Djun80 Skrevet 23. mai 2006 #1 Skrevet 23. mai 2006 Beg. i ny jobb for 2 mnd. siden. Er så verpesyk... Hvor lenge bør jeg vente før jeg slutter på p-pillen og begynne å prøve. Har jo ikke anelse om hvor lang tid det tar fra jeg slutter på pillen til jeg event. blir gravid... Verpesyk
Gjest Gjest_Nuwanda_* Skrevet 23. mai 2006 #2 Skrevet 23. mai 2006 Jeg synes faktisk du burde vente 1 år, jeg. Litt avhengig av stilling selvfølgelig. Mulig jeg blir skrekkelig upopulær her inne nå, men faktum er nok at om du komme om 4-5 måneder og forteller at du er 4 mnd på vei, så tror jeg ikke arbeidsgiver blir så veldig glad. Det er nå en gang sånn at det fortsatt bare er kvinner som kan få barn, og det skjer i visse perioder av livet. Arbeidsgiver regner nok med dette, men jeg tror også de forventer at man ser ting litt fra bedriftens side. Å få inn vikarer er kostbart i tid og penger, og om du blir borte fra joben etter bare å ha vært der i underkant av ett år, så er du kanskje ikke ferdig "utlært" i jobben din, og arbeidsgiver skal egentlig lære deg opp på ny, når du er tilbake fra permisjon...
Gjest Espera Skrevet 23. mai 2006 #3 Skrevet 23. mai 2006 Iallefall ut prøvetiden, som regel er den 6 måneder? Skulle du bli gravid med en gang da, vil du uansett ha vært i jobb i over et år før permisjonsstart (nå går jeg utifra et ordinært svangerskap uten for mye plager som fører til fravær/sykemelding) og det synes jeg er greit....
Susan Sto Helit Skrevet 23. mai 2006 #4 Skrevet 23. mai 2006 Jeg ville vel EGENTLIG også sagt 6 mnd... (Men har ikke fulgt den teorien helt selv... Men vi var allerede prøvere da jeg byttet jobb, så jeg tok heller sjansen.) Fikk positiv test 6mnd etter at jeg begynte i jobben, og vil jo ha jobbet i over året når jeg går ut i permisjon. (Og syk kan jo alle bli... Så noen uker borte bør ikke bety så mye.) Men det er jo endel som blir dårlige hele svangerskapet, og det kan være greit å ha jobbet en stund før du blir borte i så lang tid!
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2006 #5 Skrevet 23. mai 2006 Jeg syns man bør ha jobbet i minst 6 mnd før man begynner å prøve. På den måten har man jobbet i godt over et år før permisjon, og det er om det klaffer med en gang. Og om det er aktuelt med sykemelding de 2 - 3 siste månedene har man vært i jobben i over 1 år. Tror jeg som arbeidsgiver ville synes det var veldig spesielt om en av mine ansatte ble gravid umiddelbart etter ansettelse. Virker da som om man har fått seg jobb for å få mer penger i permisjonstiden.
Cilla Skrevet 23. mai 2006 #6 Skrevet 23. mai 2006 Virker da som om man har fått seg jobb for å få mer penger i permisjonstiden. ← Er det så veldig ille? Hvis man har planer om å bli gravid, vil man da prøve å få seg en jobb så fort som mulig, så man er sikret permisjonspenger.....
Cilla Skrevet 23. mai 2006 #7 Skrevet 23. mai 2006 Og som svar til spørsmålet.... jeg ville ha jobbet lenge nok til at jeg hadde opparbeid meg et godt forhold til sjefen og ansatte. da er det mye letterer å komme tilbake, samt ha kontakt gjennom permisjonen. Hvis man er gravid, og får jobb og kanskje er en sykemeldt hele svangerskapet får dessverre ikke sjefen og de andre så vedlig godt inntrykk av deg. De fleste har nok forståelse, men du blir nok ikke akkurat savnet mens du er borte.
Gjest gjest1 Skrevet 23. mai 2006 #8 Skrevet 23. mai 2006 Jeg synes man bør vente minst ett år. Jeg hadde blitt gretten som arbeidsgiver dersom folk ble gravide svært kort tid etter ansettelsen
Gjest gjest1 Skrevet 23. mai 2006 #9 Skrevet 23. mai 2006 Tja, det kommer vel litt an på. Min gravide venninne ble headhuntet til prestisjejobb i et departement- da var hun 3 måneder på vei og svært i tvil om hun kom til å få den- men det fikk hun Hvis du er "rett person til jobben", så tror jeg de fleste sjefer i dag vil være smarte nok til ikke å frasi seg kompetanse. Men likevel, hvis TS er født i 1980 (mulig tolkning av nicket), så ville jeg ikke hatt den store hasten dersom du tror det kan føre til murring på arbeidsplassen. Eksempelet over er ikke uvanlig, men det er andre arbeidsplasser med andre kutymer, så det er vanskelig å slutte fra generelle tilfeller til spesielle. Hva med å vente et halvt år, hvis du føler at det vil bli uglesett på arbeidsplassen? ← Joda, det er sant. Men jeg tviler på at jeg blir noe høyt oppe i et departement og driver med ansettelser i fremtiden
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2006 #10 Skrevet 23. mai 2006 Hadde nok sluttet på pillen et halvår før prøvingen startet for ordentlig, og begynt med kondom, pessar eller noe slikt. Bør nok helst vente litt før en kommer til arbeidsgiver og sier en er gravid, men å gå på piller helt fram til PRØVEstart er risikabelt med tanke på at mange bruker lang tid på å få normal syklus igjen etter p-piller.
Twigi Skrevet 23. mai 2006 #11 Skrevet 23. mai 2006 Er det så veldig ille? Hvis man har planer om å bli gravid, vil man da prøve å få seg en jobb så fort som mulig, så man er sikret permisjonspenger..... ← Kjenner flere som har gjort det, ja! Til TS: Du bør jobbe et halvt år, synes jeg, slik at du har vært i jobb i ett år før du går i permisjon. Men ikke vær altfor lojal overfor jobben. Vi kunne sikkert hatt ett barn til, hvis det ikke var for at jeg skulle være grei med sjefen og begynte med piller igjen - etter det var det alt for lang tid hvor det ville være "dårlig gjort" overfor jobben om jeg ble gravid. Da vi endelig kunne begynne å prøve igjen, ble det bare ikke noen graviditet. Husk at det ikke er noen garanti for at man blir gravid raskt, da.
Pasha Skrevet 23. mai 2006 #12 Skrevet 23. mai 2006 minimum til prøvetiden er over.. helst et år synes nå jeg.
Leanne Skrevet 25. mai 2006 #13 Skrevet 25. mai 2006 Jeg synes du kan begynne akkurat når du føler for det! Hvorfor skal man innrette sitt liv så voldsomt etter sjefen/jobbsituasjonen... Det tar jo som oftest noen måneder før man blir gravid etter pilleslutt.. men det gjelder jo ikke alle da... Jeg synes at kvinner kan få barn når de vil, ansetter man en kvinne i "fruktbaralder" må man jo regne med at de før eller siden kanskje vil ha et barn...
~Belle~ Skrevet 25. mai 2006 #14 Skrevet 25. mai 2006 Jeg synes at kvinner kan få barn når de vil, ansetter man en kvinne i "fruktbaralder" må man jo regne med at de før eller siden kanskje vil ha et barn... ← Jeg er helt enig. Selv jobber jeg på en kvinnedominert arbeidsplass, og der er det helt vanlig at folk blir gravide ganske raskt etter at de starter i jobben. Det er arbeidsgiver nesten forberedt på i det man ansetter en kvinne i fødedyktig alder. Spesielt når man er ung, i et fast forhold og ikke har barn fra før. Jeg var selv allerede prøver når jeg startet i min jobb i fjor sommer, men for oss har det ikke lykkes ennå. Gjør det du føler er best. Dersom det ikke blir godtatt på arbeidsplassen har du fremdeles krav og rettigheter. Man kan også alltid finne en annen jobb etter endt permisjon. Man skal også passe på å ikke vente for lenge med å prøve dersom man ønsker seg barn. Det kan bli vanskeligere jo eldre man blir. Jeg hadde aldri selv satt jobben min forran ønsket om å få barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå