Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2006 #1 Skrevet 23. mai 2006 Gulrot er godt, sunt og billig, men har en tendens til å bli litt kjedelig etterhvert, synes jeg. Derfor håper jeg at vi kan dele gode gulrot-oppskrifter og -ideer med hverandre her. Har akkurat kjøpt mye gulrot, men kommer ikke på så mye spennende jeg kan gjøre med den. Har dere noen gode ideer? Håper å komme med noen selv etterhvert!
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2006 #2 Skrevet 23. mai 2006 eeh, nå kom jeg på noe godt med gulrot i som mamma pleide ha til middag.. Hva var det igjen.. hmm.. hvit med gulerot.. hmm :tenke: :gruble: JO! Gulrotstuing Det er godt det. NAM. Og gulrot med dip, hvitløksdipp. NAM NAM
Gjest 1111 Skrevet 23. mai 2006 #3 Skrevet 23. mai 2006 (endret) Lag fylte paprikaer. Grav ut innmaten til en paprika og fyll den med et fyll du har laget på forhånd. Jeg har laget et fyll med kjøttdeig, ris, mais og masse raspet gulrot. Gratinerte dem med ost etterpå. Det ble veldig godt. Endret 23. mai 2006 av Rhiakath
Gjest piaf Skrevet 23. mai 2006 #4 Skrevet 23. mai 2006 Jeg synes gulrot og frisk ingefær er veldig godt sammen. Feks i råkost, evnt med frisk koriander i tillegg. Pleier ofte å lage gulrotpuré med ingefær - har man en kilo gulrøtter å bruke opp, er dette tingen. 6-8 gulrøtter kokes møre. 2 cm hakket frisk ingefær (eller så mye du vil) surres i litt olje og moses med stavmikser sammen med gulrøtter, og 1 ss smør. Smak til med salt og pepper. Puréen er godt tilbehør til stekt fisk - og kanskje også til kyllingbryst?
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2006 #5 Skrevet 23. mai 2006 Jeg er ganske fantasiløs med gulrot jeg...men kom på noe som er kjempegodt da jeg leste denne tråden! Furuly-salat: Like deler (ca) revet eple og revet gulrot. Epleraspen må vendes i litt sitronsaft så den ikke blir brun. Del opp svisker i mindre biter og bland det inn i råkosten. Ha hakkede hasselnøtter på toppen. Til dette spiser man rømme som dressing. Supergodt!!!
Majka Skrevet 23. mai 2006 #6 Skrevet 23. mai 2006 Husker vi hadde gulrotsuppe på folkehøgskolen. Det var sånn passe godt. Litt merkelig søtt. Ellers er jo gulrotstrimler og dip ganske godt. Har du saftpresse kan du lage gulrotsaft.
Krista83 Skrevet 23. mai 2006 #7 Skrevet 23. mai 2006 Kålstuning med gulerøtter er godt.. En forandring hvertfall og kjempe godt til lammelår. Mmmm
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2006 #8 Skrevet 23. mai 2006 vårruller blir ikke det samme uten gulrot.... ingenting blir forresten det samme uten gulrot; suppe, gryter, spaghetti, fiskeboller, kjøttkaker....
Gjest gjest1 Skrevet 23. mai 2006 #9 Skrevet 23. mai 2006 Pleier å ha en finraspet gulerot i lasange- blander i sausen altså. Ellers-gulerotkake er vel den beste måten å bruke opp masse gulerøtter på for eksempel denne oppskriften her: http://www.detsoteliv.no/searchresults_other1mpay.php?id=363 Det gikk med en pose gulerøtter til denne kaken, og oppskriften er stor-men det gjør ingenting for den var kjempefin å fryse, og veldig god
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2006 #10 Skrevet 23. mai 2006 vårruller: *kjøttdeig med kinesisk 5-krydder *raspet gulrot *risnudler *rispapir bløt risnudlene, stek kjøttdeigen med 5-krydder, rasp gulrøttene, legg gulørtter, kjøttdeig og litt risnudler på rispapiret (bløt ett om gangen) og stek i olje, pass på så det ikke brenner seg. blir ikke crispy, men veldig gode likevel. rasp eller del gulrot i tynne staver og bland i salat, gjerne salat med eddikdressing. del gulrot, agurk, paprika og stangselleri, dander pent på et fat eller sleng alt i en stor skål. lag en dipp og nyt. gulrotstuing, nydelig til kjøttkaker. hvit saus med ferdigkokte gulrotbiter og en klype sukker.
hilli Skrevet 23. mai 2006 #11 Skrevet 23. mai 2006 Jeg pleier å bruke gulrot i bolognese, og ellers tilsetter jeg ofte gulrot i terninger til ferdige tomatsauser også.
Scheherazade Skrevet 24. mai 2006 #12 Skrevet 24. mai 2006 Jeg lager gulrotbrød i brødbakemaskinen min: 3 dl vann 2 ss olje 1 ts salt 1,5 revet gulrot 1 dl linfrø/solsikkekjerner 5 dl hvetemel 3 dl grovt, sammalt hvete og kli feks. 25 gram gjær
salsera Skrevet 25. mai 2006 #13 Skrevet 25. mai 2006 I steden for å koke dem, skjærer jeg dem ofte i skiver og lar dem surre seg møre i litt margarin eller smør og krydrer med friske urter. A-vitamin trenger litt fett. Ellers er denne gulrotsuppa med spisskummen veldig god: http://www.dagbladet.no/magasinet/2004/04/16/395946.html
Gjest Gjest Skrevet 25. mai 2006 #14 Skrevet 25. mai 2006 I steden for å koke dem, skjærer jeg dem ofte i skiver og lar dem surre seg møre i litt margarin eller smør og krydrer med friske urter. A-vitamin trenger litt fett. ← Med 0.5-1 dl appelsinjuice i smøret får du også ein piff på gulrøttene. Godt tilbehør til lyst kjøtt og fisk.
Gjest gjest1 Skrevet 25. mai 2006 #15 Skrevet 25. mai 2006 Varm gulrotsalat. Rasp gulrot og ha det i en kjele sammen med litt margarin. Sett på lokk og la det surre litt. Smak til med salt, pepper og litt naturell yoghurt på slutten. Serveres som tilbehør.
Gjest Gjesta Skrevet 29. mai 2006 #16 Skrevet 29. mai 2006 Jeg synes ovnsbakte gulrøtter er skikkelig godt! Bak dem sammen med andre grønnsaker som hovedrett, eller alene som et tilbehør. Bare skrell, del på langs og del i passende lengder, legg i en bolle, hell over litt olje, salt og pepper, rør så alt får et dekke av olje, og stek øverst i ovnen ved ca 200 grader i en halvtime. Snu en gang underveis. Gulrotsuppe er også godt, men er ganske kraftig og passer best på høsten. Denne er hentet fra Linda McCartneys kokebok (og er en av få gode oppskrifter derfra...): Surr en løk i smør i en gryte. Tilsett et par poteter i små terninger og et halvt kilo gulrøtter, revet eller i terninger, og la alt surre noen minutter. Hell over 8-9 dl med grønnsaksbuljong, sett på lokket og la det småkoke i en halvtimes tid til alt er mykt. Kjør det i en blender eller bruk en stavmikser i gryta, tilsett salt, pepper og muskat, og server. Blir suppa for tykk, er det bare å bruke litt mer vann eller buljong.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå