Gjest Linx Skrevet 23. mai 2006 #1 Del Skrevet 23. mai 2006 Er det noenher som har vært hos tannlegen i svangerskapet? Jordmor frarådet meg å gå til tannlegen mens jeg var gravid, for de visste ikke hvordan fyllingene (amalgam) påvirket barnet. Nå er jeg 18 uker på vei og har to tenner som krangler skikkelig, som jeg ikke kan tygge på, og jeg blir usikker på hva jeg skal gjøre! hjelp??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trillian Skrevet 23. mai 2006 #2 Del Skrevet 23. mai 2006 Jeg tror det stemmer det med amalgamet - altså at man ikke kan få denne typen fyllinger i tennene mens man er gravid. Man forsøker vel også å unngå røngten-bilder, tror jeg. Men det finnes jo andre typer fyllinger man kan bruke! Du kan jo ikke gå i 5 måneder til og ikke klare å tygge! Ville bestilt time hos tannlegen jeg og stolt på det de hadde å komme med ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
IdaC Skrevet 23. mai 2006 #3 Del Skrevet 23. mai 2006 Jeg har vært hos tannlege 4 ganger i dette svangerskapet. Både leger og tannleger har sagt at det ikke er farlig, så da stoler jeg på det. Er det noen som bruker amalgam flyllinger lenger? Fikk høre av min lege at det er ingen som bruker det lenger, bortsett fra på de med ekstremt dårlig tannhygiene (hun nevnte alkoholikere som eksempel), da disse tåler mye mer. Ellers så bruker ingen det på "vanlige" folk lenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest j79 Skrevet 23. mai 2006 #4 Del Skrevet 23. mai 2006 Jeg ville gått til tannlegen. Gjørm dem oppmerksom på at du er gravid. Amalgam ville jeg ikke hatt i tennene uansett om jeg var gravid eller ikke, for det finnes alternativer. Kan jo henne at du har en betennelse eller noe, og det blir fort værre og værre hvis du skal vente mange mnd før du kommer deg til tannlegen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 23. mai 2006 #5 Del Skrevet 23. mai 2006 Jeg har vært hos tannlege 4 ganger i dette svangerskapet. Både leger og tannleger har sagt at det ikke er farlig, så da stoler jeg på det. Er det noen som bruker amalgam flyllinger lenger? Fikk høre av min lege at det er ingen som bruker det lenger, bortsett fra på de med ekstremt dårlig tannhygiene (hun nevnte alkoholikere som eksempel), da disse tåler mye mer. Ellers så bruker ingen det på "vanlige" folk lenger. ← Jeg har fått amalgam fordi jeg ikke klarte å holde munnen oppe lengre... Amalgam går mye fortere å legge enn kompositt, fordi kompositten må herde mellom hvert lag. Til trådstarters spørsmål; jeg hadde gått til tannlege som normalt under svangerskapet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rognebær Skrevet 23. mai 2006 #6 Del Skrevet 23. mai 2006 Det går fint å ta røntgen også, dersom du får en type matte som de dekker til magen med. Bedøvelse skal man visst være mer forsiktig med, men dette vet tannlegen din bedre enn oss her, tenker jeg. Ta turen, du kan jo ikke la være å tygge de neste fem månedene! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cathie Skrevet 23. mai 2006 #7 Del Skrevet 23. mai 2006 Jeg var hos tannlegen i går, og hun ville ikke ta bilder av meg, hverken med eller uten matte... Men det var bare sjekk da, ikke noe bedøvelse eller fyllinger... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Linx Skrevet 23. mai 2006 #8 Del Skrevet 23. mai 2006 Takk for svar! Det blir kanskje litt drøy å leve på grøt og suppe i 5 måneder til ja! Jeg får vel ta skrittet og bestille time da.... ugh! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Blå Skrevet 23. mai 2006 #9 Del Skrevet 23. mai 2006 Det er sikkert lurt å la tannlegen få se på tennene å vurdere hva som kan gjøres. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2006 #10 Del Skrevet 23. mai 2006 Amalgam skal helst ikke fjernes under svangerskap og amming, det har noe med at fjerningsprosessen danner en giftig gass. Men som du selv sier, det går ikke å leve på suppe og grøt i 5 måneder. Pass på at det er en tannlege som vet hva han/hun driver på med, og har GODT utsugningsutstyr for den gassen som dannes. Skrekkeksemplene med kun et åpent vindu er galskap i alle sammenhenger, og spesielt under svangerskap/amming. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Just-Me* Skrevet 23. mai 2006 #11 Del Skrevet 23. mai 2006 Jeg har fått anbefalt og lest at man BØR ta en tur til tannlegen i løpet av svangerskapet, da tennene er mer utsatt når man er gravid. Er selv midt i en rotfylling. skal tilbake nå i mai for å gjøre den helt ferdig (visste ikke at jeg var gravid da jeg begynnte på den tanna. Skal få han til å sjekke resten av tennene også. Hos private tannleger må man jo fylle ut et skjema og det skal man krysse av visst man er gravid, så tannlegene har da vel kompetanse til å vite hva som er bra el ikke for gravide. Så man kan vel trygt gape om man har fortalt a man er gravid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 23. mai 2006 #12 Del Skrevet 23. mai 2006 Er det noen som bruker amalgam flyllinger lenger? ← Det tenkte jeg også! Det er vel INGEN oppegående tannleger som tilbyr dette til sine pasienter??!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 23. mai 2006 #13 Del Skrevet 23. mai 2006 Jeg har fått anbefalt og lest at man BØR ta en tur til tannlegen i løpet av svangerskapet, da tennene er mer utsatt når man er gravid. ← Enig! Det er ikke for ingenting at gravide kvinner i Englad får gratis tannlege mens de er gravide. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Coria Skrevet 24. mai 2006 #14 Del Skrevet 24. mai 2006 Jeg var hos tannlegen, men han tok ikke røntgen. Så kalte han meg heller inn igjen noen måneder etter fødselen, for da kunne han ta bilder og sjekke om graviditetet hadde påvirket tennene mine. Og det hadde den litt; hadde fått et par små hull. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 24. mai 2006 #15 Del Skrevet 24. mai 2006 Jag väljer att inte gå till tandläkaren under graviditet eller amning. Undersökningen är OK, men jag vill inte bedövas när jag är gravid eller ammar. Särskilt som jag är svårbedövad och får nervavslappnande tabletter för att det ska ta. DET vill jag inte utsätta mitt barn för. Jag ser ingen idé att gå på undersökning när jag inte vill lagas. Men om du har stora problem skulle jag vända mig till tandläkaren och fråga. Men som sagt var: Undvik amalgam Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Just-Me* Skrevet 24. mai 2006 #16 Del Skrevet 24. mai 2006 Var på første legekontroll i dag og i en av brosyrene jeg fikk med meg hjem fra sosial og helsedirektoratet står det: Vi anbefaler IKKE å fylle hull i tennene, verken med amalgam eller andre stoffer, så lenge du er gravid. Hm, nå ble jo jeg bekymra igjenn.... siden jeg har ei tann under rotfylling, som jeg er halvveis ferdig med..... Men som sagt, så lenge man ikke får bedøvelse osv. Man kan jo ikke ha tannpine i 9 mnd heller da..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå