Gå til innhold

Sparer dere strøm?

trifolii

Sparer dere på strømmen?  

1. 1. Sparer dere på strømmen?

• Nei, jeg sparer ikke på strømmen.
      9
    • Ja, jeg sparer for at regninga ikke skal bli for stor
      20
    • Ja, jeg sparer for å ta min del av ansvaret.
      10

Anbefalte innlegg

Det har vært skrevet mye om strømprisene her inne de siste dagene. Men blir det med pratet, eller gjør dere noe aktivt for å kutte forbruket?

Og hvorfor gjør dere det i såfall? For å spare penger sånn at neste strømregning ike blir helt uoverkommelig. Eller for å spare strøm, sånn at vi slipper å importere forurensende strøm fra andre land, legge flere vassdrag i rør, innføre kvoteordninger osv...

Selv sparer jeg strøm, og det er mest pga det siste. Jeg er heldig, og har få utgifter, og grei økonomi, så regninga skal jeg nok klare uansett (stor regning er ikke noe mål da!!). Men jeg synes det er et poeng å få ned forbruket for å unngå uheldige følger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi bruker ikke mye strøm - joda, vi har sentralfyr - og selv om ikke den kommer på vår regning, så... har vurdert å slå av pc-en om natten - det gjorde jeg alltid før, men så var den noen nerder her inne som sa at det var lurere å ha den på...

Nuvel - vi har ikke varmekabler noe sted - så lys og tv er det eneste vi kan spare på.

Men - jeg stiller meg undrende til energiminsiterens oppfrodring om å fyre med ved. Her for noen år siden var det så om å gjøre å ikke forurense, så de delte ut en tusing eller noe til alle som leverte inn vedovnen sin. Jeg hadde da en gammel, nydelig kamin og vurderte det ikke en gang - ved eller koks var helt utmerket. Nå har vi dessverre ikke pipe, så vi kan ikke om vi vil, men - som sagt - hva regjeringen vil i år er noe annet om noen år - så ikke brenn alle broer vedr. fyring i hvert fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

vi har ei kamin vi, som vi forsåvidt kan fyre i, men da den ikke er tett har vi ikke gjort det (det vil ryke inn nemlig) Vi har ikke ved!

Oppvarminga foregår ved elektrisitet. Vi kunne sikkert ha spart strøm ved å anskaffe ved, men det er ikke så lett å gjøre sånn helt uten videre... Og altså må vi få reparert kamina også... Vi har uansett en lav innetemperatur hele dagen nå om vinteren (våkner jo til 14 grader! får det knapt over 20 i løpet av dagen, så jeg bor under pleddet)

I den grad vi sparer strøm (ja, vi tenker jo økonomisk på det, så vi sparer det vi kan, med av lys og sånn) så er det grunnet rent økonomiske formål. Vi har rett og slett ikke noen romslig økonomi akkurat nå, så reduserte regninger er en fordel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi overdriver ikke strømsparinga, men vi passer på å slå av lyset i rom vi ikke bruker, og oppvarming med strøm er det kun på natta. Ellers fyrer vi med ved, men det var jo ikke så lenge siden vi så en eller annen plass at vedfyring skulle bli forbudt pga av forurensning. Vi har ikke varmekabler eller noe sånt, så det går ikke så mye strøm heller da.

Synes strømprisene i Norge er horrible, så hva med å eksportere mindre og gi oss billigere strøm først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vokst opp delvis i utlandet, der strøm er sett mer på som enn vare enn med den selvfølgeligheten man har her i Norge. Har derfor blitt "oppdratt" til å ikke ha på unødig med varme, slå av lys osv. Kommer helt naturlig til meg.

Synes det er provoserende hvordan det sløses til tider- og at man attpåtil klager over prisene! Man bør da kunne ta konsekvensene av ens eget forbruk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver ikke med noen voldsom sparing, men vil ikke si at vi sløser så mye, heller. Uansett så går det jo mer strøm nå når julen nærmer seg. Lys på huset, julestjerner, adventstaker, julebakst etc...

Men vi fyrer i ovnen. Det er koselig, og så blir det en helt annen varme enn ved elektrisk... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Vi tenker jo på det da når vi bruker strøm, men ikke så veldig mye.

Vi fyrer med ved, og er veldig flik til å slå av lys på rom vi har vært i. Mange lamper har sparepære. Vi har også sparedusj.

Vaskemaskin, oppvaskmaskin, varmekabler bad ol er noe som vi har behov for likevell, spesielt når man har barn. Ellers så syns jeg ikke det har vært så mye strømforbruk jeg. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del driver ikke med bevisst strømsparing, men jeg slår av lys i de rom jeg ikke oppholder meg i. Når jeg gjelder varmovner, så nekter jeg å fryse i mitt eget hjem - jeg slår ikke av en varmovn får å ta på meg mere klær bare får å spare. Om dere skjønner hva jeg mener. Ellers bruker jeg peisovnen en del, det er "koselig" varme jeg foretrekker i kulda....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at jeg ikke er flink NOK til å spare strøm. Nå skal jeg gå og slå av tv`n som står på, slukke lys og skru ned varmen i alle rom vi ikke bruker og sette på en helt full vaskemaskin med klær.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går vi bevisst inn for å spare strøm. Vi har alltid full vaskemaskinen, slår av lys, har ikke varme på i rom som ikke er så ofte i bruk, slår av tv og pc, og vi har fått oss varmepumpe. Den trekker litt strøm akkurat under oppvarmingsprossessen, men bruker veldig lite for å "vedlikeholde" varmen. Men jeg kan ikke legge skjul på at jeg alltid har sett på strøm som en selvfølgelighet. Den har liksom alltid vært der, slår jeg på en bryter så kommer det lys.. Tanken på å ikke ha strøm virker ikke alltid like trivelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sparer ikke bevisst på strømmen for pengenes skyld - synes dog det er unødvendig å ha lys og varme på i rom som ikke er i bruk, elektriske apparater i gang unødvendig - om ikke for regninga så ihvertfall for brannfaren.. Vi har varmeovner på for å holde et minimum av temperatur i dagligrommene og supplerer med vedfyring. Nå er vi også så heldige å bo i en kommune med kraftverk som tilgodeser sine innbyggere med rimelig strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde

Klart jeg prøver å spare, men det er ikke alltid like lett! Har sparepærer ute, og slår av lys i rom vi ikke er i, og på do og bad og sånn. Har peis som ikke KAN brukes, så oppvarmingen er med strøm fordi jeg ikke har råd til vedovn (og det er litt surt når jeg har nesten et t mål ved osm "ber" om å bli brukt....)

Ellers kjører jeg full vaskemaskin, full oppvaksmaskin og har sparedusj - vet ikke helt hva mer jeg skal kunne gjøre... Jeg orker ikke fryse hele tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frøken Dings

Sparer vel ikke aktivt, men prøver å huske på å slukke lyset når vi går ut av et rom, og senke varmen om natta. Tørketrommelen går ikke like ofte som før, og vi kjører spareprogram på vaskemaskinen.

Vi bor i en relativt liten leilighet, så jeg tror ikke strømregningen blir så veldig brutal, egentlig. Men skulle gjerne hatt sentralfyr, det hadde vi før!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver i hvertfall til å spare strøm. Er heldig og har en ny vedovn og gratis ved. Det er den vi bruker. Varmeovnen slåes av når huset er oppvarmet. Vaskemaskinen går dessverre mye hos meg, men jeg har et program på den slik at det tar 30 min å vaske klær. Tv og pc er avslått om natten, og rom som ikke er i bruk har ikke lys eller varme på. Er spent på hvor stor neste strømregning blir............ :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest indiangranny

Hei

Ja vi prøver,men grunn av gikt trenger jeg det varmt. :evil: Ja da sulter jeg heller enn å fryse.

Vi har ikke andre alternativer i blokka her enn strøm desverre,men vi slår jo av strøm i rom vi ikke bruker da vettu

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan vel ikke akkurat påstå at det er jeg som sparer strøm, men foreldrene mine er flinke. :) Vi fyrer med ved (eller parafin dersom det er veldig kaldt over lengre tid) om vinteren, skrur tv og pc helt av, skrur ned varmen om natten, slår av lyset i tomme rom, sparedusj...

Veden er forøvrig helt gratis - jeg vet ikke hvordan det er andre steder i landet, men her i Oslo er det bare å ringe til skogvokteren ved påsketider, så får du en liten flekk oppe i skogen hvor du kan hogge det du trenger. Genial ordning spør du meg. :D

Dessuten behøver man visst ikke å ha dårlig samvittighet for å fyre heller, fordi vi importerer strøm fra bl.a. kullkraftverk i Danmark, og de forurenser mye mer enn om noen stakkars, forfrosne nordmenn tenner opp i peisen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, vi prøver i allefall.

Får nå se om det i det hele tatt gir resultater :roll:

Vi har kun en frittstående radiator i stua og en bitteliten ovn på toalettet (som er i en kald gang) Ellers prøver vi å fyre med ved i vår lille vedovn. Men det er dyrt det og. Og det var jo ikke så lenge siden "alle" synsere oppfordret til å ikke fyre med ved og andre miljø-uvennlige saker. Hmf.

Radiatoren er forresten digital, så vi kan heldigvis stille den inn slik at vi våkner i normal temperatur om morgenen uten at den står hele natta.

Vi har ikke lyset på i rom vi ikke bruker, men det er en liten leilighet der vi stort sett må igjennom hele leiligheten for å komme ut,- da er det kjekt med lys på. Har bitteliten varmtvannstank under kjøkkenvasken som sikkert tar mye mer strøm enn de vanlige store...... Den har vi på 0 eller 1, og skur den opp til 3 når vi skal dusje, og skrur den så av igjen etter å ha brukt det vannet vi skal. Det er også et kaldt og trekkfullt hus vi bor i, så må ha på denne ommen ,- men har den ikke på hele dagen.

Akkurat nå sitter jeg faktisk og småfryser og det er ikke gøy - men vi tør nesten ikke å skru på mer varme....GUESS WHY ! Jeg NEKTER å sitte med jakke og vanter på inne :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket nettopp innetemperaturen. 23 grader... Takket være sentralfyren er leiligheten så varm at vi må lufte for å kunne fyre i peisen :ler:

Vi har sparepærer i alle lamper, bortsett fra lysstoffrør og et par halogenlamper. Vi fyller alltid opp oppvaskmaskinen før vi vasker. Espressomasinen blir ofte stående på lenge, jeg kunne kanskje bli flinkere til å skru den av. Jeg vet ikke hva annet jeg kan gjøre, jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi går ikke direkte inn for å spare noe voldsomt, men er heller bevisste på hva som er sløsing og hva som er fornuftig. Det vil vel kort sagt si at vi slår av lys i rom som ikke er i bruk, skrur av apparater som ikke brukes og fyrer i vedovn. Eneste som kanskje kan kalles sløsing er badegulvet som har varmekablene stående på hele tiden på et ganske varmt stille. Vi har et bad på over 12 kvm. så der går det nok noen kroner..men det er totalt grusomt å gå på iskaldt badegulv! :o

Etter at vi sluttet å bruke oljeovnene så har strømbruken gått betraktelig ned og det er jo positivt i disse tider for strømprisene er latterlig høye!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...