Gå til innhold

Karamellpudding?

nostalgia

Anbefalte innlegg

Vi hadde laget hjemmelaget karamellpudding etter oppskrift jeg fant på en oppskriftsside på internett i går - hadde den til dessert etter pinnekjøtt middag i kveld. MEN det ble en stor skuffelse! den var ikke god i det hele tatt!!

Har da laget dette mange ganger før - og de har blitt veldig gode.. men, i år fant jeg ikke oppskriften jeg har brukt før.

Noen som har en oppskrift som de vet er veeeeldig god :) og som vil dele den med meg?

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest pulverheksa

Denne har jeg brukt noen ganger med stort hell.

Lykke til.

Karamellpudding á lá Andersen

Til en 2 liters form

Ingredienser karamellsaus

· 500 gr. sukker

· 2 dl. vann

Ingredienser karamellpudding

· 125 gr. sukker

· 5 dl Husholdningsfløte (22%)

· 5 dl Vikingmelk

· 6 eggeplommer

· 4 egg

· 1 vaniljestang

Gjør som følger

Lag karamellsaus: Ha sukker og vann i stekepannen. Skru varmen på fullt og karamelliser sukkeret. Når sukkeret er passe brunt (tar en god stund da endel av vannet må fordampe), helles sukkeret opp i formen. Dekk hele innsiden av formen med sausen, slik at sausen lager et karamellag rundt hele formen. Sausen blir hard.

Lag pudding: Kok opp fløten og Vikingmelken, sukker og vaniljestang (vaniljestangen brytes i små biter). Pisk eggeplommer og egg. Hell melkemassen opp i eggene. Litt og litt om gangen samtidig som du rører. Sil vesken opp i formen.

Puddingen stekes i ca. 1 1/2 time (til 2 timer) på 125 grader celsius. Formen må stå i vannbad. Det er viktig at vannbadet ikke koker, da dette vil gjøre puddingen porøs (Husk: det er en kremete pudding som er SNADDER).

Når puddingen er ferdig stekt skal den avkjøles - og hvile. Ved servering skjærer du forsiktig rundt kanten av puddingen, og snur det hele over på et serveringsfat. All sausen som i forkant ble helt i formen (for så å stivne) er nå blitt flytende - og smaker yummi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OG jeg lager karamellpudding til samme oppskrift, bare med h-melk.

Mage bruker vanlig fløte i puddingen og da blir det for meg en ekkel hinne inne i ganen når den spises. Et slags fettlag, ved å bruke bare h-melk unngår du dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...