Krista83 Skrevet 23. mai 2006 #42 Skrevet 23. mai 2006 Muttern og fattern høres utrolig sært ut på min dialekt, så det har jeg aldri brukt. Jeg omtaler dem som mamma og pappa når jeg snakker om dem til andre. ← Blir slik for meg også. De fleste her omkring sier mamma og pappa så det er helt vanlig. Hadde blirr uormalt og sagt mor eller far da jeg kalte mine besteforeldre dette...
skrue Skrevet 24. mai 2006 #43 Skrevet 24. mai 2006 Det avhenger nok litt. Alltid mamma/pappa når jeg tiltaler dem eller snakker om dem med slektninger. Kanskje mutter'n/fatter'n noen ganger når jeg snakker med søsken og som om ikke det er nok så bruker jeg far/mor når jeg omtaler dem når jeg snakker med venner og andre kjente utenfor familien.
Annie Skrevet 24. mai 2006 #44 Skrevet 24. mai 2006 Jeg ville aldri brukt muttern og fattern, syns det høres veldig respektløst ut. Men reagerer lite om andre sier det. Noen jeg kjenner omtaler mamman sin som modern. Det syns jeg er bedre enn muttern. ← Helt enig. Datteren min får ikke si muttern. Da svarer jeg ikke. Sambo kaller foreldrene sine for muttern og fattern, men det blir mye brukt på hans dialekt.
Gjest Chrizzy Skrevet 24. mai 2006 #45 Skrevet 24. mai 2006 Til andre sier jeg noen ganger muttern og fattern. Som oftest mora mi/faren min. Til de sier jeg noen ganger mamma/pappa, eller muttern/fattern. Jeg er ikke særlig vulgær i språket, bannes ikke engang, og når du bor i finnmark og ikke gjør det så er man nesten "fisefin"
LilleBille Skrevet 24. mai 2006 #46 Skrevet 24. mai 2006 For meg faller det ikke natrulig å si fattern - eller muttern, like lite som det ville være naturlig å si mor og far. Og det har ikke noe med om det er vulgært eller ikke - det passer bare ikke meg. Bruker mamma og pappa - både når jeg snakker til eller om dem. Men jeg kunne nok i en litt "spøkende setting" brukt "kom igjen da morsan/farsan".
Midnattsol Skrevet 24. mai 2006 #47 Skrevet 24. mai 2006 Sier mamma og pappa. Av og til muder`n og fader`n men ikke til dem, hvis jeg snakker om dem. Mor og far blir feil på min dialekt. Mutter`n og fatter`n også synes jeg og har aldri sagt det.
Orestes Skrevet 24. mai 2006 #48 Skrevet 24. mai 2006 Til de: ved navn eller mamma/pappa Om de: Moder'n, fader'n Om de, i samtale med broder'n: gamla, gamlingen
Gjest Gjest Skrevet 25. mai 2006 #49 Skrevet 25. mai 2006 Om de: Moder'n, fader'n Om de, i samtale med broder'n: gamla, gamlingen← Kjempeharry!
wind-up bird Skrevet 25. mai 2006 #50 Skrevet 25. mai 2006 Jeg sier mamma og pappa til dem, "min mor og de" om dem til venner og kjente, og foreldrene/moren min/faren min til mindre kjente.
Orestes Skrevet 25. mai 2006 #51 Skrevet 25. mai 2006 Kjempeharry! ← Du har helt rett, onkel Harry kunne trengt å miste et par kilo. Men vi er glade i ham åkke som.
Gjest Gjest Skrevet 25. mai 2006 #52 Skrevet 25. mai 2006 Du har helt rett, onkel Harry kunne trengt å miste et par kilo. Men vi er glade i ham åkke som. ← Å så flink, sporer av debatten.
Orestes Skrevet 25. mai 2006 #54 Skrevet 25. mai 2006 Å så flink, sporer av debatten. ← Takk for applausen. *knuseklemmer*
loffen Skrevet 25. mai 2006 #56 Skrevet 25. mai 2006 Jeg sier mamma og pappa, når jeg snakker om dem sier jeg mora mi og faren min. ← Sånn er det her også.
Ugla Skrevet 25. mai 2006 #57 Skrevet 25. mai 2006 Sa mamma og pappa til jeg var ca 5 - 6 år. Deretter mor og far. Mutter'n / fatter'n kunne aldri fallt meg inn å si! Liker ikke den betegnelsen!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå