Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2006 #1 Skrevet 22. mai 2006 har et barn på 12 år som er plaget av migrene med jevne mellomrom.skal nå til legen.hadde vært kjekt å få høre fra dere som har erfaringer med migrene hos barn.
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2006 #2 Skrevet 22. mai 2006 Min datter på 9 har migrene, å ifjor sommer var hun til utredning på barneavdelingen på sykhuset. Grunnen til at jeg ville ha det utredet var fordi hun er såpass liten at jeg ikke overlater medisinering til henne enda, og skolen måtte ha legeerklæring for å kunne medisinere henne. Hun har fått med seg et eget pledd og en liten pute som hun har på SFO. Vi har avtale med de om at hun skal ha muligheten til å legge seg ned å slappe av på et rolig sted ved anfall. Det er også greit å ha det utredet med tanke på min arbeidssituasjon. Jeg kan gå i uker i strekk med migrene, å hvis min datter også har langvarig migrene så må også jeg sykemeldes for å kunne være hjemme sammen med henne. Vet ellers ikke hvilken erfaring du søker etter, men dette var min.
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2006 #3 Skrevet 22. mai 2006 I den alderen hadde jeg migrene ca 1 gang i uken. Kaldt mørkt rom med våt klut på pannen hjalp, samt forståelse fra foreldre. Har heldigvis vokst det mer eller mindre av meg med alderen, takk og lov!!
Gjest Blackjack i.i Skrevet 23. mai 2006 #4 Skrevet 23. mai 2006 Hei du! Jeg hadde migrene selv som 12-åring, og søsteren min fikk det når hun var 9. T.o.m jeg var 14 (og fremdeles for henne) gikk det i Paracet, kaldt og mørkt rom, spybøtte og kald klut på hodet. Når jeg var 14 fikk jeg sterkere medikamenter som hjalp mot selve anfallet og ikke bare mot smerten. Er ikke så mange leger som er flinke med barn+migrene, og ikke vet jeg hvor du bor, men dette stedet har en veldig flink nevrolog (bare få henvisning fra fstlegen). Hun er også på Volvat i Oslo. Finnes sikkert flere nevrologer som er flinke med barnemigrene, du kan jo også ta kontakt med Norges Migreneforbund og spørre hva/hvem de anbefaler. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2006 #5 Skrevet 23. mai 2006 takk for svar. ser nesten ut som det ikke er noe å gjøre med?ser jo det er flere som legger seg ned å venter/sover til det er over. det er nok 1 gang i uka her også,mer eller mindre.derfor tenkte jeg at medinisering hadde vært noe å prøve i alle fall.jeg gir ikke paracet for det innbiller jeg meg ikke hjelper.bør vel prøve... skal se hvilket tilbud de har her i byen(trondheim).vet jo aldri. de medikamentene som er sterkere,kan noen si noe om de?tenker på bivirkninger og sånn.
Carrot Skrevet 23. mai 2006 #6 Skrevet 23. mai 2006 ser nesten ut som det ikke er noe å gjøre med? ← Joda, jeg hr migrene flere ganger i månden ennå og har hatt det siden jeg var på den alderen selv og har tatt medisiner omtrent daglig i perioder - alikevel er det noe man kan gjøre - skrive dagbok, notere ned alt man spiser, hvor mye man sover, når man fikk anfallet og hva man hadde gjort den dagen osv.. Det hjalp meg i allefall - fordi da såg vi snart et "mønster" som gjorde det lettere å "unngå" ting som var triggere. Nå skaldet sies at jeg som mor "mistet" migrenen i mitt første svangerskap og var uten i mange år før den kom tilbake etter min siste fødsel - og at mye og ofte er det knyttet til den hormonelle syklus hos jenter / kvinner, derfor kan ting som p-piller og hormoner virke beroligende inn. Snakk med en spesialist og få råd, noter ned og følg med og finn ut hva barnet selv mener. Medisiner i dag er meget hurtigvirkende og ikke nødvendigvis fulle av bivirkninger - Zomig for eksempel finnes som smeltetabletter som du legger på tungen, Imigran fås som nesespray og er også hurtigvirkende, Naramig er mer langtidsvirkende og tar en stund før de får full uttelling for virkestoffene mens atter andre er ment som forebyggende. Uansett er det IKKE hjelp i å ta paracet hvis du har migrene.. og å la være å medisinere er ikke noe særlig alternativ da det kan trigge styrken i anfallene til å tilta i styrke og regelmessighet.. Lykke til.
Thomasine Skrevet 25. mai 2006 #7 Skrevet 25. mai 2006 Uff... Vet hvordan barnet ditt har det... Jeg hadde migrene til jeg var omtrent 12 år. Fram til da tror jeg at jeg kanskje hadde det 1-3 ganger i mnd, og det jeg husker best var at jeg totalt mistet sidesynet mitt . Det ble slik "prikking" man kan se på skjermen når det ikke er signaler... Synet ble smalere og smalere og jeg gikk alltid hjem og la meg i et mørkt kaldt rom. Heldigvis har jeg ikke hatt det mange gangene i voksen alder ("bank i bordet"), men min bror har fått det først i voksen alder... Jeg føler med barnet ditt og alle andre barn og voksne som sliter med migrene...
Lourdes Skrevet 25. mai 2006 #8 Skrevet 25. mai 2006 (endret) Jeg har vært plaget av migrene siden 5 års alderen (det er hvertfall da vi/jeg ble obs på det). Fikk bare paracet, legge meg i senga og for Guds skyld spybøtte. Jeg hadde senga ca 3 meter fra nærmeste do, men rakk aldri lenger enn å reise meg opp fra senga. Hadde sterke anfall minst en gang i uka tenker jeg. Husker ennå hvordan jeg gråt og hadde lyst til å bare kappe av meg hodet (!). Anfallene var mye verre en de jeg har nå som voksen. Tips: Vær nøye med at barnet får måltider til faste tider. Paracet og hvile er også lurt. Vern henne fra unødvendig stress. Jeg tror mine anfall ofte ble utløst av stress/bekymringer (hadde mye problemer/krangler i familien). Jeg vet ikke hvordan det er nå, men da jeg var liten fantes det lite migrene medisiner og de som var ville de ikke gi meg siden jeg var så liten. Hadde det vært min datter og i dag med dagens medisiner, ville jeg insistert på å gi henne det. Jeg føler at mye av min barndom ble preget av migrenen. I dag er det lettere å leve med den fordi jeg kan ta medisiner som fjerner migrenen (gjør ikke paracet, bare demper smerten). Kom på litt mer: Ikke for å skremme deg men siden migrene kan ha samme symptomer som blant annet hjernesvulst, er det viktig med skikkelig utredning. Husker jeg var på blant annet Rikshostpitalet for "skanning" av hodet. Endret 25. mai 2006 av Lourdes
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå