Gjest camillo Skrevet 23. mai 2006 #21 Skrevet 23. mai 2006 Hattråden ble brått litt hatsk ← Det var litt av en definisjon på ''hat''. Da må jeg nok si at jeg hater mange, hvis vi går ut ifra den.
Gjest Tyr Skrevet 23. mai 2006 #22 Skrevet 23. mai 2006 Hattråden ble brått litt hatsk ← Dette er vel ikke noen hattetråd...
Gjest camillo Skrevet 23. mai 2006 #23 Skrevet 23. mai 2006 Dette er vel ikke noen hattetråd... ← Å, det blir den nok fort, utover de små timer...
Gjest gjest1 Skrevet 23. mai 2006 #24 Skrevet 23. mai 2006 Nei, jeg hater ingen nå. Gjorde det da jeg var yngre, synes det var vanskelig å til gi, ble bitter osv. Men klare å "komme over det" i 18-19 års alderen. Og da ble det faktisk lettere og ikke så bittert (om noen klarer å henge med da..)
Gjest gjest1 Skrevet 23. mai 2006 #25 Skrevet 23. mai 2006 å hva jeg legge i begrepet hat.. eh er ikke helt sikker faktisk. Men noen sånnt som en følelse man har mot en person som er ekstrem, som blokkere normal fornuft og kunn gjør det mulig å fokusere på grunnen til denne følelsen..
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2006 #26 Skrevet 23. mai 2006 Jeg har gjort det, men følelsene har nok dempet seg. Nå kan vi snakk om sterkt misslike til likegyldig, alt etter som.
Brunhilde Skrevet 23. mai 2006 #27 Skrevet 23. mai 2006 Om jeg hater noen? Nei, men de finnes enkelte mennesker jeg liker så dårlig at jeg ikke gidder å kaste bort energi på å hate dem...
Pilar Skrevet 23. mai 2006 #28 Skrevet 23. mai 2006 (endret) Nei, jeg hater ingen. Men, jeg misliker en del, og noen misliker jeg særdeles sterkt. Det er en vesentlig forskjell. Endret 23. mai 2006 av Pilar
Gjest Miloine Skrevet 23. mai 2006 #29 Skrevet 23. mai 2006 (endret) Nei, jeg hater ingen! Det er en person jeg misliker sterkt, men vil ikke gå så langt å bruke ordet hater! Endret 23. mai 2006 av Miloine
Gjest Varg-Menja Skrevet 23. mai 2006 #30 Skrevet 23. mai 2006 (endret) Jeg hater en person. I det legger jeg at jeg misliker vedkommende så sterkt, at dersom jeg fikk sjansen til å skade han, uten at det fikk konsekvenser for meg,så ville jeg gjort det. Er enig i at det er ett sterkt ord, som man ikke bruker om hvem som helst. For meg er det heller ikke noe mål å unngå hat, eller å tilgi alt, siden jeg mener at det er en like legitim følelse som alt annet. Endret 23. mai 2006 av Varg-Menja
Gjest Gjesta Skrevet 23. mai 2006 #31 Skrevet 23. mai 2006 Nei, det er ingen jeg hater for øyeblikket. Forøvrig er det flere jeg misliker sterkt, men det er en annen sak.
Gjest *Snart medlem* Skrevet 23. mai 2006 #32 Skrevet 23. mai 2006 Jeg er notorisk misantrop, og misliker dermed de aller fleste. Men jeg kan ikke si at jeg hater noen, selv om enkelte kommer høyere opp enn andre på listen min over folk jeg misliker.
Gjest gjest1 Skrevet 23. mai 2006 #33 Skrevet 23. mai 2006 Klart. Folk er forskjllige. Det er langt enklere å hate enn å tilgi. ( ) ← Jeg tror at dersom en har opplevd at noen har gjort deg eller noen du har kjær så vondt at du hater dem kan en ikke bare bestemme seg for å slutte å føle det sånn. Er det noe man ikke kan bestemme over så er det følelser. Akkurat som om det ikke går an å bestemme seg for å slutte å være glad i eller elske noen, tror jeg ikke det er mulig å bestemme seg for å slutte å hate noen. En må eventuelt ta et oppgjør med vedkommende, og følelsene kan endres som resultat av det. Men en kan ikke endre dem kun ved å bestemme seg for det. Det rasjonelle kan ikke endre det affektive. Svar på spørsmålet: Nei, jeg hater ingen. Kanskje jeg har vært heldig.
Gjest Gjesta Skrevet 23. mai 2006 #34 Skrevet 23. mai 2006 Jeg hater vel èn, men kanskje ikke like sterk nå som før . Jeg har ikke noe problem med å tilgi egentlig, men denne personen måtte jeg ha tilgitt omtrent hver dag for å si det sånn. Orker ikke legge ut om det her..
Ciara Skrevet 23. mai 2006 #35 Skrevet 23. mai 2006 Selv om det er en god del mennesker jeg av forskjellige grunner ikke takler, er det ingen av dem jeg hater.
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2006 #36 Skrevet 23. mai 2006 men å tilgi handler vel ikke om å si "greit, ferdig med det" liksom.det er vel mer om å gi slipp og ikke holde fast på det som har skjedd.for det kan være ganske energikrevende.man kan nok tjene en del på det. ang.følelser: man KAN faktisk være med å styre litt på de altså.et eksempel kan være ved en skilsmisse;man elsker hverandre,men har et dårlig samliv og går hver til sitt.man savner og sørger,og vil tilbake,og sånn holder mange på faktisk.frem og tilbake.da er det veldig bra hvis en klarer å si stopp,ta styring over følelsene altså. det handler om selvinnsikt.som g.sky sier,det er lettere å hate enn å tilgi.
Gjest nikita~ Skrevet 23. mai 2006 #37 Skrevet 23. mai 2006 Ja, jeg hater noen. Men det skal veeeldig mye til for at jeg skal mislike eller hate noen, og også for at jeg i det heletatt skal bli sint.. Så jeg har gode grunner, for å si det sånn
Tante_Blå Skrevet 23. mai 2006 #38 Skrevet 23. mai 2006 Ja, dessverre, må jeg vel kanskje si... Denne personen har gjort meg så mye vondt, og jeg vet at vedkommende ville gjort det samme igjen dersom h*n fikk anledning, at jeg hadde aldri kunnet tilgi om jeg så ble 150 år. Og i tillegg er det selvfølgelig enkelte jeg misliker, men det er da bare for peanøtter å regne i forholdet til hva jeg føler for denne ene personen. Men stort sett liker jeg de fleste, jeg da!
Gjest gjest1 Skrevet 23. mai 2006 #39 Skrevet 23. mai 2006 men å tilgi handler vel ikke om å si "greit, ferdig med det" liksom.det er vel mer om å gi slipp og ikke holde fast på det som har skjedd.for det kan være ganske energikrevende.man kan nok tjene en del på det. ang.følelser: man KAN faktisk være med å styre litt på de altså.et eksempel kan være ved en skilsmisse;man elsker hverandre,men har et dårlig samliv og går hver til sitt.man savner og sørger,og vil tilbake,og sånn holder mange på faktisk.frem og tilbake.da er det veldig bra hvis en klarer å si stopp,ta styring over følelsene altså. det handler om selvinnsikt.som g.sky sier,det er lettere å hate enn å tilgi. ← Ja, kanskje kan en prøve å endre på følelsene, som jeg skriver. Men det er ikke gitt at de forandrer seg fordi en ønsker det.
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2006 #40 Skrevet 23. mai 2006 nei,det er sant.det må jobbes med,lenge og vel,desverre.finnes ingen kjappe løsninger i følelseslivet nei!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå