Gjest Gjest_Lotta_* Skrevet 23. mai 2006 #1 Skrevet 23. mai 2006 Vi har en sjef på jobben som aldri er konkret, verken skriftlig eller muntlig. Han formulerer seg alltid med svært runde formuleringer, og når jeg stiller ham et spørsmål, får jeg alltid svært runde formuleringer tilbake i svar. Når jeg så følger opp, og spør mer, vrir han seg alltid unna med nok en vag formulering. På tross av svært klare, konkrete og velformulerte entydige spørsmål, risikerer jeg å få en svært så vag og diffus tilbakemelding. Språk er makt, ja da. Men er dette noe typisk mannlig, eller er det en bevisst strategi? Hvordan kan man "vippe slike av pinnen" og få dem litt ut av fatning? Mitt mål er jo ikke å vippe noen av pinnen, bare å få klare svar. Men det er slitsomt å måtte stille spørsmål på spørsmål, når de kunne ha svart konkret og klart til og begynne med... Hvordan kan man få klare og konkrete svar av slike menn(esker)?
Jane How Skrevet 23. mai 2006 #2 Skrevet 23. mai 2006 Si det rett ut. Om han ikke er bevisst på dette, trenger han tydeligvis få det inn med teskje. Er det bevisst av han, vil han miste noe av makten over deg ved at du setter foten ned. Da framstår du som mer sikker (om du sier det på en selvsikker måte selvsagt) Andre måter å gjøre det på, hinting osv er ikke lurt, for da er du like vag selv. Sannsynligvis vil han ikke oppfatte hintingen en gang, om han ikke vet hvor vag han selv er.
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2006 #3 Skrevet 23. mai 2006 Men er ikke det rart, hvis folk selv ikke vet om at de er vage, spesielt når de er ledere burde devel hvertfall være seg bevisst å være direkte/konkrete? Er det virkelig min oppgave å "oppdra" min sjef? Vel, det får jeg ikke betalt for. Mener du ikke han vil se på meg som en kranglefant/kverulant/vanskelig person dersom jeg "stiller ham litt til veggs" da?
Gjest splæsj Skrevet 23. mai 2006 #4 Skrevet 23. mai 2006 Du kan prøve å kommunisere mer skriftlig. Ikke med mail, men brev. Be om skriftlig svar tilbake.
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2006 #5 Skrevet 23. mai 2006 Du kan prøve å kommunisere mer skriftlig. Ikke med mail, men brev. Be om skriftlig svar tilbake. ← Jo, takk for det. Men vi jobber jo sammen, på samme arbeidsplass. Det ville han nok ha oppfattet som en ren provokasjon.
Gjest splæsj Skrevet 23. mai 2006 #6 Skrevet 23. mai 2006 Hvorfor det? Er han så sær? Du må jo selvfølgelig forklare hvorfor du ønsker det skriftlig. Argumenter med at det også kommer han til gode, det er tidsbesparende å ha ting skriftlig, det gjør deg mer effektiv, osv.
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2006 #7 Skrevet 23. mai 2006 Nåvel, dette har jeg fått høre på en kick-off for jenter: Mannlige sjefer hater å få inngående spørsmål om noe de har orientert om eller fordelt. Rett og slett fordi de ikke vet/kan mer om oppgaven. De liker ikke å bli stilt til veggs for det de ikke kan. Og forskjellen på en mannlig og kvinnelig ansatt er at menn går i gang og definerer selv hva de skal gjøre, mens kvinner er så redde for å gjøre noe feil at de spør tusen tilleggsspørsmål. Konklusjonen fra den mannlige foredragsholderen: Stol på deg selv, ikke still så mange tilleggsspørsmål. Tross alt er du ansatt pga dine kvalifikasjoner, eller?
Gjest Chloe Skrevet 24. mai 2006 #8 Skrevet 24. mai 2006 Jeg prøver meg med en møteteknikk her: Hva hvis du avslutter møtet/samtalen med: "Så hvis jeg har fortstått deg rett /eller/ Sånn jeg forstår det så blir konklusjonen at... " også ramser du opp det du antar at du skal gjøre, hvordan løse oppgaven etc. Det har hjulpet meg før, ikke minst som en oppsummering av lite kobstruktive /vage møter. Lykke til !
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå