Gå til innhold

Navneendring og bryllupsreise

Fremhevede innlegg

Gjest Aurora Vaniljesaus
Skrevet
Men de reglene gjelder hvis det er vanlige etternavn. Er det ferre enn 200 som har navnet kan man ikke ta det selvom man har bodd sammen. Da må man enten giftes til det eller så må alle som har det signere at det er greit eller noe sånt.....

Gifte og samboende (folkeregistrert på samme adresse i minst to år) har de samme "rettighetene" til å kunne ta hverandres navn.

Ubeskyttede etternavn (navn mist 200 nordmenn har) kan hvem som helst bytte til når som helst.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bytta til sambos etternavn da vi ble foreldre fordi vi ønsket å ha samme etternavn, hans var også beskyttet men vi hadde barn sammen så da var det ikke noe problem (og som nevnt tidligere her har man bodd sammen i 2 år kan man endre uansett så vidt jeg husker).

• 2 uker senere...
Skrevet

Men for de som gifter seg i utlandet....de MÅ reise på gammelt navn de sant?

Jeg kan vel ikke reise ned som frøken X og hjem som fru Y.

Jeg er som en annen sier her, en sånn som ikke vil signere med gammelt navn når jeg først har vært gjennom vielsen, men jeg har kanskje ikke noe valg....??

Anyone??

Skrevet

Du må ha flybilletter og pass i 1 navn ja. Så da må du velge. Enten endrer du navnet før du drar ellernår du kommer hjem.

Jeg skulleogså gjerne brukt mitt nye navn fra vielsesdagen,men det funker jo ikke. Siden jeg ikke vil ta det før vi gifter oss får jeg bare vente til vi kommer hjem.

Skrevet

Jeg bytter også til et navn færre enn 200 personer innehar, og vil bytte ved vielsen.. (Uproblematisk å få signatur av alle med navnet dersom det trengs) Men jeg har gammel type pass. Så da kan jeg kanskje få til å ha mitt nye navn på bryllupsreisen da :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...