Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg satt og så på Titanic i går, på hvordan de fra overklassen "moret" seg i forhold til de som reiste på 3. klasse. Sistnevnte hadde det absolutt morsommere. De bemidlede hadde det nok hyggelig på sin måte, men altså - det så bare så utrolig mye morsommere ut et par dekk lenger nede.

Det slo meg at disse overklassemenneskene kanskje måtte holde sin "stif upper lip" for en hver pris, og dermed heller ikke kunne ha det hysterisk morsomt av frykt for å bli tatt for vulgære...

Og så trakk jeg parallellene inn i vår tid, og dette Oslofenomenet med øst- og vestkant, og det faktum at østkantsfolk blir sett på som mer "Harry" enn vestkantsfolk. Er dette et resultat av de som anser seg som litt finere er så pretensiøse at de ikke makter å slå ut håret og sette tenna i tapeten av frykt for hva andre skal mene og tro om dem?

Kjør debatt!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Vel, her i Norge er i det minste revejakt et fenomen på tvers av klasser, i motsetning til i Storbritannia.

Skrevet (endret)

Jeg er fra landet og arbeiderklassen, men er samboer med en som både geografisk og økonomisk er på et helt annet plan enn meg. De kler seg om til middag, f eks..

Jeg kan slett ikke si at jeg kjenner meg igjen i det du nevner, men det skal sies at hans familie er forholdsvis lite pretensiøse til tross for villa i åsen og fet bankkonto.. Det er stor forskjell på å være blant overklassen, og det å føle seg "finere".

Ellers er jeg helt enig med deg, det er mye morsommere å være harryfull enn å spise åtteretters middag på bagatelle. Men det morsomste er kanskje en kombinasjon.. :ler:

Endret av Newt
Gjest Gjest
Skrevet

Den store forskjellen på titanic-klassemønsteret og dagens klassemønster, er at økonomi og besteborgerlighet ikke lenger går hånd i hånd. Men vi har i høyeste grad et klassesystem i dagens samfunn også.

Hva er det som er definerer klassene mest i Norge idag da? Er det stil, eller er det penger? Har vi flere klassesystemer?

Gjest lurven
Skrevet

vestkantfolk er bare pretensiøse på utsiden. den eraringen jeg har med vestkantfolk er at de er villere enn østkanfolk

Gjest Barmfager
Skrevet

Hei mysan. Jeg bor på østkanten. Og her vil jeg bygge og her vil jeg bo.

Jeg vet at mange av dem er det til en viss grad. :)

Dvs, helt til de får noen øl innabords.

De oppfører seg ofte slik du beskriver, men det tar fort slutt når alkoholen flyter.

På vestkantfester er det mye drittslenging, de snakker nedverdigende til damene der (horer, tøs, aids-hore er godt brukte ord), jentene sitter stive som pinner og tør ikke å slå seg løs før da denne berømte alkoholen inntreffer.

Ellers sier jeg meg enig med lurven. Mange av dem oppfører seg faktisk akkurat som han beskriver. De vil bare ikke innrømme det. ;)

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg er oppvokst på vestkanten og bor på en annen vestkant nå. Tror ikke jeg er så veldig "stiff upper lip"... Ingen av de jeg er sammen med er egentlig det...

Gjest Gjest
Skrevet

Det finnes jo så mye østkant og vestkant... Er østkantjente selv, og i min familie er det ikke så vanlig å slå ut håret og ikke bry seg om konvensjoner eller hva andre mener, jeg tror jeg kan defineres som lett plaget av en stiff upper lip i sosiale sammenhenger.

Mens mange "vestkantharryer" jeg vet om; slike som "bare" har penger, dyr bil, hadde tørkle i håret og solariumsfarge, er gjerne ganske utagernende til å feste og har det sikkert gøy på sine premisser. Ikke at det frister MEG. Andre igjen er mer "sofistikerte", men da er inntrykket mitt av at det har mer med kulturell og sosial tilhørighet enn en gammeldags økonomisk overklasse.

Og det er jo mange måter å ha det moro på. Selv kommer jeg aldri til å gråte over at jeg ikke danser linedans og synger karaoke og allsang til jeg stuper, for å si det sånn.

Skrevet
vestkantfolk er bare pretensiøse på utsiden. den eraringen jeg har med vestkantfolk er at de er villere enn østkanfolk

Enig med deg!

Ta deg en bytur på Grønland og i Hegdehaugsveien kl halv to en fredags kveld.

På Grønland går gutta rundt med jakke på inne og super øl. I Hegdehaugsveien står gutta med den rosa skjorten åpen, slipset i panna, og drikker gin tonic med den ene hånden og sambuca med den andre.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tror ikke vestkantfolk har det samme behovet for å agere ut behovene sine på samme måte som østkantfolkene.

Vest: vin, klassisk, jazz, storband, P2 og fikser ting. Uærlige?

Øst: svensktopp, country, rock, øl, fotball, P3 og fikser ikke ting. Ærlige?

Gjest Gjest
Skrevet
Enig med deg!

Ta deg en bytur på Grønland og i Hegdehaugsveien kl halv to en fredags kveld.

På Grønland går gutta rundt med jakke på inne og super øl. I Hegdehaugsveien står gutta med den rosa skjorten åpen, slipset i panna, og drikker gin tonic med den ene hånden og sambuca med den andre.

Felles for begge typer gutter her i Norge er følgende, begge:

- Må drikke seg til mot

- Mangler selvbevissthet

- Tenker bare på sex

- Er uinteressante

Skrevet
Felles for begge typer gutter her i Norge er følgende, begge:

- Må drikke seg til mot

- Mangler selvbevissthet

- Tenker bare på sex

- Er uinteressante

Hehehe. Sånn er jeg også, og jeg er kvinne!

Kanskje derfor jeg har det så gøy på byen? Krake søker make osv...

Gjest Gjest
Skrevet
Hehehe. Sånn er jeg også, og jeg er kvinne!

Kanskje derfor jeg har det så gøy på byen? Krake søker make osv...

Så fint for deg, da har alle gutter en drømmedame i deg :)

Skrevet

Jeg trur det er en viss forskjell ja. Nå veit jeg ikke så mye om Oslo, og har aldri vært på vestkanten, men forholda er nok ikke så mye annerledes her hjemme. Jeg kommer fra en sånn typisk konservativ småby med nokså store klasseforskjeller. Var på noen fester i ungdommen med "blanda selskap" - det var definitivt oss (arb.klasseungdommen) som hadde det morsomst, og oppførte seg mest realt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...