Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest prestekrage
Skrevet

Er på flyttefot og min nye huseier er pastor i en babtist-kirke. Ble jo litt nyskjerrig jeg da. Kikket litt på nett, men fant ikke så veldig mye.

Noen som kunne tenke seg å fortelle litt? Er selv humanetiker, har veldig stor respekt for andres tro og vil derfor unngå å "tråkke i baret" ved å si/gjøre noe som vil virke fornærmende/ sårende på dem. Forstå meg riktig, jeg går ikke rundt å tror at de har veldig spesielle og sære meninger og skikker (de har jo valgt å leie ut til meg og datteren min), men kunne jo være interssant å vite litt!

På forhånd takk!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Baptister representerer et av verdens største kirkesamfunn.

Forskjellene mellom baptister er enorme. Her i Norge finnes det konsevative baptistmenigheter og liberale baptistmenigheter. I forhold til homofili finner du menigheter med forskjellig syn. Felles for baptister er at de praktiserer troendes dåp. Med unntak av dette er baptistmenigheter ganske like på statskirkemenigheter. Noen er litt mer karismatiske, men ikke alle.

Skrevet

Baptistkirken er en pinsemenighet, som betyr at de tror på troende dåp (voksendåp). ellers er de nok helt som deg ;)

Gjest prestekrage
Skrevet

Mitt intrykk av dem er også at "de er som meg" (vel- kanskje ikke helt da ettersom jeg er enslig forsørger), men ville bare vite litt mere siden jeg ikke hadde peil i det heletatt. Men antok at det var en ganske "moderne" menighet (i allefall med fungerende likestilling) ettersom det er hun som er pastor...

Takker for svar!!!

Skrevet (endret)
Mitt intrykk av dem er også at "de er som meg" (vel- kanskje ikke helt da ettersom jeg er enslig forsørger), men ville bare vite litt mere siden jeg ikke hadde peil i det heletatt. Men antok at det var en ganske "moderne" menighet (i allefall med fungerende likestilling) ettersom det er hun som er pastor...

Takker for svar!!!

De fleste menigheter er sånn. De som ikke er det, er heller unntaket enn regelen. Man kan liksom ikke sammenligne statskirka med frikirkene. Statskirka sitter veldig fast i "tradisjon- og mønstertenkningen", og jeg synes kjernen av kristendommen har forsvunnet helt i denne tenkningen. De fleste frikirker er mer liberale når det gjelder samfunnsmessige ting, og all "innpakningen" kan du si, og bruker mer energi på det som er hovedfokuset; at man tror på Jesus, og ønsker å leve et liv etter det (og hvis du leste infoen i wikipedia, så så du at baptistene (og andre frikirker) er for å skille kirke og stat). For ham har det ingenting å si om kvinner er prester, om man tar seg noen glass til maten og i godt selskap osv. Jeg er selv kristen og går i en frikirkelig menighet, og det kunne aldri falle meg inn å feks ikke leie ut en leilighet til noen bare for at de er enslig mor (eller ikke ha en venninne bare fordi hun er enslig mor). Det er bare sånn man ikke bryr seg om. Jeg kjenner ingen kristne som dømmer andre fordi de er enslige mødre, har samboere, sex før ekteskapet og slike ting. Menigheten bruker vi til å tilbe Jesus, ikke som vår høye pidestall vi kan se ned på folk og dømme dem fra...

Endret av Arielle

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...