Gå til innhold

åpen kompost i hagen

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Vi leier, og det er ikke aktuelt med varmkompost i denne omgang, men jeg synes det blir så mye søppel av matavfall som dårlige gulrøtter, vassen salat o.l Kan jeg kaste dette på komposthaugen ute, eller kommer det rotter og kråker da? Vi pleier å bare hive kvist og hageavfall der...

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Nei, du bør ikke kaste annet enn hageavfall i en slik kompost. Matavfallet vil, som du sier, tiltrekke seg rotter, mus og fugler. Hvis du har plass ute kan du jo invistere i en lukket kompostbinge som du kan kaste matavfallet i. Her jeg bor kjøpes slike hos f.eks. BiR, og du får også en reduksjon i renovasjonsavgiften om du bruker kompost.

Skrevet

Det eneste av matavfall du trygt kan kaste i åpen kompostbinge er kaffefilter og teposer. De har komposten veldig godt av, så det bør du gjøre om du har muligheten.

Det finnes jo forøvrig fine varkompostbinger som er mulig å ta med seg, så hva med å invistere i en som dere kan ta med når dere en gang får deres eget?

Skrevet

Eller i det minst en lukket kaldkompost.

(Kan bygge selv for den del, de er ikke så komplisert, men du må ha netting åp ALLE kanter, over, under og kantne, og den må være ganske finmakset.

Ellers får du rotter. Been there, done that. Og da VAR der netting, men ikke godt nok. Og selv om rotteungen vr små og teortisk sett "søte" så var det ikke noe kjekt nei. MORA var svær, så hvordan hun hadde kommet seg inn der (enda større som gravid enn etter de kom ut vil jeg tro) er og blir et under, for det VAR netting overalt altså!)

I en åpen haug uten lokk vil enhver form for mat også tiltrekke fugler etc ja.

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for svar:-) Rotter er etter min mening ikke søte teoretisk sett heller så lenge de befinner seg i hagen. Er det ikke slik at man må være med på en kurskveld eller noe om man skal få redusert renovasjonsavgift når man har varmkompost? Det er vel dessuten huseier som får denne reduksjonen, og jeg vet ikke hvordan det funker når vi bare er leieboere (hun er åtti år og det er ikke sikkert vi blir boende her i årevis).

Det tar vel litt tid før varmkomposten er "etablert", så det ville kanskje blitt et ikke helt gjennomført prosjekt. Men helt klart noe jeg skal investere i når vi får eget hus. Kom til å tenke på at det er en gjødselkjeller til en stallbygning her som er i bruk... Kan man hive noe matavfall der, da? Den tiltrekker seg vel rotter uansett :sjenert: Det ville bare vært snakk om grøntavfall, ikke kjøtt, brød, middagsrester osv..

(herlighet, jeg virker virkelig som jeg MÅ finne en måte å kvitte meg med søpla på...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...