Gå til innhold

sortere søppel

Anbefalte innlegg

Gjest Fruktfat
Skrevet

dere som har søppelsortering, hvor flinke er dere egentlig?

vi deler søplekasser med naboen, og må si jeg begynner å bli litt irritert...

her vi bor sorterer man matavfall, restavfall, papir, plast og glass/metall (det leverer man jo selv).

etter at plastsorteringen kom er restavfallet vårt redusert betraktelig, og selv om jeg var helt imot til å begynne med, ser jeg jo at det har noe for seg. vi har EN pose med restavfall pr uke, og det er ikke alltid den er full engang. og det er rett og slett pga av plastsortering (det blir en full sekk pr mnd, på to stk!).

matavfall sorterer vi selvfølgelig, det er jeg vant med hjemmefra.

så kommer vi til naboen. de sorterer ikke i det hele tatt. (jo forresten; papir.)

og nå som søpla tømmes hver 14 dag istedet for hver uke pga plasten, sier det seg sjøl at det blir fryktelig mye søppel når de ikke gidder å sortere! hun virker nesten litt stolt over at de ikke gidder å sortere matavfallet...

og når vi som er to fyller en sekk med plast i løpet av en mnd, hva da med de som er fire?

er jeg rar som henger meg opp i dette?

vi betaler tross alt ekstra for å ha disse søplekassene, men sånn det er nå er det jo ikke plass til vår søppel! (om lokket står og gaper legger de som henter søpla de posene som er for mye utenfor spølekassa...)

igår var søplekassa full, og det er en uke til den hentes. vi har kasta TRE poser...

sånn det er nå har jeg nesten lyst til å få tilbake de andre søplekassene, vi betaler jo egentlig for at de skal få ekstra stor søplekasse! det vil da si at de får mindre plass til søppel, mens vi ihvertfall får plass til søpla vår.

uff, dette blr mye, spørsmålet er egentlig; sorterer du? og vet du hva som skal hvor? (en nabo kasta påleggpakker -plastavfall- i matavfall, for det hadde jo vært mat i den? :klaske: )

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest1
Skrevet

Jeg sorterer papir og matavfall. Resten går i restavfallet. Jeg har ikke bil og å ta bussen med sekker med plast og isopor synes jeg blir vel mye forlangt.

Gjest Fruktfat
Skrevet
Jeg har ikke bil og å ta bussen med sekker med plast og isopor synes jeg blir vel mye forlangt.

her SKAL man sortere plast -på lik linje med papir, matavfall og restavfall-, henger den på søplekassa en gang i mnd.

om man må reise langt for å kaste skjønner jeg det!

Gjest Gjest
Skrevet

Skjønner godt at du blir irritert! Har sorterer vi alt, og jeg blir voldsomt provosert over mennesker som mener de har all rett til å produsere dungevis med søppel og ikke engang gidder å sortere!!!

Gjest Fruktfat
Skrevet (endret)
Skjønner godt at du blir irritert! Har sorterer vi alt, og jeg blir voldsomt provosert over mennesker som mener de har all rett til å produsere dungevis med søppel og ikke engang gidder å sortere!!!

hehe, jeg er enig!

det er ikke vanskelig, det tar ikke lengre tid, og når de henter søpla sjeldenere fordi det blir mindre søppel når folk sorterer, så blir jeg litt :frustrert: når folk ikke gidder.

Endret av Fruktfat
Skrevet (endret)

Åh, jeg hadde blitt så sint!!!

Her vi bor så er det kun restavfall, papir og matavfall, men jeg gleder meg som en unge til den dagen vi får plastsortering!

Jeg er vant til å sortere hjemmefra, så jeg sorterer nok som jeg skal. Pleier å kjøre til Miljøstasjonen og kaste glass og metall også ca 1 gang i måneden. Og vi panter flasker...

Kanskje jeg skal begynne å sortere plast og kjøre til miljøstasjon med det selv....? Hmm...det må jeg tenke litt på... :klø: :smilbla:

Men hadde jeg vært deg så hadde jeg nok fått mine egne søppeldunker.... Gammel vane vond å vende vet du...

Endret av iselin22
Gjest Fruktfat
Skrevet

grunnen til at vi har dunker sammen er fordi de må stå på tomta vår (søplekjøreren er alene og kan ikke kjøre så og så langt fra veien eller noe sånt), og da vil vi heller ha to store enn fire små.

men får vi en advarsel til eller om søpla ikke blir henta pga for mye søppel blir det nok 4 dunker igjen ja...

gruer meg til vi får et par bleiebarn og hvordan det skal gå.

Gjest Fruktfat
Skrevet (endret)

dobbelt

Endret av Fruktfat
Skrevet

I "mitt" borettslag så har vi felles containere - og jeg må si at det også irriterer meg når noen ikke gidder å følge reglene. Det hjelper ikke at de ikke er enige i reglene - kjøreregler MÅ man bare ha.

Hos oss er det nå satt ut rotte-åter (forskriftsmessig av et profft firma) da det har vært rotte-besøk i et par av leilighetene. Og alle vet at rotter tiltrekkes av søppel....... *æsj*

Men - det går jo ut over beboerene til slutt da - må vi leie flere containere blir det høyere driftsutgifter - som igjen må dekkes inn via økt husleie. :frustrert:

At ikke folk kan skjønne at det går ut over dem selv til slutt :frustrert:

Skrevet

Vi sorterer også det som sorteres kan, og det er ikke mye som går i søppeldunken. Det er utrolig sjeldent at den er full.

Du og naboen skal samarbeide og naboen holder seg ikke til sin del av avtalen. Opphev den og be ham om å sette søppeldunken på sin egen tomt (kan søpla ikke hentes der er det hans problem).

Gjest Fruktfat
Skrevet

vel, vi er liksom venner da, det er det som gjør det vanskelig...

Skrevet
vel, vi er liksom venner da, det er det som gjør det vanskelig...

Det er jo åpenbart ingen hindring for dem ;)

Gjest Gjesta
Skrevet

Her sorteres det svært lite, egentlig....

Vi har egen dunk for papir, så den er grei, glass og metall leveres på miljøstasjon... Men alt annet går som søppel, gitt.

Gjest Fruktfat
Skrevet
Det er jo åpenbart ingen hindring for dem  ;)

nei, det er sant! :ler:

Skrevet

Jeg har faktisk ikke fått med meg at det finnes gjenvinning av plast på søppelkassestativ hos vanlige husstander. Noe så bra! Kunne virkelig ønske vi hadde det her. I Oslo har vi ikke matavfallgjenvinning en gang. Kun papir og restavfall (og glass- og metallgjenvinning på et sted i nærheten).

Men du er nok nødt til å ta det opp med naboen. Du trenger jo ikke si det på den strengeste måten, men ettersom dere allerede har fått en advarsel burde naboen skjønne tegninga.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...