Gjest Mazzy Skrevet 7. desember 2002 #1 Skrevet 7. desember 2002 Dette har jeg tidligere aldri godtatt. Å gjøre noe annet enn det jeg selv føler er riktig. Å la andres meninger forandre meg. Jeg er nå i en situasjon hvor jeg mer eller mindre er tvunget til å ta til meg andres meninger om min person, og forholde meg til mennesker jeg over hodet ikke har noen som helst connection med. Hvor langt går du på dette området? Hvor mye tåler du av, la oss bruke det forslitte uttrykket da, kameler? Hvor langt mener du det er rimelig å gå? Har du noen gang gått på tvers av alle dine prinsipper?
Bettie Skrevet 7. desember 2002 #2 Skrevet 7. desember 2002 Det hender man må selge kameler - sånn er det i livet. Men de glir litt lettere ned når man kan selge dem medhårs. Snakker av erfaring her......
Usikker Skrevet 8. desember 2002 #3 Skrevet 8. desember 2002 Dette har jeg tidligere aldri godtatt. Å gjøre noe annet enn det jeg selv føler er riktig. ..........Har du noen gang gått på tvers av alle dine prinsipper? Ja Mazzy - det har jeg gjort..... Mine erfaringer sier at jo eldre en blir, jo flere erfaringer en får..........jo mer lærer vi! Det jeg var helt overbevist om var den eneste rette sannhten, den eneste rette måten å gjøre ting på .............. det viser seg ikke å være riktig. 8) Et par "lære-setninger" jeg ofte tenker på: - Jo mer èn lærer - jo mer skjønner èn at èn ikke vet! - Den som tror at han er ferdig utlært - han er ikke utlært, men ferdig!
Gjest Lea Skrevet 8. desember 2002 #4 Skrevet 8. desember 2002 Selvsagt har jeg svelget kameler. Særlig i forbindelse med jobben. Privat er jeg temmelig sta og bestemt. Har mine prinsipper som jeg står ved. Men noen ganger blir det en "mellomting" av mine og sambos ønsker. Jeg har nok ikke gått helt på tvers av mine prinsipper. Men jeg har firet litt på dem enkelte ganger. Enten for å bevare freden i hjemmet eller av jobbmessige grunner. Det er ting enkelte ting som jeg NEKTER da... uansett!
Babyface Skrevet 8. desember 2002 #5 Skrevet 8. desember 2002 Alle må svelge kameler en gang i blant. Det går jo ikke an å gjøre fullstendig som man selv ønsker 100% av tiden, man må ta hensyn til meneesker rundt seg. Ser ut som du har fått erfare hvordan det er å være voksen, Mazzy!
Gjest Mazzy Skrevet 8. desember 2002 #6 Skrevet 8. desember 2002 Ja Babyface, det sies jo at vi fødes som originaler, og dør som kopier - det virker som om dette er en regel, og at det kanskje faktisk ikke finnes det berømte unntaket. Men det er da en vanvittig frustrerende følelse å måtte sette på deg en maske for å "overleve"? Vet ikke om jeg vil være med på den ekle karusellen lengre. Det er jo lov å hoppe av, det er bare ufattelig skummelt de første 5 sekundene...
Gjest Mazzy Skrevet 8. desember 2002 #7 Skrevet 8. desember 2002 Lite NB Babyface; jeg snakker ikke om å ta hensyn til andre rundt seg, og ikke å kunne tenke kun på seg selv. Det er en helt annen sak, det er en god stund siden jeg fikk erfare den, og måtte "bli voksen".
blå Skrevet 8. desember 2002 #8 Skrevet 8. desember 2002 Det kan være enkelte situasjoner man bare må svelge noen kameler, og det hender at jeg må gjøre det i jobbsammenheng og i privatesammenhenger. De gangene jeg gjør det , må jeg bare tenke på at det er en god grunn til at jeg gjør dette. Men det er et vanskelig tema egentlig, for det finnes så mange kameler, både store, små, svarte og hvite.
Gjest Catzy ulogget Skrevet 9. desember 2002 #9 Skrevet 9. desember 2002 Jeg husker at noen sa følgende, i forbindelse med en helt annen diskusjon: "Jeg har måttet svelge mange kameler, men nå har jeg lært meg å dele dem opp i mindre biter først." Kanskje man ikke må svelge hele kamelen? Kanskje man kan gjøre kompromisser på deler av saken? Eller kanskje man kan prøve å gå litt mindre hardt ut med egne meninger, så kamelen blir litt mindre? Kamelbiff må til innimellom, ellers blir man bare vanskelig å samarbeide med. Alle kan ikke tenke likt alltid. Catzy
Melian Skrevet 9. desember 2002 #10 Skrevet 9. desember 2002 Ja Mazzy - det har jeg gjort..... Mine erfaringer sier at jo eldre en blir, jo flere erfaringer en får..........jo mer lærer vi! Det jeg var helt overbevist om var den eneste rette sannhten, den eneste rette måten å gjøre ting på .............. det viser seg ikke å være riktig. 8) Et par "lære-setninger" jeg ofte tenker på: - Jo mer èn lærer - jo mer skjønner èn at èn ikke vet! - Den som tror at han er ferdig utlært - han er ikke utlært, men ferdig! Veldig enig usikker! Må svelge endel kameler ja, det hører med hverdagen og realiteten. Jeg har arbeidet både i team der vi måtte bli enige i fellesskap, og under andre som tok avgjørelser for "alle". Jeg er med på ting jeg er uenig i, men klager ikke heller, fordi jeg vet at min måte ikke er den eneste måten. Men en skal ikke svelge kameler hele tiden, for da har du enten for bastante meninger til å jobbe med andre, eller så er de du jobber sammen med lite samarbeidsdyktige. Jeg sier jo ifra om jeg synes at noe er uetisk, og at jeg har problem med å gjennomføre dette. Men slike tilfeller har jeg bare møtt en sjelden gang, det meste dreier seg om meningsforskjeller.
Litago Skrevet 9. desember 2002 #11 Skrevet 9. desember 2002 Det finnes små og det finnes store kameler. Jeg har svelget begge typer, men heldigvis flest av de små! Hvis jeg kan bruke et annet bilde: Du behøver ikke vinne hver eneste kamp for å vinne krigen!
Milo Minderbinder Skrevet 10. desember 2002 #12 Skrevet 10. desember 2002 Jeg er sosialarbeider. Har svelget en del kameler i den sammenheng, og sågar også gulpet dem opp igjen etterpå. Spørsmålet ditt er utsøkt vanskelig, egentlig. Alt i alt, så tror jeg vi alle svelger en og annen kamel til tider....at vi firer på prinsipper vi setter oss for å overleve. Imidlertid er det nok slik at vi alle har en grense, og når denne er nådd, nytter det liksom lite at kamelene har en mer svelgevennlig beskaffenhet; at de er anrettet i medhårs retning, at de er glasert i honning og karamellsaus (Grøss!! Jeg er glad dette med kameler er bare en analogi!!!!! ).....når grensen er nådd, da snurper man munnen ettertrykkelig og uten det minste firingsmonn. milo
Gjest Turi Skrevet 10. desember 2002 #13 Skrevet 10. desember 2002 Jeg er stri og sta både jobbmessig og privat og er lite glad i kameler. Når jeg først må svelge en, går den derfor gjerne ned på tvers, i stor fart, uten varsel og det er vondt underveis. Men ned må den. Av og til. Men man må jo velge sine kampsaker da. Ikke alt trenger bli kameler, dersom det ikke er viktige saker. Da jeg fant ut det, lettet mye... Når du sier at kamelen din går på andres syn på deg, og at "... det er da en vanvittig frustrerende følelse å måtte sette på deg en maske for å "overleve"? ", så virker det for meg som om du snakker om noe helt annet enn å svelge kameler? Dersom det du beskriver som en kamel går ut på at du må endre hele din fremferd, er diskusjonen en annen og mye større....
Gjest Duchess Skrevet 10. desember 2002 #14 Skrevet 10. desember 2002 Vi må alle svelge opptil flere kameler opp igjennom livet, enten vi vil eller ikke. Umulig å slippe unna det
wok Skrevet 10. desember 2002 #15 Skrevet 10. desember 2002 Jeg øver meg veldig for tiden i ikke å blande meg for mye oppi ting jeg egentlig ikke har noe med, eller i ikke å si alt jeg tenker... Jeg har et ideal om at jeg skal være ærlig, men det har tatt meg en stund å komme fram til at jeg ikke til en hver tid trenger å si alt jeg mener, bare jeg mener alt jeg sier. Skjønner? Svelger dermed noen kameler, fordi jeg ikke alltid orker å ta opp kampen. Noen ganger angrer jeg på det jeg ikke sa, men da kan jeg jo ta tråen opp når jeg har tenkt meg om. Heller det enn å angre på noe jeg sa.
spying Skrevet 10. desember 2002 #16 Skrevet 10. desember 2002 Ja Babyface, det sies jo at vi fødes som originaler, og dør som kopier - det virker som om dette er en regel, og at det kanskje faktisk ikke finnes det berømte unntaket. Men det er da en vanvittig frustrerende følelse å måtte sette på deg en maske for å "overleve"? Vet ikke om jeg vil være med på den ekle karusellen lengre. Det er jo lov å hoppe av, det er bare ufattelig skummelt de første 5 sekundene... Ja, tror nok jeg forstår hva du mener. jeg har også den følelsen med at jeg må bære en maske for å skåne mine omgivelser, og for å kunne fungere i den jobben jeg er i. Har kommet til den konklusjonen at jeg mest sannsynlig ikke passer i det yrket jeg er i. Og jeg er enig med deg i at det virker forlokkende å hoppe av hele karusselen. Vet ikke om jeg noengang vil samle nok mot til å ta det hoppet. Men på en annen side: om man skal oppnå sine drømmer og mål, kan man ikke sitte i en karussel som allerede bestemmer veien for deg. Hørtes kanskje helt corny ut, men pytt pytt. MvH Spying
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå