Gå til innhold

Hvordan er reglene?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Min mann og jeg har store ønsker om å ta med oss barna og flytte til utlandet for ett år eller to.

Min mann har en sønn fra før som er hos oss regelmessig. Han er 5 år.

Foreldrene har ikke delt foreldrerett da mor nektet det.

Jeg synes det blir dårlig gjort å bare flytte fra ekstrasønnen min.

Min hemmelige drøm er vel at vi kan vente til han er såpass stor at han selv kan avgjøre om han vil være med, så han ikke føler seg forlatt hvis dere skjønner.

(Vi bor åtte timers kjøring fra han nå).

Har han hver sjette uke i 10 dager av gangen.

Etter hva jeg har skjønt kan 12 år gamle barn få si sin mening om hva de vil. Men hvor mye teller det?

Kan han da bestemme hvis han har lyst selvfølgelig om han vil være med?

Det må jo selvfølgelig være greit for moren også.

Noen som kan forklare meg litt om regler, eller evt erfaringer i slike saker.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Barna kan ikke selv bestemme hvor de vil bo når de er 12 år, men deres vilje skal tas med i betraktning av avgjørelsen.

Skrevet
...

...

Etter hva jeg har skjønt kan 12 år gamle barn få si sin mening om hva de vil. Men hvor mye teller det?

Kan han da bestemme hvis han har lyst selvfølgelig om han vil være med?

Det må jo selvfølgelig være greit for moren også.

Noen som kan forklare meg litt om regler, eller evt erfaringer i slike saker.

For det første vil faren få "foreldreansvar" med svært enkle midler om han ønsker det. Spesielt i tilfeller som dette hvor sønnen faktisk har jevnlig samvær.

Men "foreldreansvar" vil ikke påvirke val av barnets bosted i vesentlig grad. Men jeg TROR han må ha foreldreansvar om barnat skal ha bostedsadresse hos dere. Om barnet flytter vil dette sansynligvis skje "automatisk".

Barna skal kunne høres fra de er 7 år (også mht bosted). Deres mening skal gradvis tillegges mer vekt frem til barnet er 12 år. I praksis tilsier dette at barn godt under 12 år ofte får gjennom sin vilje, men det er ingen automatikk i dette. Mange variabler vil være med på å bestemme (selv overtok jeg omsorgen for mine to barn lenge før de var 12 år, men det var mer enn barnas ønsker som var årsaken til dette)

Fra barnet er 15 år skal barnet selv kunne bestemme bosted (jeg er fortsatt litt usikker på hva som skjer mellom 12 og 15 års dagen), - såfremt begge foreldrene har foreldreansvar.

Mitt forslag er derfor at far først kontakter et meklingkontor for å få avtale med mor om foreldreansvar. Der vil mor i de fleste tilfellene også få informasjon om at far etter all sansynlighet vil få dette (om mekler er nogenlunde oppegående). Vær oppmerksom på at det finnes en del sosionomer som holder tilbake slik informasjon av vikarierende årsaker.

Om mor ikke går med på slikt foreldreansvar må far få med seg meklingsattest og kontakte advokat. Tidligere kunne Fylkesmannen ustede foreldreansvar til fedrene, men jeg tror dette nå går gjennom den nye forenklede familiemeklingen. Dette er noe som skjer hos domstolene, men som oftest uten dyre advokater. Kun dommer tilstede i tillegg til foreldrene. Denne ordningen ble inført som en prøveordning for 2-3 år siden og er sansynligvis innført over hele landet nå.

Den nye ordningen tvang seg frem fordi den gamle metoden påførte mange fedre urimlig høye advokatutgifter. Den nye løsningen er like bindende som en hvilken som helst dom, men skal koste bare noen % av tidligere kostnader.

Når far har fått foreldreansvar vil det kunne gjennomføres reelle forhandlinger mht flytting. Men flytting til far, for deretter å flytte til utlandet er en tvilsom begrunnelse for å få flytte. Riktignok åpner loven for korte utenlandsopphold om det ikke er fare for at foreldre (og barn) blir boende i utlandet, men som en generell regel er det ikke lov å flytte til utlandet med barn om begge foreldrene har foreldreansvar (den riktige beskrivelsen er vel egentlig at den av foreldrene som blir boende kan nekte slik flytting).

Jeg synes det er flott at dere også tenker på barnet og dets mulighet til å bli med, men det er viktig å ikke glemme at barnet garantert vil savne den av foreldrene som blir boende i Norge. Jeg synes derfor dere skal være forsiktig mht flytting med barnet til utlandet, - uansett hvor spennende dere tror det kan bli for barnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...