Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2006 #1 Skrevet 22. mai 2006 Noen her som har vannstoppventli i boligen sin? Vi hadde bestemt oss for å montere en sånn ventil, men har nå vurdert det litt nærmere og begynner å helle mot å droppe det. Noen som har erfaring med sånn ventil her? http://www.sikkerhetsbutikken.no/Gjensidig...020(Gjensidige)
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2006 #2 Skrevet 22. mai 2006 Da jeg pusset opp kjøkkenet og badet monterte rørleggeren stoppekraner. En til oppvaskmaskinen, en til vskemaskinen og en som stopper alt vann.
Gjest Gjest_Husbygger_* Skrevet 21. januar 2008 #3 Skrevet 21. januar 2008 Dette lurer jeg også på - en gammel tråd men jeg henter den opp igjen! Har opplevd vannlekkasje i huset tidligere og synes det virker betryggende med et slikt system - koster ikke så mye heller.. Noen som har erfaringer med dette systemet eller tilsvarende? http://www.sikkerhetsbutikken.no/product/1...Basispakke.html
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2008 #4 Skrevet 21. januar 2008 Dette lurer jeg også på - en gammel tråd men jeg henter den opp igjen! Har opplevd vannlekkasje i huset tidligere og synes det virker betryggende med et slikt system - koster ikke så mye heller.. Noen som har erfaringer med dette systemet eller tilsvarende? http://www.sikkerhetsbutikken.no/product/1...Basispakke.html Er jeg som er trådstarter. Vi har ikke installert, men jeg kan fortelle hvorfor vi har droppet det. Ventilen skal stilles inn på å sjekke trykket en gang i døgnet. Dvs. at det faktisk kan stå å renne i langt over 23 timer før vannet kuttes hvis man er maks uheldig. Da så vi rett og slett ingen vits med den. Hvis vi er lenger borte enn en vanlig dag + litt ekstra legger vi heller til oss vanen med å skru av stoppekrana - så da er det ingen vits med vannstoppeventil for oss. Den dagen det kommer et system som stopper vannet nesten med en gang det skjer en lekkasje, skal vi montere på rappen. Sånn systemet er nå, fremstår det som falsk trygghet.
Gjest Gjest_Husbygger_* Skrevet 22. januar 2008 #5 Skrevet 22. januar 2008 Skjønner hva du mener og har tenkt på det men tror likevel det kan være nyttig. Det er ikke alltid at vannet kommer strømmende på én gang og lager stor skade med en gang. Vi opplevde en vannlekkasje som stod og dryppet kanskje i flere måneder før det ble oppdaget (skjult i sjakten). Tenker at dersom vi hadde hatt et slikt system ville vi forhåpentligvis blitt varslet om denne lekkasjen pga. trykkendring innen 24 timer og skadene ville vært minimale.. Dessuten så legger man jo ut følere som varsler og stopper vannet med en gang de blir berørt av vann feks. ved oppvaskmaskinen. Så jeg hører fortsatt gjerne fra andre som har installert noe slikt.
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2008 #6 Skrevet 22. januar 2008 Ventilen skal stilles inn på å sjekke trykket en gang i døgnet. Dvs. at det faktisk kan stå å renne i langt over 23 timer før vannet kuttes hvis man er maks uheldig. Da så vi rett og slett ingen vits med den. Det der blir ikke helt riktig. Det stemmer at magnetventil tar en trykksjekk én gang i døgnet. Da stanses vannet i ett minutts tid for å utføre teste. Dette er for å oppdage drypplekkasjer og lekkasjer i skjulte rør. Større lekkasjer på kjøkken, bad og andre våtrom blir oppdaget mye raskere (minutter, ikke timer) enn 24 timer pga sensorene som legges ut i våtrommene. Blir sensorene våte, stenges vannet. Vi har ikke stoppventil i dag, men vi skal få det montert når vi får inn rørlegger i forbindelse med at vi pusser opp badet senere i år.
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2008 #7 Skrevet 22. januar 2008 Det der blir ikke helt riktig. Det stemmer at magnetventil tar en trykksjekk én gang i døgnet. Da stanses vannet i ett minutts tid for å utføre teste. Dette er for å oppdage drypplekkasjer og lekkasjer i skjulte rør. Større lekkasjer på kjøkken, bad og andre våtrom blir oppdaget mye raskere (minutter, ikke timer) enn 24 timer pga sensorene som legges ut i våtrommene. Blir sensorene våte, stenges vannet. Vi har ikke stoppventil i dag, men vi skal få det montert når vi får inn rørlegger i forbindelse med at vi pusser opp badet senere i år. Hvor/hvordan plasseres de sensorene rundt omkring da?
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2008 #8 Skrevet 22. januar 2008 Skjønner hva du mener og har tenkt på det men tror likevel det kan være nyttig. Det er ikke alltid at vannet kommer strømmende på én gang og lager stor skade med en gang. Vi opplevde en vannlekkasje som stod og dryppet kanskje i flere måneder før det ble oppdaget (skjult i sjakten). Tenker at dersom vi hadde hatt et slikt system ville vi forhåpentligvis blitt varslet om denne lekkasjen pga. trykkendring innen 24 timer og skadene ville vært minimale.. Dessuten så legger man jo ut følere som varsler og stopper vannet med en gang de blir berørt av vann feks. ved oppvaskmaskinen. Så jeg hører fortsatt gjerne fra andre som har installert noe slikt. Vet ikke hva vannlekkasjen gikk ut på, men var det i vannrør så vil rør-i-rørsystem forhindre sånne problemer, for de som har sånt system da.
Gjest ss Skrevet 23. januar 2008 #9 Skrevet 23. januar 2008 Jeg har akkurat oppdaget vannlekkasje fra varmtvannsbeholderen på kjøkkenet. Det fosset ikke ut, men det drypte. Da deler av listverket ble revet pga lekkasjen så var det tydelig at her har det vært lekkasje tidligere eller at det har vært en mindre lekkasje over tid. Jeg skal love deg at det ikke er særlig morsomt å måtte rive gulv, vegger og deler av kjøkkeninnredningen. Alt av teknisk utstyr som kan varsle/forhindre en lekkasje er av verdi. Jeg er villig til å betale for å slippe en sånn situasjon igjen.
Gjest Sesselja Skrevet 23. januar 2008 #10 Skrevet 23. januar 2008 Jeg skrev en sak om vannstoppventiler for Viivilla.no i forrige uke. Legger ved en lenke om noen er interessert i å lese mer. PS: Et poeng som ikke er nevnt i tråden er at riktig montert vannstoppventil kan gi 20% rabatt på boligforsikringen. Dvs at utgiftene forbundet med monteringen sparer seg inn over noen år.
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2008 #11 Skrevet 23. januar 2008 Jeg skrev en sak om vannstoppventiler for Viivilla.no i forrige uke. Legger ved en lenke om noen er interessert i å lese mer. PS: Et poeng som ikke er nevnt i tråden er at riktig montert vannstoppventil kan gi 20% rabatt på boligforsikringen. Dvs at utgiftene forbundet med monteringen sparer seg inn over noen år. Det er sant, men spørsmålet er om det gir falsk trygghet all den tid trykket kun sjekkes en gang pr døgn. Jeg synes produktet er for dårlig nettopp pga det - da spiller ikke prisen noen rolle. Men jeg skal lese artikkelen din, for info rundt dette er interessant. Nå har jeg glemt hvor stor del av forsikringsutbetalinger som skyldes vannskader, men det er mye.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 23. januar 2008 #12 Skrevet 23. januar 2008 Sitat fra artikkelen: Da stenges vannet i litt over et minutt. Da jeg sjekket dette for et par år siden, var avstengingstiden en time. Det var også en av grunnene til at vi droppet planene om vannstoppventil. Vi vil ikke være uten vann en time pr døgn, selv om det blir midt på natta. Er du sikker på at dette nå er endret til et drøyt minutt Sesselja?
Gjest Sesselja Skrevet 23. januar 2008 #13 Skrevet 23. januar 2008 Er du sikker på at dette nå er endret til et drøyt minutt Sesselja? Det var de opplysningene jeg fikk av Stensrød i Gjensidige. Han har også lest gjennom teksten og har ikke korrigert setningen der det står at det tar ett minutt, så jeg kan ikke annet enn å anta at det stemmer. Det finnes også en rimeligere type lekkasjevarsler, men her varsles det ikke før det har vært kontinuerlig vannbruk i 48 timer, så vidt jeg skjønner.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 23. januar 2008 #14 Skrevet 23. januar 2008 Det var de opplysningene jeg fikk av Stensrød i Gjensidige. Han har også lest gjennom teksten og har ikke korrigert setningen der det står at det tar ett minutt, så jeg kan ikke annet enn å anta at det stemmer. Det finnes også en rimeligere type lekkasjevarsler, men her varsles det ikke før det har vært kontinuerlig vannbruk i 48 timer, så vidt jeg skjønner. Ok, da skal jeg sjekke det nærmere. Nå er det jo ikke Gjensidige, men Sikkerhetsbutikken som selger disse - så jeg tillater meg å være åpen for at han tar feil. Er den du har skrevet om i artikkelen jeg har undersøkt rundt før.
Gjest Sesselja Skrevet 23. januar 2008 #15 Skrevet 23. januar 2008 Ok, da skal jeg sjekke det nærmere. Nå er det jo ikke Gjensidige, men Sikkerhetsbutikken som selger disse. Vel... Sikkerhetsbutikken ER Gjensidige : Sikkerhetsbutikken ble etablert av Gjensidige Forsikring i 1995 med formål å hjelpe kundene til å redusere skader. (...) Sikkerhetsbutikken er organisert i Sikkerhetspartner, som eies og drives av Gjensidige Forsikring. Men for all del, undersøk gjerne dette nærmere. Det kan jo være at jeg har tatt feil, og da er det bare fint om det blir korrigert. Personlig kommer jeg nok til å få montert vannstoppventil med tid og stunder. For min del er det bedre med tryggheten i at skjulte drypplekkasjer blir oppdaget og store oversvømmelser blir stanset - selv om det skulle finnes et snev av falsk trygghet i dette - enn å ha ingen trygghet i det hele tatt.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 23. januar 2008 #16 Skrevet 23. januar 2008 Vel... Sikkerhetsbutikken ER Gjensidige : Nei, Sikkerhetsbutikken eies av Gjensidige, og det er noe helt annet. Hvis du har snakket med en ansatt hos Gjensidige, har du ikke snakket med en ansatt hos Sikkerhetsbutikken. Vel... Sikkerhetsbutikken ER Gjensidige : Men for all del, undersøk gjerne dette nærmere. Det kan jo være at jeg har tatt feil, og da er det bare fint om det blir korrigert. Ja, jeg skal sjekke dette nærmere. I sin tid var vi også i kontakt med leverandøren. Så jeg tør å påstå at jeg vet hva jev skriver her. Hvorfor sjekket ikke du fakta opp mot leverandøren? Personlig kommer jeg nok til å få montert vannstoppventil med tid og stunder. For min del er det bedre med tryggheten i at skjulte drypplekkasjer blir oppdaget og store oversvømmelser blir stanset - selv om det skulle finnes et snev av falsk trygghet i dette - enn å ha ingen trygghet i det hele tatt. (Vanskelig dette visst) Man har selvfølgelig trygghet hvis selv om man vet at man ikke ahr vannstoppventil, nettopp for at man da kan forholde seg til det. Vet ikke helt om du kjenner særlig til rørleggerarbeid, men rør-i-rør-systemet er bl.a. noe som forhindrer drypplekkasjer fra selve vannrørene. Drypplekkasje fra koblinger i forbindelse med kraner og wc forhindres ved skikkelig jobb. (men er du ukjent med den type jobb, fører det ingen vei å diskutere akkurat det. Som jeg har skrevet før, så er ankepunktet dette med om det kun sjekkes en gang pr døgn.
Gjest Sesselja Skrevet 24. januar 2008 #17 Skrevet 24. januar 2008 Vet ikke helt om du kjenner særlig til rørleggerarbeid, men rør-i-rør-systemet er bl.a. noe som forhindrer drypplekkasjer fra selve vannrørene. Drypplekkasje fra koblinger i forbindelse med kraner og wc forhindres ved skikkelig jobb. (men er du ukjent med den type jobb, fører det ingen vei å diskutere akkurat det. Som jeg har skrevet før, så er ankepunktet dette med om det kun sjekkes en gang pr døgn. Nei, det er ikke vanskelig. Nå må du legge merke til at jeg skriver hva jeg PERSONLIG ønsker å gjøre. Det er forskjell på personlige ønsker for eget hjem og generelle anbefalinger for alle og enhver. Angående rør-i-rør: dette gir en trygghet hvis det er riktig utført. Dessverre har det vært mange tilfeller hvor det ikke er tilfelle. Angående intervjuobjektet: Stensrød er ikke bare Gjensidiges ekspert på vannskader, men han var i sin tid med på å forme våtromsnormen, og har selv vannstoppventil i egen bolig og snakket i dette intervjuet om ventilen ut i fra sine erfaringer både som fagmann og forbruker. Men for all del: jeg legger meg ikke opp i hva dere gjør med hjemmet deres. Jeg poengterer igjen bare at dette er noe JEG ønsker å ha i EGEN bolig den dagen vi makker oss til å gjøre noe med bad og våtrom. Hver og en står fritt til å velge, uansett hva du eller jeg måtte mene om den tryggheten/ikke-tryggheten en vannstoppventil gir. Jeg lenket til artikkelen jeg skrev fordi det kanskje kunne være opplysende å lese litt om hva vannstoppventil er, for de som ikke har hørt om dette før. Men det er fint med en liten debatt om slike ting her inne, så får man fremhevet både de positive og negative sidene ved produkter og tjenester.
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2008 #18 Skrevet 24. januar 2008 Angående intervjuobjektet: Stensrød er ikke bare Gjensidiges ekspert på vannskader, men han var i sin tid med på å forme våtromsnormen, og har selv vannstoppventil i egen bolig og snakket i dette intervjuet om ventilen ut i fra sine erfaringer både som fagmann og forbruker. Men like fullt ER ikke Sikkerhetsbutikken Gjensidige. Fint hvis det han skal ha sagt stemmer. Det er motstridende i forhold til den infoen jeg fikk fra Sikkerhetsbutikken og leverandør for to år siden, men fint om det har vært en utvikling. Ellers vil jeg tro det er åpenbart at det er langt mer å stole på når man sjekker opp info mot de som har den beste kunnskapen på de produktene man skal omtale. Når det gjelder rør-i-rør, så blir det systemet trykktestet før bruk, så at rørene er tette vet man utmerket godt. Ellers er jo også ytterrøret en sikkerhet for vannlekkasjer, er jo det som er poenget med rør-i-rør- Hvis du skaffer deg litt mer kunnskap om dette vil du nok lære ett og annet som kan være interessant. Når det gjelder artikkelen, er det helt fint med sånn info - forutsatt at den stemmer. Jeg synes kanskje du har vært litt grunn i å hente inn info.
Gjest Gjest_trond_* Skrevet 28. januar 2008 #19 Skrevet 28. januar 2008 Men like fullt ER ikke Sikkerhetsbutikken Gjensidige. Fint hvis det han skal ha sagt stemmer. Det er motstridende i forhold til den infoen jeg fikk fra Sikkerhetsbutikken og leverandør for to år siden, men fint om det har vært en utvikling. Ellers vil jeg tro det er åpenbart at det er langt mer å stole på når man sjekker opp info mot de som har den beste kunnskapen på de produktene man skal omtale. Når det gjelder rør-i-rør, så blir det systemet trykktestet før bruk, så at rørene er tette vet man utmerket godt. Ellers er jo også ytterrøret en sikkerhet for vannlekkasjer, er jo det som er poenget med rør-i-rør- Hvis du skaffer deg litt mer kunnskap om dette vil du nok lære ett og annet som kan være interessant. Når det gjelder artikkelen, er det helt fint med sånn info - forutsatt at den stemmer. Jeg synes kanskje du har vært litt grunn i å hente inn info.
Gjest Gjest_trond_* Skrevet 28. januar 2008 #20 Skrevet 28. januar 2008 Vi har lagt inn vannstopper fra FRAPO. Denne fungerer på en enklere måte enn den til Gjensidige. Den føler etter vannsøl hele tiden og holder vannet stengt inntil du åpner det igjen. Og ved å legge følere alle steder hvor vannsøl kan oppstå, vil alle rum med vann og som ikke har sluk bli overvåket kontinuerlig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå