Gå til innhold

Hater du noen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Om jeg direkte hater noen vet jeg ikke. Tror ikke jeg bruker nok energi på å hate. Men jeg har mennesker jeg misliker inderlig - og mennesker jeg absolutt ikke vil omgås.

Vet vel egentlig ikke helt hva en hatfølgelse er - men jeg tror nok at om noen med vitende og vilje skadet og såret barna mine - ville jeg nok kunne hate.

Jeg er heller ikke av den oppfatning at man "må" tilgi alt for å komme seg videre. Enkelte ting er ikke mulig å tilgi. Man kan lære å leve med ting - og akseptere at ting har skjedd - men ved å tilgi anser jeg at man på en måte aksepterer handlingen - og en del handlinger kan ikke godtas og tilgis.

Jeg har ting jeg ikke kan tilgi folk - uten at det ødelegger nattesøvnen min for det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får inntrykk av at hat er litt tabu.

Få vil innrømme at de bryr seg så mye, fordi de vet at personen ikke er verdt all den energien.

Men jeg tipper at mange bruker en del energi på å la være å hate.

Jeg også.

Hater ingen, jeg.

Skrevet
Jeg hater ingen, men det er noen jeg misliker sterkt.

me too!

Gjest Chantal
Skrevet

Nei det gidder jeg ikke å kaste bort tiden min på.

Skrevet

Nei, men det er ikke nødvendigvis fordi jeg tror på det gode i mennesket eller på tilgivelse i alle tilfeller, men fordi ingen har gjort meg så vondt at det er nok til å hate dem. Jeg tror nok at jeg kunne hatet noen for de rette årsakene.

Gjest Bøllefrøet
Skrevet

Ja, jeg hater én person.

Jeg bruker egentlig ikke noe energi på å hate denne personen, for jeg tenker ikke så mye på det lenger (det er mange år siden jeg så h*n sist), men hvis jeg hadde møtt h*n og hadde hatt mulighet til å skade h*n så hadde jeg gjort det, uten å nøle (ja, jeg vet det høres ille ut)! Det er fordi det h*n gjorde mot meg og noen av mine nærmeste er HELT utilgivelig.

Gjest synseren
Skrevet

Når du hater bruker du en del energi på en person du ikke liker. Da er det bedre å være likegyldig. Foretrekker å ikke tenke på personer jeg ikke liker.

Gjest synseren
Skrevet
Jeg tror at dersom en har opplevd at noen har gjort deg eller noen du har kjær så vondt at du hater dem kan en ikke bare bestemme seg for å slutte å føle det sånn.

Er det noe man ikke kan bestemme over så er det følelser. Akkurat som om det ikke går an å bestemme seg for å slutte å være glad i eller elske noen, tror jeg ikke det er mulig å bestemme seg for å slutte å hate noen.

En må eventuelt ta et oppgjør med vedkommende, og følelsene kan endres som resultat av det. Men en kan ikke endre dem kun ved å bestemme seg for det. Det rasjonelle kan ikke endre det affektive.

Svar på spørsmålet: Nei, jeg hater ingen. Kanskje jeg har vært heldig.

Følelsene går det faktisk ann å styre. En følelse er en reaksjon på en tanke. Og tankene kan man styre.. Men jeg vet at det er kjempe-vanskelig å få til, men det går ann.

Gjest Dolce
Skrevet

Nei, men det er enkelte jeg misliker sterkt.

Skrevet

For øyeblikket hater jeg ingen. Misliker noen.

Skrevet

Man skal ikke bære nag!

(Nei, jeg hater ingen.)

Skrevet

Kan ikke si at det er noen jeg hater, nei. :)

Men det er ikke dermed sakt at jeg liker alle.

Gjest Gjesta
Skrevet

Nei, jeg hater ingen. Jeg har hatet en person, men han er død nå så jeg har sluttet å tenke noe særlig på ham.

Skrevet
Nei, jeg hater ingen. Det er mange jeg misliker sterkt, men ikke hater.

:Nikke:

Holder meg stort sett borte fra de jeg misliker mest, så jeg tenker ikke så ofte på det/de i hverdagen.

Skrevet

Merkelig nok ikke. Jeg har veldig god grun til å hate to ekser som har ødelagt veldig mye for meg og familien min, men jeg synes bare de er et par patetiske idioter og jeg har bestemt meg for å ikke forgifte livet mitt med hat til dem. De har allerde gjort nok skade.

Skrevet

For å si det sånn.Er nok noen svært få jeg ikke hadde vært veldig lei meg for å blitt kvitt.

Gjest gjest1
Skrevet
Følelsene går det faktisk ann å styre. En følelse er en reaksjon på en tanke. Og tankene kan man styre.. Men jeg vet at det er kjempe-vanskelig å få til, men det går ann.

Da er vi uenige, og det er jo greit. Tror mennesker liker å føle at de har kontroll, og derfor mener de kan kontrollere følelsene sine.

Kan en mor bestemme seg for å slutte å elske barnet sitt ved hjelp av tanken?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...