Da skal man isåfall tjene mindre enn 113.000 eller noe slikt. Hva skal man med studielån hvis man jobber fullt? Man kan jo sette de på konto og tjene på rentene, men man bør ikke ta opp lån for å bruke pengene hvis man har fulltidsjobb.

Gjest Random
Skrevet

Grunnen til at jeg skal ta opp studielån, er fordi jeg ikke skal jobbe 100% vedsiden av.. regner med at det blir en god det lesing, og vil derfor ha mulighet til det uten å bry meg om det økonomiske. Skolen koster åsså en god del tusen.. med tanke på at jeg har husleie og mange andre utgifter utenom, så har jeg ikke råd til å ikke ta studielån. Skal prøve å spare endel, og heller tilbakebetale så mye som mulig når det må tilbakebetales, men er bedre å sitte med mer penger, og gjerne tjene litt på rentene, enn å ikke ta det, og slite økonomisk. Min mening. Tar ikke opp lån for å bruke på masse annet tull. ;)

Skrevet
Til høsten skal jeg begynne på skole igjen (voksenopplæring)..

Begynte å jobbe i kommunen nå i januar, hvor lønnssystemet er annerledes. Det jeg jobbet for i januar fikk jeg utbetalt i mars osv. Dette resulterte i masse ubetalte regninger. Vet rett og slett ikke hvorfor jeg ikke bare ringte og fikk utsatt disse regningene. Uansett, så ble dette en inkassosak, og jeg fikk betalingsanmerkning. Jeg er avhengig av studielån for å kunne gå voksenopplæring, da dette koster nærmere 15000,-

Noen som vet om jeg fremdeles får dette? :forvirret:

Dersom saken din består i at du har vært for sent ute med en betaling og deretter inngått en avtale om nedbetaling med inkassoselskapet, skal du ikke ha betalingsanmerkning i det hele tatt! Betalingsanmerkninger kan kun registreres etter at dom er avsagt i din disfavør i namsretten/forliksrådet og det tar normalt mye lenger tid enn det du beskriver i ditt innlegg. Jeg tviler derfor på at du har fått en reell betalingsanmerkning, men hvis du likevel har det, kan du forlange at den blir slettet umiddelbart!

Retten til lån i Lånekassen på grunn av økonomiske misligheter mister du for øvrig kun hvis du tidligere har misligholdt studielån i mer enn tre år og har fått vedtak på at lånet ditt permanent er overført til Statens Innkrevningssentral.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...