Gå til innhold

Navneendring og bryllupsreise

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei .Går det ann og reise på bryllupsreise dagen etter bryllupet, uten å måtte kjøpe nytt pass. Man må jo faktisk ikke ha nytt bankkort og førerkort selv om man bytter etternavn. Er det noen andre som har gjordt dette. Hva kan isåfall skje hvis jeg reiser på pass med tidligere etternavn?

Hvis jeg venter til etter bryllupsreisen med å endre navn så får jeg ikke mitt nye navn med på vigselsattesten, og det vil jeg gjerne. Men er såååå blakk for tiden med bryllup og husbygging at 1000 kroner for nytt pass er mye penger akkuratt nå.

Noen som vet??

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei .Går det ann og reise på bryllupsreise dagen etter bryllupet, uten å måtte kjøpe nytt pass. Man må jo faktisk ikke ha nytt bankkort og førerkort selv om man bytter etternavn. Er det noen andre som har gjordt dette. Hva kan isåfall skje hvis jeg reiser på pass med tidligere etternavn?

Ja det går an å reise med gammlet pass, men da må også flybillettene være bestilt i ditt gamle navn.

Navnet i passet og på flybilletter MÅ være det samme.

Skrevet
Navnet i passet og på flybilletter MÅ være det samme.

Henger meg på Yamaha, og bekrefter at dette er det viktigste! Pass og flybiletter i SAMME navn, ellers vil du få problemer.

(Hvis du ikke informerer flyselskap/reiseselskap, så vil de jo heller ikke vite at du har byttet navn, og dermed vil de heller ikke bry seg.)

Har tenkt å gjøre dette selv.

Skrevet

Navn på alle papirer bør være det samme på reise - pass og billetter må helt klart være i samme navn, ellers kommer du trolig ikke med flyet, men også kredittkort, hotellrom osv. Alle selskaper som driver i reiseliv har fått instruks om å være supernøye på sånt, bl.a. pga terrorfare... Det kan bli riktig ubehagelig for deg dersom det overhodet kan reises tvil om din identitet/egentlige navn på en utenlandsreise. NOK 1000 er i det perspektivet ikke så mye penger synes jeg.

Skrevet
Navn på alle papirer bør være det samme på reise - pass og billetter må helt klart være i samme navn, ellers kommer du trolig ikke med flyet, men også kredittkort, hotellrom osv. Alle selskaper som driver i reiseliv har fått instruks om å være supernøye på sånt, bl.a. pga terrorfare... Det kan bli riktig ubehagelig for deg dersom det overhodet kan reises tvil om din identitet/egentlige navn på en utenlandsreise. NOK 1000 er i det perspektivet ikke så mye penger synes jeg.

Joda, men det tar to uker å få nytt pass!

For de fleste av oss er det bedre å ta bryllupsreisen i "gammelt navn", og endre det som skal endres i ettertid.

Tidligere var det en enkel prosedyre å få endret etternavn i et allerede eksisterende pass. (Tror til og med det var gratis...) Idag er de fleste pass maskinlesbare, og det er derfor ikke lenger mulig å endre navn i passet.

Så skal du på bryllupsreise rett etter bryllupet, bestill reisen i ditt nåværende navn, og endre pass og kredittkort etter reisen.

Så slipper du problemer.

Skrevet

Jeg venter rett og slett med navneendring til etter bryllupsreisen. Så slipper jeg alt styret. Som du sier vil jo da ikke det nye navnet mitt stå i vigselspapirene, men so be it...

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg venter rett og slett med navneendring til etter bryllupsreisen. Så slipper jeg alt styret. Som du sier vil jo da ikke det nye navnet mitt stå i vigselspapirene, men so be it...

Jeg søkte om navneendring fra bryllupsdatoen og det fikk jeg. Vi reiste på bryllupsreise 1 uke senere. Byttet ikke navn på noen papirer. Selv om navnet ditt endres i Folkeregisteret trenger du jo ikke det nye navnet på turen. Og ja, navn på billettene og passet må være det samme. Jeg hadde med kopi av vigselsattesten i tilfelle ( vet ikke hva) noen skulle slå meg opp på Folkeregisteret og se det står et annet navn der.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg søkte om navneendring fra bryllupsdatoen og det fikk jeg. Vi reiste på bryllupsreise 1 uke senere. Byttet ikke navn på noen papirer. Selv om navnet ditt endres i Folkeregisteret trenger du jo ikke det nye navnet på turen. Og ja, navn på billettene og passet må være det samme. Jeg hadde med kopi av vigselsattesten i tilfelle ( vet ikke hva) noen skulle slå meg opp på Folkeregisteret og se det står et annet navn der.

Skrevet

Jeg reiste med det gamle etternavnet mitt, og det gikk helt greit. Bare sørg for at du ikke skriver under på noe. Da kan en kanskje begynne å lure hvis det er et annet etternavn der. Det å skifte etternavn i pass koster forøvrig ingenting hvis du skal reise inne i Europa. Jeg gjorde det, og da skrev de bare en anmerkning på det gamle passet mitt, helt gratis :)

Skrevet
Det å skifte etternavn i pass koster forøvrig ingenting hvis du skal reise inne i Europa. Jeg gjorde det, og da skrev de bare en anmerkning på det gamle passet mitt, helt gratis :)

Merkelig, for det står på politiets hjemmesider at dette ikke kan gjøres med de nye maskinlesbare passene. :forvirret:

Skrevet
Det å skifte etternavn i pass koster forøvrig ingenting hvis du skal reise inne i Europa. Jeg gjorde det, og da skrev de bare en anmerkning på det gamle passet mitt, helt gratis :)

Merkelig, for det står på politiets hjemmesider at dette ikke kan gjøres med de nye maskinlesbare passene.  :forvirret:

Jeg måtte ha nytt pass, for jeg hadde maskinlesbart. Gratis endring av etternavn kan de bare gjøre hvis du har håndskrevet pass.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg fikk mitt nye navn i vielsesattesten, men bestilte flybilletter med mitt gamle etternavn og brukte mitt gamle pass. Hotellrom ble best til Mr. and Mrs. X. Vi reiste til USA ca ett år etter 11.sept og hadde ingen problemer. For sikkerhets skyld hadde vi med en kopi av vielsesattesten.

Skrevet (endret)

Leverte nylig inn prøvingspapierene og navneendringsskjemaet hos folkeregisteret, og damen sa at det var lurt å få endret pass og sånn før vi reiser (vi drar på bryllupsreise 3 uker etter vielsen), i tilfelle man blir sjekket ekstra nøye. Navneendringen skal gjelde fra etter vielsen. Bryllupsreisen er bestilt i mitt gamle navn, og det står jo i passet også. Rekker jeg å få endret det før vi drar? Husker ikke hvor lang tid det tar å få nytt pass, ellers så er det kanskje ikke så farlig hvis jeg har med en kopi av vielsesattesten på reisen? Men hvis jeg får meg nytt pass før vi drar, må jo reisebyrået endre navnet i bestilingen, og det blir kanskje vanskelig..? :klø: Har hørt om mye tull når det gjelder endring av navn på billetter.

Endret av Cupcake
  • 6 måneder senere...
Skrevet

jeg drar denne opp igjen..

kan jeg sørge for og få bestillt nytt pass, kredittkort og andre opplysninger om meg i mitt nye etternavn som gjelder fra vielsen og bestille bryllupsreise,flybiletter og rom i mitt nye navn?slik at jeg ikke trenger og bruke mitt gamle navn?

etternavn er big deal for oss begge, vi vil gjerne være offisiellt mr. and mrs fra vielsen...jeg vil ikke bruke mitt gamle navn på bryllups reise, ikke spør hvorfor, det bare er sånn..

Skrevet

Bare lurer...bytter dere alle til "vanlige" etternavn? Både jeg og sambo har beskyttede navn - dvs at jeg kan ikke ta hans om ikke vi gifter oss og jeg må vise frem vigselsattest.

Vi får ikke vigselsattesten før 1 mnd etter bryllupet ca...men jeg kan vel skrive i papirene at endringen skal offesielt gjelde fra 1 mnd tilbake likevel?

Skrevet
jeg drar denne opp igjen..

kan jeg sørge for og få bestillt nytt pass, kredittkort og andre opplysninger om meg i mitt nye etternavn som gjelder fra vielsen og bestille bryllupsreise,flybiletter og rom i mitt nye navn?slik at jeg ikke trenger og bruke mitt gamle navn?

etternavn er big deal for oss begge, vi vil gjerne være offisiellt mr. and mrs fra vielsen...jeg vil ikke bruke mitt gamle navn på bryllups reise, ikke spør hvorfor, det bare er sånn..

Du får i allefall ikke pass i et nytt etternavn som ikke står i folkeregisteret når du søker.

Det er først når du HAR endret navn at du kan søke om pass i nytt navn.

Er det et alternativ å skifte etternavn "på papiret" en mnd før bryllupet, og på den måten rekke å få nytt pass i nytt navn?

Gjest Cosmic Girl
Skrevet

Vi søkte om nytt navn på forhånd. Men fikk beskjed fra Folkeregisteret at vi ikke fikk bytte navn før de hadde mottatt vigselsattesten, noe de jo ikke før får etter bryllupet.

Så til tross for at vi var lovet at dette skulle gå greit, tok det 7 uker fra vi giftet oss til navnene var endret. Deretter var det å få nye pass, som tok ytterligere en del tid.

Vi reiste imidlertid i "gamle navn", og jeg har ikke engang fått endret bankkort, førerkort, etc enda... Så hos oss er det fortatt litt gammelt og litt nytt

Ville ikke tørre å bestille flyreise, etc i nye navn når man skal reise relativt rett etter bryllupet

Skrevet

Jeg fikk skiftet navn før bryllupet (et par dager, i følge attesten min)

Vi trengte ikke vigselsattest.

Var nok å ha samme folkeregistrerte adresse i x år, eller hvordan det nå enn var...

Skrevet

Men de reglene gjelder hvis det er vanlige etternavn. Er det ferre enn 200 som har navnet kan man ikke ta det selvom man har bodd sammen. Da må man enten giftes til det eller så må alle som har det signere at det er greit eller noe sånt.....

Det orker ikke jeg så da får jeg heller bare vente 1 mnd eller 2 før jeg offesielt heter det samme som han...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...