Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2006 #61 Skrevet 23. mai 2006 jeg har lagt merke til at det er vanskelig for deg å diskutere saklig, mer vil jeg ikke si om deg, vil nødig falle ned på ditt nivå. ← er du litt sjalu?
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2006 #62 Skrevet 23. mai 2006 Jeg bare regnet med at det var flere faktorer som spilte inn enn andelen av muslimer i Norge. Hvis du ikke skjønner det, er det ikke meg du skal beskylde for å ikke tenke. ← OK, jeg var kanskje litt krass Men hvilke faktorer, da?
KR-øst Skrevet 23. mai 2006 #63 Skrevet 23. mai 2006 Hvor mange prosent i Norge støtter hva som skjer i Irak? Det er nok en del, så bør muslimer i Norge da bekymre seg for at en nordmann skal skyte dem ned? Ærlig talt, det er en ting å støtte en eller annen form for terror. Noe annet er det å gå rundt og drepe folk selv. Til etterretning: rundt 40 000 sivile er til nå blitt drept i Irak. ← Går terrorister i uniform?
talin Skrevet 23. mai 2006 #64 Skrevet 23. mai 2006 Går terrorister i uniform? ← Hvis de tjener deres sak ja.
KR-øst Skrevet 23. mai 2006 #65 Skrevet 23. mai 2006 Vet nå ikke hvor komplisert troen deres er og om Islam er komplisert - tror vi gjør det komlisert fordi det er fremmed og fordi noen som er ekstreme av troen gjør det mer ortodoks - akkurat som enkelte kristne gjør det... Jeg tok meg 5 minutter på nett og fant treff på første søk.. Dette er noe av det jeg fant.. Altså rimelig likt kristendommen dette... Fortsatt som kristendommen bortsett fra at i kristen tro fikk Moses åpenbaringen og loven på stentavler... Kanskje flere kunne sette seg inn i Islam før de vedtok at dette var bare "ondt" ? ? Islam - Muslim ← Kanskje du da kan fortelle oss hvorfor kristne drepes i mengdevis i mange land av muslimer. Og at muslimer som konverterer til kristendommen er jaget vilt både av familie, venner og andre muslimer? Hvorfor komme med bare de positive versene i koranen, som ikke har gyldighet hvis dette ikke passer inn? La oss få høre alt som er negativt for alle som ikke følger islamske lover slavisk.
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2006 #66 Skrevet 23. mai 2006 Går terrorister i uniform? ← Er alle sivile terrorister inntil det motsatte er bevist?
KR-øst Skrevet 23. mai 2006 #67 Skrevet 23. mai 2006 Jeg tok meg 5 minutter på nett og fant treff på første søk.. Dette er noe av det jeg fant.. Altså rimelig likt kristendommen dette... Fortsatt som kristendommen bortsett fra at i kristen tro fikk Moses åpenbaringen og loven på stentavler... Islam - Muslim ← Det du skriver om her, er ting som skjedde før kristendommen, som kom med Jesus, og har ingenting med selve kristendommen å gjøre. Muslimene tilber en gud som ikke har noen sønn, mens kristne tilber Den Allmektige Skaper som har en sønn, nemlig Jesus Kristus.
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2006 #68 Skrevet 23. mai 2006 Det du skriver om her, er ting som skjedde før kristendommen, som kom med Jesus, og har ingenting med selve kristendommen å gjøre. Muslimene tilber en gud som ikke har noen sønn, mens kristne tilber Den Allmektige Skaper som har en sønn, nemlig Jesus Kristus. ← OK. Da så.
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2006 #69 Skrevet 23. mai 2006 Altså... bare hvis jeg har forstått det rett (debatten fløt litt ut etterhvert, for å si det mildt...), 14% av norske muslimer vil ha en sharialov? Mye å bekymre seg om, gitt! For det første, de 14% det er snakk om er antageligvis foreldregenerasjonen, for ikke å si besteforeldregenerasjonen. De som, for å si det stygt, snart er døde allikevel. Mine unge, muslimske venner har aldri ønsket, for ikke å snakke om hevdet, muslimsk sharialovgivning som det beste for Norge. Det skal også sies at for en god del muslimer var sharialovene en del av grunnen til at de bor nettopp her, i Norge, og ikke i sitt hjemland. For det tredje, hvordan i alle dager går det an å være redd for at en liten minoritet skal kunne endre Grunnloven?? For det er DET det er snakk om, hvis sharialover skulle blitt innført. Man må endre Grunnloven itself, og det er ingen liten prosess, som blant annet krever 2/3 flertall på Stortinget gjennom to perioder. Dette er ingen reell problemstilling! ← Bra talt jeg har lagt merke til at det er vanskelig for deg å diskutere saklig, mer vil jeg ikke si om deg, vil nødig falle ned på ditt nivå. ← Så nå var du saklig? Dine uttalelser lyser misunnelse fordi du ikke er like smart som mange av de andre her inne!
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2006 #70 Skrevet 23. mai 2006 NEI! Det skjønte jeg IKKE!Og det var absolutt poenget med innlegget. ← ?? Hvis du leser gjennom innleggene i denne tråden, så vil du ha muligheten til å forstå hvorfor det ikke kommer til å bli innført sharialover i Norge.
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2006 #71 Skrevet 23. mai 2006 Jeg bare regnet med at det var flere faktorer som spilte inn enn andelen av muslimer i Norge. Hvis du ikke skjønner det, er det ikke meg du skal beskylde for å ikke tenke. ← Hvilke andre faktorer mener du kunne spilt inn da? Hvordan i all verden skal vi kunne skjønne hva du mener utav ingenting?
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2006 #72 Skrevet 23. mai 2006 Vet nå ikke hvor komplisert troen deres er og om Islam er komplisert - tror vi gjør det komlisert fordi det er fremmed og fordi noen som er ekstreme av troen gjør det mer ortodoks - akkurat som enkelte kristne gjør det... Jeg tok meg 5 minutter på nett og fant treff på første søk.. Dette er noe av det jeg fant.. Altså rimelig likt kristendommen dette... Fortsatt som kristendommen bortsett fra at i kristen tro fikk Moses åpenbaringen og loven på stentavler... Kanskje flere kunne sette seg inn i Islam før de vedtok at dette var bare "ondt" ? ? Islam - Muslim ← Islam er da ikke bare ond - den ble faktisk sett på som en menneskeligvennlig og godsinnet religion i sin spede begynnelse - en utvikling av den da dystre kristendommen. Likefullt er islam komplisert fordi den ikke bare griper inn i den religiøse livet, men også fullstendig inflitrerer hverdagen. Koranen gir ikke den troende muslim noe valg i hvordan de skal leve - den beordrer hvordan de skal leve. Du "lærer" deg ikke islam ved hjelp av noen kjappe søk på nettet. Jødedommen, kristendommen og islam har felles grunnmur - og omtales gjerne som de abrahamittiske religioner (alle tre anser Abraham som sin stamfar). Sett deg gjerne inn i islam, det er et interessant område å få kunnskap om.
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2006 #73 Skrevet 23. mai 2006 Kanskje du da kan fortelle oss hvorfor kristne drepes i mengdevis i mange land av muslimer. Og at muslimer som konverterer til kristendommen er jaget vilt både av familie, venner og andre muslimer? Hvorfor komme med bare de positive versene i koranen, som ikke har gyldighet hvis dette ikke passer inn? La oss få høre alt som er negativt for alle som ikke følger islamske lover slavisk. ← Det har ikke det døyt med spørsmålet i denne tråden å gjøre.
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2006 #74 Skrevet 23. mai 2006 Muslimene tilber en gud som ikke har noen sønn, mens kristne tilber Den Allmektige Skaper som har en sønn, nemlig Jesus Kristus. ← Tullprat. Kristne, jøder og muslimer tror på den samme Gud.
KR-øst Skrevet 23. mai 2006 #75 Skrevet 23. mai 2006 Tullprat. Kristne, jøder og muslimer tror på den samme Gud. ← Så forklar hvorfor muslimene får beskjed av sin gud å drepe jøder og kristne. Jødene er Guds eget eiendomsfolk. En slik løgn blir aldri sann om du gjentar den tusen ganger. Hvorfor dreper muslimene sine egne når de blir kristne? Ingen har hittil kommet med noen forklaring på sine påstander om dette. Du blir sikker også en av dem. Tullprat er nemlig ikke godt å forklare.
KR-øst Skrevet 23. mai 2006 #76 Skrevet 23. mai 2006 Det har ikke det døyt med spørsmålet i denne tråden å gjøre. ← Dette er standardsvaret for de som ikke kan forklare sine påstander, eller svare på et direkte spørsmål.
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2006 #77 Skrevet 24. mai 2006 KR-Øst: Klarer du aldri å holde deg til temaet i en tråd? At du får spørsmål om hvorfor du skriver om emner helt utenfor trådens tema, betyr ikke at den som spør ikke har greie på det du spør om. Ei heller er det en påstand, men et spørsmål. Du har åpenbart ikke kunnskaper om islam, noe man bude forvente at folk som uttaler seg om den religionen har for å bli tatt seriøst. Gi meg en link til hvor i Koranen det står at muslimene skal drepe kristne og jøder, så skal jeg svare deg utfra det. Til din informasjon så forsøker jeg nå å ta deg seriøst - så er det opp til deg om jeg finner grunn til å gjøre det i fortsettelsen.
Carrot Skrevet 24. mai 2006 #78 Skrevet 24. mai 2006 Så forklar hvorfor muslimene får beskjed av sin gud å drepe jøder og kristne. ← Vis meg hvor du har dekning for dine påstander selv da i stedenfor å komme med kritikk til alle andre som påstår... Jeg har aldri hørt om islam som tro kreve at du dreper andre som tror på noe annet - derimot har jeg hørt om det i den kristne tro det er bare å lese bibelen det - og jadda, jeg har faktisk lest en del i koranen også da jeg har studert litt religion knyttet mot ytringsfriheten - det er faktisk ikke noe i koranen som begrenser utøvere av islam mer enn det er i bibelen - problemet er det samme der som for kristne at der finnes ytterligsående musliner som der finnes ytterligående kristne - og de ville vel praktisert æresdrap uavhengig for så vidt meg bekjent står "øye for øye, tann for tann" også i "vår" bibel... Så å ta religionen i seg selv er feil - man må derimot arbeide for å opplyse og gjøre kjent koranens innhold så man selv kan gjøre seg opp sin mening - og da vil også du se at der faktisk ikke er så store forskjeller i den grunnlegende tråden i de forskjellige religioner - alle stammer kanskje til og med fra samme opphav... Det er de som PRAKTISERER troen som er problemet... da de TOLKER ut fra egen vinning osv.. Når det er sagt - 14% er lite hvis tanken ban er å endre grunnloven for på lovlig måte å skulle innføre Sharia - men dersom 14% sier de kunne komme til å praktisere en slik lov uavhengig av grunnloven - da er selv 14% for mange..
hecuba Skrevet 24. mai 2006 #79 Skrevet 24. mai 2006 Vis meg hvor du har dekning for dine påstander selv da i stedenfor å komme med kritikk til alle andre som påstår... Jeg har aldri hørt om islam som tro kreve at du dreper andre som tror på noe annet - derimot har jeg hørt om det i den kristne tro det er bare å lese bibelen det - og jadda, jeg har faktisk lest en del i koranen også da jeg har studert litt religion knyttet mot ytringsfriheten - det er faktisk ikke noe i koranen som begrenser utøvere av islam mer enn det er i bibelen - problemet er det samme der som for kristne at der finnes ytterligsående musliner som der finnes ytterligående kristne - og de ville vel praktisert æresdrap uavhengig for så vidt meg bekjent står "øye for øye, tann for tann" også i "vår" bibel... Så å ta religionen i seg selv er feil - man må derimot arbeide for å opplyse og gjøre kjent koranens innhold så man selv kan gjøre seg opp sin mening - og da vil også du se at der faktisk ikke er så store forskjeller i den grunnlegende tråden i de forskjellige religioner - alle stammer kanskje til og med fra samme opphav... Det er de som PRAKTISERER troen som er problemet... da de TOLKER ut fra egen vinning osv.. Når det er sagt - 14% er lite hvis tanken ban er å endre grunnloven for på lovlig måte å skulle innføre Sharia - men dersom 14% sier de kunne komme til å praktisere en slik lov uavhengig av grunnloven - da er selv 14% for mange.. ← Det du sier med tolking av religion stemmer ganske bra, og de fleste vestlige muslimer er nok ikke for en shaira-stat. Jeg forbinder shaira med fundametalister/islamister og denne tolkningen av Islam har jeg alltid sett på som ekstrem og skummel. Dersom 14% av Norges befolkning(nå tror jeg ikke disse tallene stemmer helt) ville hatt shairalover, kunne det fått ganske store konsekvenser. Man trenger ikke ha et absolutt flertall i forhold til hele Norges befolkning når det kommer til politikk. Dersom man danner et politisk parti hvor hele 14% av Befolkningen støtter opp(og har stemmerett) så er dette ganske mye! Partiet vil kunne blitt stort og absolutt komme i regjering. Man trenger faktisk ikke å bli støttet av mer enn 50% av befolkningen for å bli statsminister, ikke 50% av antall stemmer heller. Hadde 14% av befolnkingen vært for shairalovgingning, vil det si at 14% vil kvitte seg med/endre grunnloven. Jeg synes det høres mye ut, og dersom det hadde blitt dannet et politisk parti av denne oppslutningen vil det kunne få konsekvenser dersom partiet hadde havnet i regjering. Selvfølgelig er det lite sannsynlig at andre partier ville hjelpe et slikt parti i regjering, men dersom de hadde kommet i regjering, ville de kunne kommet med shaira-inspirert lovforslag som ikke nødvendigvis bryter med Grunnloven(for det ville ikke blitt godtatt av Stortinget). Dersom nordmenn fortsetter å være passive politisk sett og andelen av politisk aktive muslimer øker, skal man hvertfall ikke se bortifra at et rent muslimsk parti kan havne på stortinget.
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2006 #80 Skrevet 24. mai 2006 Det du sier med tolking av religion stemmer ganske bra, og de fleste vestlige muslimer er nok ikke for en shaira-stat. Jeg forbinder shaira med fundametalister/islamister og denne tolkningen av Islam har jeg alltid sett på som ekstrem og skummel. Dersom 14% av Norges befolkning(nå tror jeg ikke disse tallene stemmer helt) ville hatt shairalover, kunne det fått ganske store konsekvenser. Man trenger ikke ha et absolutt flertall i forhold til hele Norges befolkning når det kommer til politikk. Dersom man danner et politisk parti hvor hele 14% av Befolkningen støtter opp(og har stemmerett) så er dette ganske mye! Partiet vil kunne blitt stort og absolutt komme i regjering. Man trenger faktisk ikke å bli støttet av mer enn 50% av befolkningen for å bli statsminister, ikke 50% av antall stemmer heller. Hadde 14% av befolnkingen vært for shairalovgingning, vil det si at 14% vil kvitte seg med/endre grunnloven. Jeg synes det høres mye ut, og dersom det hadde blitt dannet et politisk parti av denne oppslutningen vil det kunne få konsekvenser dersom partiet hadde havnet i regjering. Selvfølgelig er det lite sannsynlig at andre partier ville hjelpe et slikt parti i regjering, men dersom de hadde kommet i regjering, ville de kunne kommet med shaira-inspirert lovforslag som ikke nødvendigvis bryter med Grunnloven(for det ville ikke blitt godtatt av Stortinget). Dersom nordmenn fortsetter å være passive politisk sett og andelen av politisk aktive muslimer øker, skal man hvertfall ikke se bortifra at et rent muslimsk parti kan havne på stortinget. ← Det er da ikke snakk om 14% av norges befolkning. Det er snakk om 14% av de muslimene som er spurt i denne undersøkelsen. Det nytter ikke å diskutere med et menneske som dikter opp egne tall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå