Gå til innhold

bordplassering

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_laika_*
Skrevet

hei

vi har fått gjeste lista vår og skal begynne å tegne opp hvor vi vil gjestene skal sitte....

men så er spørsmåle om det er noen regler for hvor gjestene skal sitte?

sånn som foreldre..... og forlovere og ikke minst toastmaster....

takker til alle som har peiling....

hislen laika

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Når det gjelder foreldre og toastmaster så får andre svare, men jeg har et lite synspunkt...

Var i bryllup for en stund siden og fikk til min store glede sitte ved siden av min mann :) Vi pratet litt om dette ved bordet og alle var enige om at det var supert at ektefolk og samboere ble plassert med partneren. Kjekt å kunne "knipe" litt på min mann under talene, blir fort litt sentimental ;)

synes ikke bryllup er riktig tid og sted for å skulle plassere vilt fremmede ved siden av hverandre for å "bli kjent". Nå hadde jeg min mann på ene siden og totalt ukjente på andre. Grei løsning.

Gjest Gjest
Skrevet
Når det gjelder foreldre og toastmaster så får andre svare, men jeg har et lite synspunkt...

Var i bryllup for en stund siden og fikk til min store glede sitte ved siden av min mann :) Vi pratet litt om dette ved bordet og alle var enige om at det var supert at ektefolk og samboere ble plassert med partneren. Kjekt å kunne "knipe" litt på min mann under talene, blir fort litt sentimental ;)

synes ikke bryllup er riktig tid og sted for å skulle plassere vilt fremmede ved siden av hverandre for å "bli kjent". Nå hadde jeg min mann på ene siden og totalt ukjente på andre. Grei løsning.

ja sånn sett er jeg helt enig med deg..... vi vil sette sammen ektepar og samboere... men lurte jo litt extra på hvor forlovere m/følge skla sitte og toastmaster.. han er alene.... og om hvor våre foreldre skal plasseres

Skrevet

du skal plasere folk slik at alle har noen å hygge seg med mener jeg da...

Men du - har du fått svar fra alle? råder deg til å ikke begynne før du har fått d, blir ofte mye ekstraarbeid med mye endringer..

Hovedregler;

(egentlig):

gommens mor - brudens far - bruden - brudgommen - brudens mor - gommens far

vi valgte å ha våre forldre sammen, ikke at de hadde hveranre til bords.

Forlovere med følge så nærme at du får kontakt og at de lett kan hjelpe. Fe.ks på første plass på innsiden av hesteskoen.

Toastmaster - slik at alle kan se han oh han lett kan reise seg - f.eks på enden

håper d var litt hjelp...

Skrevet

Den tradisjonelle måten å plasere foreldre på er:

BGs mor, B far, B, BG, Bs mor, BGs far

Men nå er det ogås blitt vanlig med:

Bs mor, Bs far, B, BG, BGs mor, BGs far

B=brud, BG=brudgom

Toastmaster bør sitte synelig. Det vil si at han skal kunne ha øyekontakt med brudeparret mens de sitter, så det kan bli gitt tegn og beskjeder. Når han reiser seg for å snakke skal han stå slik at alle kan se ham, og at han ikke har ryggen til noen. Det pleier å bety i øverste hjørne av rommet et sted.

Forloverene skal tradisjonelt ha hverandre til bords, men her er det også lov å sette dem sammen med egen partner. De bør helst sitte sammen, og i nærheten av brudeparret (men ikke nødvendigvis ved hovedbordet). Hvis du vet at de skal holde taler kan det også være greit at de ikke står med ryggen til noen når de reiser seg.

Skrevet (endret)

Og så kan det være greit å huske på at dersom det er servering, så bør toastmaster kunne ha kontakt med kjøkkenbetjeningen på en enkel måte.

For oss avgjorde dette hvilken side av hesteskoen han måtte sitte på.

Mine foreldre kom faktisk med det innspill at i bryllup er det meningen at gjestene skal bli kjent med hverandre, og at familiene skal bli kjent. (Det er derfor foreldrene har hverandre til bords.) Sikkert også derfor forloverene skal ha hverandre tilbords.

Vi ønsket å passe på at alle gjestene hadde noen de kjente i nærheten, mens foreldrene våre mente at så lenge de hadde egen partner, så var ikke det så farlig.

Det ble et kompromiss mellom tradisjon og hvem som vil trives sammen med/kjenner hvem.

Er forresten veldig fornøyd med plasseringen av folk, nå som jeg er ferdig med den. Håper bare alle koser seg like mye som vi ønsker at de skal!

Endret av Sensommerbruden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...