Nitha Skrevet 23. mai 2006 #1 Skrevet 23. mai 2006 I tilfelle, hvordan? En bruker vel neppe lecakuler i selvvanningskasser? Fru Nitha
~Bridezillah~Killah~ Skrevet 23. mai 2006 #2 Skrevet 23. mai 2006 Snakker du om innendørs eller utendørs kasser nå? Utendørs selvvanningskasser har som regel en eller flere koner som du kan slå hull i toppen på. Da blir vannmengden begrenset, og det er lurt å legge Leca i bunnen, gjerne opp til overkanten av disse konene. Da skaper du et vannmagasin uten jord.Det kan være lurt å legge et tynt stoff, f.eks ei oppklipt strømpebukse oppå lecakulene for å hindre jorda i å sige ned i vannmagasinet. Innendørs kasser skal ha hel bunn, men der er det som regel ei perforert plate som skiller vannmagasinet og jorda. Toff mellom vannmagasin og jord er lurt også her.
Nitha Skrevet 23. mai 2006 Forfatter #3 Skrevet 23. mai 2006 Takk for svar! Jeg snakker om utendørs kasser. Eh...hva er koner? De har en "etasjeskiller" som har hull i to høyder. Går ut fra at vannet skal stå under der. Fru Nitha
~Bridezillah~Killah~ Skrevet 23. mai 2006 #4 Skrevet 23. mai 2006 (endret) Når jeg skriver koner så tenker jeg på koniske forhøyninger (runde pyramider). Det du beskriver som "etasjeskiller" ser kanskje ikke akkurat slik ut, men funksjonen er den samme. Vannet skal stå opp til hullene, og det som evt er til overs renner ut. Bruk leca i bunnen så ikke jorda blir sur/råtten. Endret 23. mai 2006 av ~Bridezillah~Killah~
Grooo Skrevet 23. mai 2006 #5 Skrevet 23. mai 2006 Jeg har aldri hatt noe drenering i mine utendørs selvvanningspotter, og blomstene trives svært godt i dem
~Bridezillah~Killah~ Skrevet 23. mai 2006 #6 Skrevet 23. mai 2006 Hull i bunnen gir helt OK drenering, men du risikerer å få "sur" jord dersom kassene står lik at det regner nedi dem/du vanner mye.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå