Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Juli 19
Skrevet

Faren til ei venninde av meg er alkoholiker (men tørrlagt nå da).

Han har bare vært helgepappa og jeg tror ikke hun har opplevd at han har vært dritings og jævlig i hennes nærvær så mange ganger...

Når vennegjengen skal på fest, så blir hun aldri full. Tror ikke hun har vært skikkelig full i hele sitt liv (snart 21 år). Hun drikker til hun er litt mer livlig enn ellers, og mister som regel ikke kontrollen som mange andre. Og det er jo bra! Hun trives med det. Trenger ikke så mye alkohol for å ha det gøy...

Men det er jo sånn at de fleste(?) nordmenn drikker ganske mye når de først er igang, det gjør jeg og de andre vennene hennes.

Har ikke snakket mye om drikkevaner. Det er jo bare henne som har svaret i sitt tilfelle, men tror dere det er slik:

Har man foreldre som drikker masse, så drikker man enten masse selv, eller ingenting eller er veldig bevisst på når man skal sette ifra seg glasset?

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Min farfar drakk, og ingen av hans barn drikker mye. Noen er totalavholds, andre drikker lite og svært sjelden. Min far f.eks. drikker kanskje en gang hver annen/tredje måned, og han tar da kun noen få likører/konjakker. Han liker bare dette, og drikker aldri til mat.

Men jeg vet ikke om dette har noe med faren hans å gjøre, har ikke spurt han eller søknene hans om dette. Men jeg antar det kan være en årsak.

Det sies vel at barn av alkoholikere ofte blir "enten eller".

Gjest Thalassa
Skrevet

Har en farfar som er alkoholiker også. Mine foreldre har aldri drukket mye, kanskje en fest en til to gang i året (!)... ja faktisk.

Selv kan jeg ta meg en fest, men liker ikke å bli drita, blir bare dårlig. Så jeg drikker nok som vennina di tar noen drinker men beholder kontrollen. Men har liksom en slik naturlig "grense/stopp" inne i meg som sier ifra når det er nok... bare en slik følelse liksom vanskelig å forklare.

Hvorfor må man bli så dritings at man ikke husker hva man har gjort?

Gjest Jalileh
Skrevet

Pappa er alkoholiker, men jeg er tvert om. I tillegg til det så velger jeg menn som er ofte er avholds eller drikker lite i såfall.

Gjest d'Arc
Skrevet

Faren til venninna mi er alkoholiker, og venninna mi både drikker og doper seg. Faren til kameraten min er alkoholiker, mens kameraten min er avholds.

Er nok et "enten eller" - opplegg.

Skrevet

Jeg tror også det er veldig mye enten/eller. Vet om noen barn av alkoholikere som aldri rører alkohol, og så vet jeg om folk som har foreldre som drikker mye og der hele søskenflokken (eller alle guttene) tar over drikkevanene. Synes forøvrig at jeg ser mest av det siste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...